Tidlig ul - stress for fosteret?

LykkeligRose

Glad i forumet
Jeg hadde en sa i første svangerskap og ville ta tidlig ul neste gang (typ uke 6-7 Og 11-12) etter å lest mye om MA. Men....

... så leser jeg så mye om at det stresser fosteret og bør minimeres. Blir litt rådvill, for jeg vil gjerne forsikre meg om at det er liv samtidig som jeg ikke vil gjøre noe som kan ødelegge!

Jeg synes jeg leser om flere som oppdager MA og at fosteret døde i uke x, samtidig som de sier at det kom uventet da de hadde sett hjertet slå tidligere. Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at tidspunktet de har fått for når fosteret døde er ofte like etter de sist var på ul... Noen sier også at hjertet stoppet mens de var på ul.. Har de bare vært sykt uheldige og at dette er skikkelig sammentreff, eller kan det være at ul faktisk ble en påkjennelse for fosteret i en kritisk fase?

Edit: jeg skal bestemt ha tidlig ul når jeg er rundt 12 uker, men tenker på før denne tiden :)

Last edited:
Jeg skjønner at man ikke skal ha ul hver uke og at det sikkert kan virke stressende og negativt i forhold til stråling, men kan ikke skjønne at en ekstra ul vil gjøre noen skade? Hvertfall ikke om fosteret i utgangspunktet er levedyktig og utvikler seg som det skal

Jeg skjønner at man ikke skal ha ul hver uke og at det sikkert kan virke stressende og negativt i forhold til stråling, men kan ikke skjønne at en ekstra ul vil gjøre noen skade? Hvertfall ikke om fosteret i utgangspunktet er levedyktig og utvikler seg som det skal

Ja, det er kanskje vanskelig å si sikkert. Selv skal jeg ha ul når jeg er rundt 12 uker. Forstår det som at fosteret har alt/det meste på plass da og bare skal bli større, men før den tid er det mange store viktige prosesser på gang. Ser at det ikke anbefales med bruk av doppler før uke 12 også

Ja, det er kanskje vanskelig å si sikkert. Selv skal jeg ha ul når jeg er rundt 12 uker. Forstår det som at fosteret har alt/det meste på plass da og bare skal bli større, men før den tid er det mange store viktige prosesser på gang. Ser at det ikke anbefales med bruk av doppler før uke 12 også
Jeg kjenner flere som har tatt ul i uke 12 og oppdaget at fosteret døde i uke 6-8. Viss ul hadde vært farlig for fosteret før uke 12 tror jeg ingen hadde fått det.

Trodde jeg hadde svart her, men jeg finner ikke svaret så skriver jeg på nytt. Eller var det i en annen tråd kanskje? Med førstemann hadde jeg UL nesten hver uke fra uke 4 til uke 12. Vet ikke om det stresset fosteret på noen måte, men han er 4 år nå iallefall. Jeg fikk det pga risikosvangerskap.

Jeg fikk tidlig ul veldig ofte da jeg lå innlagt for hyperemesis. Sykehuset hadde ikke tilbudt tidlig UL om det var skadelig ;) Jeg tar meg friheten til å tro at andre faktorer spiller inn der fosteret ikke har overlevd.

Det har vært masse studier på dette, og det har ikke blitt påvist noen effekt. Det eneste som kan tenkes å påvirke er hvis det blir for høy varme som kan gi celleforandringer, men ultralydproben er ikke noe i nærheten av sterk nok til dette.... Så det er ikke farlig! :)

Jeg er med i et forskningsprosjekt på haukeland hvor jeg jevnlig skal på ultralyd. Blant annet i uke 7 - 10 - 13 - 18 - 24 etc..

De sier det ikke er farlig. Og der er det i tillegg 3D hver gang i tillegg.

Som ene legen sa til meg, at hvis det skjer noe galt med fosteret, er det ikke noe jeg kan gjøre for å hindre det uansett. (Selv om man selvfølgelig skal passe på hva man spiser, ha god håndhygiene etc ;)).

Jeg tenker at det ikke er naturlig for mennesker å kunne se inni magen, og for min del er det ikke en risk jeg ønsker å ta :)

Jeg skal ta ultralyd i uke 8 :-) Tatt tidlig ultralyd før også. Leste at hvis det er et hjerte som slår i uke 8 er det bare 2% sjanse for spontanarbort. Fastlegen min sa at uke 6-7 er toppen for når foster dør i magen. Jeg gleder meg til ultralyden og er slett ikke redd for at det kan være skadelig :-) Hilsen snart mor til 4 :-)

Jeg tenker at det ikke er naturlig for mennesker å kunne se inni magen, og for min del er det ikke en risk jeg ønsker å ta :)
Skal du heller ikke på vanlig ordinær ultralyd i uke 18?

Når kan man høre hjertet slå?
Mener vi var på første ul ved uke 7-8 sist.

Jeg tok tidlig ul i første svangerskap, en i uke 5 og en i uke 8. Så ordinær i uke 18 og 3D i uke 23 (tror jeg det var) xD det går fint.
Tviler på at det stresser fosteret til ett skadelig nivå og ta ultralyd noen ganger. Enkelte må ta hver mnd pga div ting. Helse osv.
Gjør det du føler er rett for DEG.

Jeg er med i et forskningsprosjekt på haukeland hvor jeg jevnlig skal på ultralyd. Blant annet i uke 7 - 10 - 13 - 18 - 24 etc..

De sier det ikke er farlig. Og der er det i tillegg 3D hver gang i tillegg.

Som ene legen sa til meg, at hvis det skjer noe galt med fosteret, er det ikke noe jeg kan gjøre for å hindre det uansett. (Selv om man selvfølgelig skal passe på hva man spiser, ha god håndhygiene etc ;)).

Hvilket prosjekt er du med på? :)

Back
Topp