Tidlig ultralyd – hvor tidlig?

Hvor langt på vei var du ved tidlig ultralyd?

  • 6 uker

    Votes: 6 35,3%
  • 7 uker

    Votes: 8 47,1%
  • 8 uker

    Votes: 4 23,5%
  • 9 uker

    Votes: 4 23,5%
  • 10 uker

    Votes: 2 11,8%
  • 11 uker

    Votes: 3 17,6%
  • 12 uker

    Votes: 1 5,9%
  • 13 uker

    Votes: 2 11,8%
  • 14 uker

    Votes: 0 0,0%

  • Antall som har svart
    17

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Har du hatt tidlig ultralyd? I hvilken uke?

Nå får jo alle tilbud om tidlig ultralyd en gang rundt uke 12. Har du benyttet deg av tilbudet? Hvor langt var du på vei da du var på kontrollen, og kunne du se mye?

Har du vært på ultralydundersøkelse enda tidligere enn rundt uke 12? Hva kunne du se?
 
Før forumet visste jeg ikke at det var så vanlig å gå på privat TUL - men jeg var jo også sjokkert over at man bare fikk UL i uke 18! Kunne ikke se for meg å gå halveis uten å vite om noe var galt, om det var tvillinger, osv.
Etter jeg ble med her har jeg jo også lest hvor vanlig MA kan være. Så jeg dro privat da jeg var 7+4. Enda mer flaks for meg var at jordmoren kunne fortelle meg at det lokale sykehuset skulle begynne med TUL for alle bare et par uker senere! Helsestasjonen visste ikke dette engang, så måtte få fastlegen til å henvise til det.
Det var helt utrolig å få se en miniatyrbaby som bevegde seg masse i uke 12, når bare 5 uker tidligere var det en bitteliten reke :joyful:
 
I svangerskap nr1 hadde jeg første ultralyd ved OUL. Ble satt tilbake over to uker, så var ikke 16 uker engang...
(Ung og naiv, så falt det meg ikke inn at noe kunne være galt, så gikk heldigvis ganske greit å vente så lenge).

Svangerskap nr2, så betalte jeg ultralyd selv i uke 7 & 12. Var nervøs og hadde behovet.

I svangerskap nr3 SKULLE jeg betale en UL selv tidlig, men pga blødninger fikk jeg offentlig 5+5, 6+4, 7+5 og 11+5. Hadde IVF, og var anbefalt TUL.
Betalte en ultralyd selv i uke 10, for å ha fokus på baby og roe nervene, fremfor fokus på blødningene.

Nå i svangerskap nr4, også IVF, tok vi UL 7+2 (anbefalt av klinikken; men også for egen del), og hadde offentlig TUL uke 13+1.

Så joda. Har hatt en fair share tidlige ultralyder. :)

Betryggende å vite at alt er ok, under de ukene det er størst risiko for at det skjer noe.

Skal nevnes at jeg også har funnet hjerteslag med doppler i uke 8 i de tre siste svangerskapene, så det har hjulpet også.
 
Back
Topp