Tidlig UL

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Noen som vet når man bør snakke med jordmor for å bestille time til TUL? Hvor lenge kan man drøye det? :p Har ikke hrr tul via det offentlige med de andre. Også er det vel noen blodprøver man må ta, det er uke 12 ish? Trenger ikke legetime for det, kan bare gå innom lab, eller? Ønsker ikke å gå noe via legen min, står på liste til ny lege :)
 
Jeg ringte legekontoret i dag og ble satt opp til en telefontime førstkommmende mandag. Da får jeg legen til å bestille de nødvendige blodprøvene og henvise meg til TUL. Tar ikke kontakt med jordmor før jeg er kommet rundt 12 uker på vei, så derfor får jeg lege til å henvise TUL.
 
Og siden du ikke ønsker å snakke med legen så ville jeg bare ringt jordmor en av de neste dagene slik at hun får henvist deg TUL :)
 
Og siden du ikke ønsker å snakke med legen så ville jeg bare ringt jordmor en av de neste dagene slik at hun får henvist deg TUL :)
Er det ikke litt tidlig allerede? Er bare 4+1 i dag :)
Trenger man å bestille blodprøvene? Kan ikke bare møte opp og ta dem på laben og si til dem der at det er prøver i forbindeøse med sv.skap man vil ta? :)
 
Jo, du kan vente noen uker. Jeg er 5+6 idag så er kommet litt lenger :) Her må man ha henvisning fra lege eller jordbmor før man møter opp på laben. Tror det er vanlig de fleste plasser at man må ha henvisning.
 
Jeg spurte om det samme til legen, hun sa jeg måtte ha legetime + med urin som skulle sendes til dyrkning i uke 12. Jeg har valgt å ta jordmortime før blodprøvetimen for at jordmor kan henvise meg til tidlig ul og skrive i det skjemaet for første gang. Om du har en lege som sier du ikke trenger time, må du uansett få legen til å bestille blodprøvene slik at laben kan skrive ut lapper til de tror eg.
 
Blodprøver skal i utgangspunktet alltid bestilles/rekvireres av en lege. Jeg har tidligere arbeidet med å ta blodprøver og analysere de på sykehus og da er det alltid en lege som må bestille/stå oppført som rekvirent før vi har lov å ta blodprøver.
 
Jeg måtte i alle fall innom legen for å få tatt blodprøver. Legen henviste også til tidlig ultralyd.
 
Back
Topp