Tidlig UL

Eldorado

Forumet er livet
Hvor tar dere det? Kan man bli hendvist fra lege, bare fordi man VIL på UL?
Hvor mye har dere betalt for det?

Jeg tar det privat. Tviler sterk på at du blir henvist uten noen medisinsk grunn.

Må få lest svaret :)

Vet ikke hvor vanlig det er å bli henvist tidlig ul med eneste argument at en vil det, men legen kan jo henvise til tidlig ul hvis du ikke har snøring på når du hadde mensen sist og dermed ikke vet hvor langt du er på veg, eller hvis det er noe som indikerer at alt ikke er riktig, f.eks. blødning.

Jeg ble henvist til tidlig ul sist fordi jeg hadde bitte bitte lite rosa utflod (beklager detaljene). Så hvis du vil og tør være litt frekk så går det jo å lyge seg til tidlig ul også, tror ikke det er vanskelig. I mitt fall løy jeg ikke, og det viste seg være en MA (nevner det bare for ordens skyll).

Hvis du vil unngå styr med fastlegen så finnes det jo sikkert noe sted å gjøre det privat, hvis du bor i en by.

Tror jeg betalte 320,- når jeg ble henvist fra legen. Venninner som gjort det privat snakker om at det koster 700,- uten henvisning til lege.

Helt personlig synes jeg at alle gravide skulle få tilbud om ul i uke 11-12, i tillegg til den ordinarie i uke 18-20! Håper det er noe som vil komme etter hvert...

Du får nok ikke henvisning uten medisinsk grunn, nei. Og å lyve for å få det synes jeg er ganske drøyt... I tillegg til at det er dumt å oppgi falsk medisinsk informasjon om svangerskapet sitt!

Jeg skal ta privat på mandag, betaler 500 kr.

Jeg har jo ingen medisinsk grunn til å få tidlig UL egentlig tror jeg.
Jeg har en lillesøster som er sterkt hjerneskadet, og en bror som døde av en annen type hjerneskade. Men jeg er ikke direkte bekymret for at barna mine skal arve det. Men jeg har jo lyst til å vite hvor langt jeg var kommet med sikkerhet, men det finner jeg jo ut i uke 18-20 også selvsagt.

Eldorado skrev:
Jeg har jo ingen medisinsk grunn til å få tidlig UL egentlig tror jeg.

Jeg har en lillesøster som er sterkt hjerneskadet, og en bror som døde av en annen type hjerneskade. Men jeg er ikke direkte bekymret for at barna mine skal arve det. Men jeg har jo lyst til å vite hvor langt jeg var kommet med sikkerhet, men det finner jeg jo ut i uke 18-20 også selvsagt.

Jeg lurte på om jeg skulle be om en tidlig ul siden jeg har vært utsatt for div. kjemikalier... Men det er jo en medisinsk grunn.

Nei, du får nok gå privat dersom du ønsker å se spiren din :-) Hjerneskade ser du ikke nå uansett kan jeg tenke meg, men det kan jo hende at du får en ekstra ul i 3 trimester av den grunn?

Nei, det gjør de nok mest sannsynelig ikke. Tror ikke de ser det uansett, men kan jo hende de gjør det om de veit hva de skal se etter. Broren min ble dødt med ryggmargsbrokk, vannhode, klumpfot og diverse. Men det så de ikke på UL. Så mamma pressa og sleit fælt under fødselen med han vet jeg, helt til han ble tatt med keisersnitt. Dette var riktignok i 1990. Han ble bare 5 måneder gammel.

Søsteren min kom i 2005, og de så ikke noe unormal på UL med henne heller, selv om hun fikk oppfølging. Men nå har det kommet to barn til etter søster, og da har hun fått ekstra oppfølging, men fostervannsprøve, ul og masse kontroller. De er helt friske :)

Men vi får se, jeg nevnte det ikke med snuppa, men jeg kommer nok til å nevne det nå. Er mye mer pysete i dette svangerskapet merker jeg. Kjempe redd for å miste babyen blandt annet!

Får se om jeg får tatt meg råd til en tidlig UL i uke 11-12 i hvertfall. :)

Jeg har fått tidlig UL pga at jeg har vært gravid utenfor livmoren og det kan fort skje igjen,så jeg får tidlig for å sjekke at alt er i orden.

Det gjorde jeg også sist,skal oppfølges :)

Jeg fikk tidlig ul pga assistert befruktning. De må forsikre seg om at det sitter der det skal. Vet ikke om det koster noe, me får jeg en regning er det uansett verdt det!

Eldorado, jeg tror de er ganske snille på kongsvinger sjukhus ang tidlig ultralyd! :)

Okey! :) Jeg får bare vente å se hva fastlegen sier når jeg skal dit den 30. Juni.
Syns det er leeeenge til, men det går nok fort tenker jeg :)

Back
Topp