Tidlig UL uke 10!

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Wihiii, jeg som IKKE hadde behov for tidlig UL har nå bestilt da jeg er 10+2!! Hva kan jeg forvente å se? Tok dere med sambo på tidlig UL? Er så spent!!

Tidlig ul er gjerne innvendig. Så jeg tok ikke med sambo da, men om han vil er de fleste steder lagt til at mannen står vedsidenav deg og ser ikke så mye av hva som skjer der nede. Jeg fikk også sjekket livmoren, og du får vite ca hvor langt du er på vei ut ifra lengden på barnet☺ og du får nok se et bankene hjerte, det var det beste synet❤ gled deg!

Plutselig kribler det i hele meg :-) men så er man redd det skal ha skjedd noe galt også. Lest at noen har funnet tom fostersekk bl.a. Men ingenting tyder på det altså. 8+2 i dag, masse symptomer og ingen blødninger. Likevel er man spent!

Siden du tar den i 10+2, så er det mest sannsynlig utvendig. Så du trenger ikke bekymre deg for at du evt. må ha han med på en "vanlig" gyn.sjekk. Er veldig herlig å kunne dele det øyeblikket, og skulle det mot formodning vise seg at noe ikke er slik en håper og tror, så er det jo godt å ha han ved siden da å....

Et lite tips, mulig du allerede har tenkt på det, men om du først har klart å vente med UL til 10 uker, så ville jeg vurdert å vente et par uker til. Du er nemlig akkurat for tidlig ute til at de kan måle nakkefold (kan måles fra 11+5), og det kan jo bære kjekt når du først koster på deg en tidlig UL?
Alternativt er det jo bare å ta en til da, mulig dere allerede har tenk på det, men ville altså bare tipse

Har ikke selv hatt UL rundt 10 uker, bare i uke 7/8 og uke 12, så vet ikke helt hva du kan se på ul rundt 10 uker, men vil anta at dere ser en liten bebis iallfall ❤️
Og jeg tror det blir innvendig ul, men det kommer ann på hvor erfaren legen er (mitt inntrykk er at de erfarne gyn ikke gidder å prøve på utsiden da de vet det blir best bilder med innvendig, mens de som ikke driver så mye med det, feks en fastlege, kan finne på å prøve utvendig) og hvor langt opp livmoren din har kommet.

Og jeg ville tatt med mannen - han må ikke gå glipp av det - dere får jo se masse, og både høre og se hjerte!

Tusen takk for alle svar! Jeg tror det er innvendig, men ikke helt sikker! Godt poeng med å vente to uker til, men jeg tror ikke jeg klarer det :-P Da må jeg nemlig vente i fire uker... Hva menes med nakkefold? Jeg tenker at det først og fremst er hjertelyden vi er ute etter og ikke minst antall ;-) men tusen takk for tips :-)

Tusen takk for alle svar! Jeg tror det er innvendig, men ikke helt sikker! Godt poeng med å vente to uker til, men jeg tror ikke jeg klarer det :-P Da må jeg nemlig vente i fire uker... Hva menes med nakkefold? Jeg tenker at det først og fremst er hjertelyden vi er ute etter og ikke minst antall ;-) men tusen takk for tips :-)
Hvis jeg husker riktig har målet på nakkefolden noe med risiko for kromosomfeil hos barnet.

Ja, nakkefolden er en av de viktigste tingene man sjekker på en 12-ukers-UL. Den kan gi dn indikator på kromosonfeil som downs og andre mer alvorlige varianter, og kan og være en markør for en rekke andre sykdommer/tilstander, feks hjertefeil.
Selvsagt er jo det viktigste at hjertet slår, men dernest kommer vissheten om at man bærer på et friskt barn, i den grad man kan vurdere dette ut i fra ulike markører man ser på UL (neseben er en annen viktig markør man og sjekker).

Kanskje jeg burde delta det er par uker da... Men hva gjør de om de i uke 12 finner ut om at det eks er kromosomfeil? Jeg vet at man kan ha muligheten til å velge bort fosteret, noe som må være en helt forferdelig avgjørelse å måtte ta. Men tenker dere at man får tettere oppfølging osv? Jeg bare spør altså, av ren uvitenhet!

Om de finner en markør utenfor normalen (som jeg må understreke at likevel ikke trenger å bety NOE som helst! :) ) blir du henvist til fostermedisinsk avdeling på nærmeste sykehus. De sjekker og måler igjen, og kalkulerer risiko for kromosonfeil ut i fra målene. Om du har en viss risiko etter måling vil de trolig tilby deg en blodprøve, som kan si noe mer om risikoen. Når denne er klar beregnes ny risiko, og ut i fra den vil det gis anbefaling/tilbud om feks fostervannsprøve eller morkakeprøve som viser fasiten. Om alt er ok etter dette vil du sannsynligvis følges opp med en ekstra kontroll eller to senere i svangerskapet, for å se litt nærmere på hjertet osv når det er mere utviklet. Om tester mot formodning viser et avvik må dere ta stilling til om dere vil avslutte. Man skal imidlertid få GOD veiledning om ulike avvik før man kommer så langt.

Husk at dette jo er unntakene. Men når dere først skal på UL så tett mot 12 uker, så ville iallfall jeg utsatt og fått med meg disse målingene (eller dere kan ta to ULer, enda gøyere :) )

Back
Topp