Tidlig ultralyd av det offentlig i Oslo

Bumblebee01

Betatt av forumet
Oktobergull 2022
Novemberfnuggene 2023
Hei! Er det noen som vet om tidlig ultralyd nå gjennomføres av alle gravide i Oslo, eller er ikke tilbudet klart enda? Mener å ha lest at det var forsinket. Jeg har fått første time hos jordmor når jeg er i uke 12 ca, og da regnet jeg med at tidlig ultralyd ikke er aktuelt, men ble usikker i etterkant :happy:

Hei! Er det noen som vet om tidlig ultralyd nå gjennomføres av alle gravide i Oslo, eller er ikke tilbudet klart enda? Mener å ha lest at det var forsinket. Jeg har fått første time hos jordmor når jeg er i uke 12 ca, og da regnet jeg med at tidlig ultralyd ikke er aktuelt, men ble usikker i etterkant :happy:

Det står det skal være i orden i løpet av 2022 så bør jo være i orden nå da. Du kan jo få time hos lege før det og henvist deg til tidlig ul.

Hvis du vil ha tidlig ul og ikke får, så anbefaler jeg å gjøre det privat. Hvis du vil til den aller beste bestiller du time hos dr lundring på spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Evt er de flinke på jordmorklinikken i sentrum også.

Her er link fra Ous;

Det står det skal være i orden i løpet av 2022 så bør jo være i orden nå da. Du kan jo få time hos lege før det og henvist deg til tidlig ul.

Hvis du vil ha tidlig ul og ikke får, så anbefaler jeg å gjøre det privat. Hvis du vil til den aller beste bestiller du time hos dr lundring på spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Evt er de flinke på jordmorklinikken i sentrum også.

Her er link fra Ous;

.

Last edited:
Jeg var hos legen på tirsdag, og allerede på torsdag fikk jeg brev om at jeg har fått time på Ullevål når jeg er i uke 13. Så mitt inntrykk er at alle får, men da tror jeg du må gå til lege for å få henvisning, siden jordmortimen kom så sent. Jeg fikk heller ikke jordmortime før jeg er i uke 12.

Jeg var hos legen på tirsdag, og allerede på torsdag fikk jeg brev om at jeg har fått time på Ullevål når jeg er i uke 13. Så mitt inntrykk er at alle får, men da tror jeg du må gå til lege for å få henvisning, siden jordmortimen kom så sent. Jeg fikk heller ikke jordmortime før jeg er i uke 12.
.

Last edited:
Hvor gammel er du? :)
Jeg var gravid i november/desember og fikk ikke tidlig ultralyd på Ullevål pga alderen min (blir 27 snart). Da fikk jeg beskjed om at de kun henviste fra 33 år og oppover, hadde ikke kapasitet til mer. Har de fått økt kapasiteten nå?

Hvor gammel er du? :)
Jeg var gravid i november/desember og fikk ikke tidlig ultralyd på Ullevål pga alderen min (blir 27 snart). Da fikk jeg beskjed om at de kun henviste fra 33 år og oppover, hadde ikke kapasitet til mer. Har de fått økt kapasiteten nå?
Så flaks for meg, fylte akkurat 34 :laughing002

Fikk beskjed av jordmor i dag at hun skulle henvise meg til tul i uke 12/13 :joyful: Jeg er 24 år :hilarious: Skjønt at det skal være på plass nå og at alle skulle få tilbud fra og med 2023!

Ifølge et annet forum jeg følger, får ikke alle. Men har også hørt at det er for de på 33+ eller noe nå. Men jeg synes det er merkelig at ikke fastleger og jordmødre kan henvise til private klinikker slik at man får det dekket. Nå er det jo forskjellsbehandling fordi andre deler av landet har fått det på plass

Sniker. Alle får tilbud om TUL mellom uke 12-14 på sykehuset (i Oslo i hvert fall) Det er nytt fra i år. Lege/jm må sende henvisning. Jeg er 30 år, og var på TUL på Riksen

Snakket med jordmor på torsdag, og da sa hun at det dessverre ble en god del måneder forsinket i ordningen, men at alle fra nå av (1. mars 2023) skal få tilbud om TUL fra uke 11-14.

Jeg måtte (dessverre) stå på mitt for å få det, så kanskje det fungerer å henvise til HelseNorge sine nettsider der det står at det skal være innført i løpet av 2022 (jeg gjorde det, og fikk time til TUL, er 28 år gammel)

Back
Topp