Tror det er helt vanlig å høre/lese hjerterytmen når man tar tidlig UL, skulle ikke tro det gjorde noen forskjell mtp oppvarming av fostervannet. Du tar jo allerede UL?
Man blir ikke anbefalt å bruke doppler selv i tide og utide, da de ikke vet om det varmer opp fostervannet og fører til noe for fosteret.. men da er det vel snakk om de som lytter etter hjertelyd flere ganger daglig og nærmest blir avhengig av det, tror det er heller derfor det advares mot å kjøpe seg doppler selv;p
Angående de som har mistet etter å ha tatt UL eller hørt på hjertelyd, så vil jeg si det nok kunne skjedd uansett, og at man absolutt ikke kan vite at det var ultralyden som medførte det.
Jeg har tatt tidlig ultralyd i uke 7/8 begge gangene, hørt hjertelyd og fått ett helt friskt barn og venter det neste (forhåpentligvis friske) barnet i juni
Samtidig kjenner jeg to venninner som oppdaget på TUL på sykehuset i høst, i uke 13, at de hadde mistet/MA for flere uker siden, og ingen av dem hadde vært på ultralyd eller hørt etter hjerteslag før den tid. Det er dessverre relativt vanlig at foster dør så tidlig, og jeg er ganske sikker på at det er av andre årsaker enn en enkelt ultralydundersøkelse!
JM som tok den tidligste ultralyden på meg, sa at når alt ser så fint ut i uke 8, går det nesten alltid bra videre.