Tidlig UL - stor sjanse for Kromosomfeil

Alba

Blir kjent med forumet
Etter MA som ble oppdaget i uke 12 i april i fjor, fosteret hadde da vært dødt i flere uker, var jeg full av forventning og håp idag da jeg skulle på UL. Blodprøver ble tatt forrige uke, så nå skulle jeg bare få bekreftet hjertelyd og at alt er ok :-) men det var det ikke.. Noe tykk nakkefold, veske i kroppen og sammen med bøodprøve og alder fikk jeg en risiko for downs på 1:7. Skal ta morkakeprøve imorgen, og har 1000 tanker som surrer i hodet mitt nå... Har jobbet for denne og begynner å bli voksen (39) så føler at dette er siste sjanse... Ingen god følelse... Dette er litt sånn som ikke skjer meg eller noen jeg kjenner ....

Huff, jeg forstår veldig godt at du er bekymret! Ingen i denne verden ønsker vell for sitt barn at det skal være sykt.. Vi drømmer alle om friske barn som skal kunne nå langt, og oppnå alle gleder livet har å by på.
Dersom det skulle vise seg at barnet deres har kromosomfeil, håper jeg at dere finner støtte og styrke i hverandre til å gi barnet alt det måtte trenge for å få det verdige livet det fortjener :)
En av de personene som står meg nærest er født med kromosomfeil, og er en av de flotteste, sterkeste og mest godhjerta personene jeg vet om :) God som gull, og beriker livene til veldig mange minst like mye som h*n hadde gjort om h*n var funksjonsfrisk :)
Jeg krysser fingrene for deg, og at barnet deres er friskt :)

Oj, skjønner at det blir litt av en sjokk opplevelse...kan ikke forestille meg hvordan det måtte være å få en slik beskjed. Får du vite mer nøyaktig om hvor stor sjanse for at det kan være downs etter morkakeprøven? Er det "kun" fare for Downs eller kan det være andre utfordringer som kan oppstå?

Jeg må bare si at jeg har jobbet med mennesker med Downs og de er noen herlige mennesker <3 men forstår at det ikke kan være enkelt nå..Sender deg en klem <3 hold oss opdatert om hvordan det går!

Det er triosom 21, 13 og 18 som er usikkert. Er det ikke noe av det kan det være andre feil, som hjertet el. Får helt sikker beskjed om det er Downs om ca 1 uke. om det ikke er det vil de sjekke andre feil. stakkars liten inni der :-) og takk for tanker!!

Skjønner at det ikke er en enkel beskjed å få, en av mine beste venninner fikk beskjed om at risikoen for downs var 1:5 etter UL i uke 12, hun har en helt frisk jente i dag, så er jo ikke sikkert det går den veien, men skulle det det håper jeg du får god støtte og veiledning så fremtiden ikke blir så tung.
Klem

Huff, for en tøff beskjed å få... Vet ikke hva jeg ville ha tenkt eller gjort i din situasjon jeg, det er som du selv sier "det skjer ikke meg", så man er vel dårlig forberedt på slike beskjeder... Krysser fingrene for deg og lille inni magen.

Sender deg mange klemmer. Så klart er det ett sjokk for dere. Hva tenker du/dere om dette da? Visst barnet har en feil? Vil dere beholde selvom eller vil dere vurdere abort?

Stor klem til dere :3some
Håper dere får svar fort og at dere finner ut av det sammen.
Klem

Da var prøven tatt og jeg må vente en uke på svar!! vi har snakket mye her hjemme om hva vi gjør, og om det viser seg at det er noe feil , men at den vil overleve til termin og utenfor magen etter fødselen, beholder vi nok..men kommer helt an på hva svarene sier.. Men ble veldig positiv idag da legen sa at det mest sannsynlig er ok :-)

Så godt å høre at legen mente alt mest sannsynlig er ok!! =D Krysser fingrene for at alt er bra med den lille <3

Så bra at legen var optimistisk :) krysser fingrene for dere :)

For en beskjed å få :/ Håper den lille er frisk :) Skal krysse fingrene for dere og den lille:)
Ei jeg kjente fikk denne beskjeden på oul. Hun tok masse prøver å de kunne ikke finne noe, men de mente noe var galt. Jenta ble født prematur, å hun var liten av vekst til å være prematur. Nå er hun en frisk å rask jente, uten noen kromosonfeil eller funksjonshemninger ;)

lykke til <3 har en tanteunge med rett syndrom, downs er ingenting i forhold. er det normalt levedyktig ville jeg beholdt <3

Etter MA som ble oppdaget i uke 12 i april i fjor, fosteret hadde da vært dødt i flere uker, var jeg full av forventning og håp idag da jeg skulle på UL. Blodprøver ble tatt forrige uke, så nå skulle jeg bare få bekreftet hjertelyd og at alt er ok :) men det var det ikke.. Noe tykk nakkefold, veske i kroppen og sammen med bøodprøve og alder fikk jeg en risiko for downs på 1:7. Skal ta morkakeprøve imorgen, og har 1000 tanker som surrer i hodet mitt nå... Har jobbet for denne og begynner å bli voksen (39) så føler at dette er siste sjanse... Ingen god følelse... Dette er litt sånn som ikke skjer meg eller noen jeg kjenner ....

Hvordan gikk det? :-)

vi er ute i samme situasjon nå, så vet hvordan det føles.. :-(

Back
Topp