Tidlig ultralyd/foster diagnostikk

selket

Blir kjent med forumet
Hei jeg har lest på helseoversikt appen og lurer veldig på det avsnittet her. Jeg har bestilt TUL i uke 12 spesielt for å få sjekke nakkefold osv. Men slik jeg forstår teksten så har ikke private lov å sjekke det? Om de sa sjekker og noe er gale får jeg ikke henvisning til videre diagnostikk? Noen som vet?

Vedlegg

• IMG_20201125_120709.jpg
    IMG_20201125_120709.jpg
    33,5 KB · Visninger: 23
De har plikt til å henvise deg videre hvis de ser noe, men de har ikke lov til å lete spesifikt etter det.

Hei jeg har lest på helseoversikt appen og lurer veldig på det avsnittet her. Jeg har bestilt TUL i uke 12 spesielt for å få sjekke nakkefold osv. Men slik jeg forstår teksten så har ikke private lov å sjekke det? Om de sa sjekker og noe er gale får jeg ikke henvisning til videre diagnostikk? Noen som vet?

Ja, tror det er som skrevet over! Hvis de ser noen antydning til at noe er galt må de henvise. Men kan ikke drive med diagnostikk!

Vi har på ultralyd ca uke 12 sist, ikke engang sykehuset ville sjekke etter noe da samboer spurte. Men private har ikke lov til å drive med det nei :)

Jeg tror nok de fleste prøver å se etter det de klarer uansett, konsekvensene er så enormt store ved å fortsette svangerskapet med et alvorlig sykt og noen ganger døssyke barn.

Godt å tenke på at det skjer litt endring i holdningene nå, og at NIPT blir tillatt i Norge så lenge man betaler :Heartred (Med mindre man er over 38 eller har fått syke barn før, da får man det gratis i Norge fremover)

Dette var jeg ikke klar over. Jeg var på UL i uke 12 med min førstefødte. Privat på Oslo city klinikken. De så spesifikt på nakkefold og den type ting. Men dette var i 2010 så begynner å bli noen år siden...

Takk for svar. Kan være at å måle nakkefold er ikke definert som å "spesifikt lete etter kromosomfeil" så private gjør det uansett.
Jeg har spesifisert at det var der jeg ønsket å sjekke da jeg bestilte ultralyd og fikk ikke beskjed de ikke kan utføre det.
Ja veldig bra med den nye loven som gir gravide mer trygghet. Dumt man ikke rekker å kunne bestille NIPT privat denne graviditeten

Alle som utfører ultralyd vil ved mistanke om avvik henvise deg til spesialist. Men de kan ikke gi deg noen prognose eller sikker diagnose. Da skal du til en fostermedisiner

Back
Topp