Tidlig ul

Lisaa1234

Elsker forumet
Nå som den nye bioteknologiloven trer i kraft 01 juli, får vi da tilbud om tidlig ul?
Har forstått at NIPT test kan ta noe tid å få i gang som tilbud for alle, men jeg tenker kun på ultralyd.
Vi bor på ett lite sted hvor det ikke finnes mulighet for å gå på privat ultralyd. Dermed blir alternativet å vente til ordinær. Skal på første kontroll hos lege til uken, kan jeg be han henvise meg til tidlig ultralyd?

Nå som den nye bioteknologiloven trer i kraft 01 juli, får vi da tilbud om tidlig ul?
Har forstått at NIPT test kan ta noe tid å få i gang som tilbud for alle, men jeg tenker kun på ultralyd.
Vi bor på ett lite sted hvor det ikke finnes mulighet for å gå på privat ultralyd. Dermed blir alternativet å vente til ordinær. Skal på første kontroll hos lege til uken, kan jeg be han henvise meg til tidlig ultralyd?

Altså du kan alltids spørre om å bli henvist til tidlig ultralyd, men er legen som avgjør om det er behov for det. Er litt usikkerhet rundt dette ennå. Vet ikke hvordan legene jobber.

Spurte fastlegen min og de visste ingenting om dette enda.

Sniker fra februar gruppen.

tidlig ultralyd trer dessverre ikke i kraft før januar 2021! Tror ikke du blir henvist med mindre du må på tul av helsemessige årsaker. Men skader ikke å prøve! Er kun NIPT som trer i kraft fra 1.juli

Back
Topp