Tidlig ul og flytende termin.

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
For 2,5 uker siden var jeg på tidlig ul for å sjekke om det var liv. Da var jeg 8 uker, men ble satt tilbake 5 dager i forhold til menstermin. Idag var jeg på ny tidlig ul og ble satt frem 2 dager i forhold til menstermin. Det er 7 dager forskjell på bare 2,5 uker. Ikke akkurat 100% sikkerhet rundt denne vitenskapen :)
Men minien var fin og ca 4 cm lang. Hoppet rundt og sprelte med armer og bein og det er det viktigste å vite at alt er bra :)
9a3693a508da79efafff870f0cd80717

Last edited:
Så bra at alt star bra til med lille nurket. :) Nei, det er nok ikke noe vitenskap det her. Her holder vi oss til mensterminen, selv om jordmor mente at jeg evt. var 3 dager lengre på vei. Men jeg vet, når den lille har blitt til og derfor kan ikke det stemme. Samboer var på ferie med jentungen i juli (jeg måtte jobbe hele sommeren) og da var det kun en sjanse, hvor den lille spiren har blitt til. Og å være der 3 dager lengre på vei kan bare ikke stemme. :P

Så bra at alt star bra til med lille nurket. :) Nei, det er nok ikke noe vitenskap det her. Her holder vi oss til mensterminen, selv om jordmor mente at jeg evt. var 3 dager lengre på vei. Men jeg vet, når den lille har blitt til og derfor kan ikke det stemme. Samboer var på ferie med jentungen i juli (jeg måtte jobbe hele sommeren) og da var det kun en sjanse, hvor den lille spiren har blitt til. Og å være der 3 dager lengre på vei kan bare ikke stemme. :p
Jeg forholder meg til mens termin frem til OUL og da er det jo den som blir den ofesielle datoen. Kan ikke drive å endre alle APP`er og slikt annenhver uke. Kan jo bli forvirret av mindre :)
Skal på ny UL 12 oktober så er nysgjerrig på hva de mener da :P

Nei når man har en dag å forolde seg til så kan man bli satt tlbake, men vanskelig å bli satt frem :P
Jeg er jo rimelig sikker på når EL var så å bli satt frem er også rart for meg. Jeg tror at jeg er ca 2 dager senere enn menstermin egentlig. MMen uansett så blir 4% født på termindato så tar ikke datoen så tungt egentlig :)

Jeg hadde ul i uke 7 ca hvor jeg fikk termin 15.4 pga størrelse og slikt. Ny ul 2 uker senere ble jeg satt 1 uke tilbake. Men fikk ikke det til å stemme med hva vi faktisk hadde sett av strukturer på første ul. På tredje ul etter 2 nye uker ble jeg satt frem igjen 1 uke til opprinnelig termin... Så jeg tenker nok det er lett å møte litt feil på disse tidlige ul, og vi får vente og se til oul. Men jeg har hatt variabel mens, så har kun dette og forholde meg til :-)

En mm måling feil utgjør jo mye i denne periode .

Fin spire:)

Takk :)

Ja de måler jo flere ganger og tar gjennomsnitt av det og det er jo 0,15 cm i forskjell på målingene så er nok noe i det. Men jordmor er jo så seriøst til å forholde seg til datoen hun måler, og jeg bare "tar det som det kommer" :p
Fordelen med å bli satt frem er at jeg får oppfølging på ullevål tildligere i forhold til å sjekke ut eventuelle avvik :)

Jeg hadde ul i uke 7 ca hvor jeg fikk termin 15.4 pga størrelse og slikt. Ny ul 2 uker senere ble jeg satt 1 uke tilbake. Men fikk ikke det til å stemme med hva vi faktisk hadde sett av strukturer på første ul. På tredje ul etter 2 nye uker ble jeg satt frem igjen 1 uke til opprinnelig termin... Så jeg tenker nok det er lett å møte litt feil på disse tidlige ul, og vi får vente og se til oul. Men jeg har hatt variabel mens, så har kun dette og forholde meg til :)

Men er jo bra at man ikke blir satt tilbake og bare blir der da :)
Jeg er glad jeg blir satt frem for det betyr at jeg får oppfølging på ullevål tidligere for å sjekke ut eventuelle avvik :)

Takk :)

Ja de måler jo flere ganger og tar gjennomsnitt av det og det er jo 0,15 cm i forskjell på målingene så er nok noe i det. Men jordmor er jo så seriøst til å forholde seg til datoen hun måler, og jeg bare "tar det som det kommer" :p
Fordelen med å bli satt frem er at jeg får oppfølging på ullevål tildligere i forhold til å sjekke ut eventuelle avvik :)
ungene har jo en tendens til å komme når det passer de...

Jeg "fikk ny dato" med en ukes avvik. Jm satt termin som usikker på skjema til Oul. Men det gjør jo ingenting, så lenge jeg får deg inn mellom ule 18-20...

ungene har jo en tendens til å komme når det passer de...

Jeg "fikk ny dato" med en ukes avvik. Jm satt termin som usikker på skjema til Oul. Men det gjør jo ingenting, så lenge jeg får deg inn mellom ule 18-20...
Ja ikke sant. termindato har jo veldig lite å si når det er normalt å komme både før og etter :)
Vi skal på besøk til svigers 16 oktober og har da tenkt å fortelle familien det (søsken, tanter etc) på han side. Foreldre vet det jo allerede. Og da er det fint at vi rekker å få 12 uker oppfølging før vi reiser slik at vi med sikkerhet kan fortelle at alt er bra. Hadde jeg beholdt samme dato som sist så ville jeg måtte vente en uke med på kontrollen :)

Kom hjem og slang meg i sofaen og først nå begynner det å gå opp for meg at det kanskje går bra denne gangen :-) nå håpet jeg bare at riksen ringer snart så jeg får satt opp neste ul time.

så herlig å se ul bilde :) gratulerer :) tenker at man kan vente til uke 18 for å få den riktige termin dato :)

så herlig å se ul bilde :) gratulerer :) tenker at man kan vente til uke 18 for å få den riktige termin dato :)
Nå blir det jo den datoen man får på OUL som alle leger og sykehus forholder seg til så er jo greit å forholde seg til den ja. Men jeg tenker litt nå at selv på OUL så blir termin litt gjetting slik som nå.

Nå blir det jo den datoen man får på OUL som alle leger og sykehus forholder seg til så er jo greit å forholde seg til den ja. Men jeg tenker litt nå at selv på OUL så blir termin litt gjetting slik som nå.
Det er nok litt mer sikkert, men det er vel 4-6% som blir født på termin...

Med nr2 hadde jeg 5 UL. Alle estimerte samme termindato, og ungen kom på termin. Så det er mulig;-)

Det er nok litt mer sikkert, men det er vel 4-6% som blir født på termin...

Med nr2 hadde jeg 5 UL. Alle estimerte samme termindato, og ungen kom på termin. Så det er mulig;-)
Flaks der ja. Om ungen arver min tidssans så kommer den ikke i nærheten av termin en gang og gjerne alt for sent eller alt for tidlig:-)
Jordmor forklarte faktisk idag at i verden finnes det to praksis på å fastsette termin. Ene er OUL slik som i Norge hvor de måler hodeomkrets etc og andre er i uke 13-14 hvor man måler fosteret da man mener at det er mer riktig. Så det er mye forskjell på hva som er riktig fra land til land. Uansett blir det jo sjelden mer enn noen dager fra eller til så spiller ingen rolle :-)

Så fint at du vet at alt står bra til, jeg regner med selv at jeg blir satt et par dager tilbake på oul :) Lykke til "makko med en overraskelse i magen" :-D Jeg bare lurte på om hvordan man egentlig får en slik tidlig ul, er det noe man bare kan spørre om eller er det sånn at man må ha noen god grunn til det ? :-)

Så fint at du vet at alt står bra til, jeg regner med selv at jeg blir satt et par dager tilbake på oul :) Lykke til "makko med en overraskelse i magen" :-D Jeg bare lurte på om hvordan man egentlig får en slik tidlig ul, er det noe man bare kan spørre om eller er det sånn at man må ha noen god grunn til det ? :-)
Tidlig UL til nå har jeg tatt privat hos jordmor. UL i uke 12 på sykehuset får jeg pga en abort jeg måtte ta o april grunnet misdannelser på fosteret så får tidlig oppfølging for å utelukke at det er noe galt. Uten noe forhistorie er det vanskelig å få på sykehus, men privat kan du jo bestille selv. Verdt hver eneste krone synes jeg om man har muligheten til å ta seg råd.

Jeg fikk nr en 3 uker før termin nr to kom 2 uker før. Ble satt tilbake m begge to 2 uker på OUL. Visste nøyaktig når nr 2 ble til. Var på tidlig UL for noen uker siden m nr 3, og var da 10+3 akkurat som antatt.

Var hos JM på onsdag og da sa hun at jeg skulle si ifra på OUL denne gangen at begge barna kom lenge før termin pluss begge hadde liten hodeomkrets. Og at jeg hadde vært på UL tidlig som konstaterte rett lengde på sv.skap. på grunnlag av dette vil da jordmoren på OUL ta hensyn til at jeg har små barn, og dermed finne riktig termin ut i fra det :) det syns jeg er flott! At de faktisk tar sånne hensyn iallefall i Telemark!

Jeg fikk nr en 3 uker før termin nr to kom 2 uker før. Ble satt tilbake m begge to 2 uker på OUL. Visste nøyaktig når nr 2 ble til. Var på tidlig UL for noen uker siden m nr 3, og var da 10+3 akkurat som antatt.

Var hos JM på onsdag og da sa hun at jeg skulle si ifra på OUL denne gangen at begge barna kom lenge før termin pluss begge hadde liten hodeomkrets. Og at jeg hadde vært på UL tidlig som konstaterte rett lengde på sv.skap. på grunnlag av dette vil da jordmoren på OUL ta hensyn til at jeg har små barn, og dermed finne riktig termin ut i fra det :) det syns jeg er flott! At de faktisk tar sånne hensyn iallefall i Telemark!
Det er jo utrolig bra at noen har skjønt at barn ikke er A4 og kan ta hennsyn til det :)

Back
Topp