Tidlig UL med NIPT test

I-40408347

Første møte med forumet
Hei, skal på AHUS i morgen og er da 12+3.
fordi jeg er over 35 skal jeg på tidlig UL med nipt test etterpå.
Vet dere hvordan denne UL foregår?
Kan min mann være med?
Om de ser kjønn, vil de dele det med oss da?

Vi gleder oss sånn ❤️

Var på kombinert UL og nipt test her i Belgia da jeg var i uke 12+3 og mannen var med (tror det er vanlig å ta med partner). De sjekket alt og målte foster, målte nakkefold, sjekket hjertet med type doppler funksjon, sjekket at det var nesebein og armer og bein, hjernen, kunne se at nyrene var der og se magesekk. De sjekka KS arret mitt og hvor morkaken lå og hvordan den fungerte. Jordmor som tok UL først klarte ikke å se kjønn tydelig, men hun henta gynekologen som er spesialist i risiko svangerskap og UL og han sjekka først alt igjen og klarte tilslutt å få en god vinkel på baby og sa han trodde det var jente med 70 % sikkerhet siden nub pekte rett ned. Venter fortsatt på nipt svar som kommer mest sannsynlig til uken og der får jeg bekreftet kjønn også (mulig de ikke sjekker kjønn i Norge på den).

Kan min mann være med?

Vi gleder oss sånn ❤️

Lykke til i morgen :)
Håper dere får en god opplevelse. Tidlig UL er ganske lik OUL - men de bruker en del tid på å måle nakkefolden og fosterets lengde. Mens de på OUL måler lårbenets lengde og omkretsen på magen (og hodet). Det handler om hva som er "mulig og aktuelt" å måle på de forskjellige tidspunktene.

Målingen av nakkefold og neseben er en del av diagnostiseringen av kromosomfeil.
Ellers sjekker de på indre organer, at fosteret tisser, osv.

Var på kombinert UL og nipt test her i Belgia da jeg var i uke 12+3 og mannen var med (tror det er vanlig å ta med partner). De sjekket alt og målte foster, målte nakkefold, sjekket hjertet med type doppler funksjon, sjekket at det var nesebein og armer og bein, hjernen, kunne se at nyrene var der og se magesekk. De sjekka KS arret mitt og hvor morkaken lå og hvordan den fungerte. Jordmor som tok UL først klarte ikke å se kjønn tydelig, men hun henta gynekologen som er spesialist i risiko svangerskap og UL og han sjekka først alt igjen og klarte tilslutt å få en god vinkel på baby og sa han trodde det var jente med 70 % sikkerhet siden nub pekte rett ned. Venter fortsatt på nipt svar som kommer mest sannsynlig til uken og der får jeg bekreftet kjønn også (mulig de ikke sjekker kjønn i Norge på den).

Nei, er ikke lov til å sjekke for kjønn på NIPT i Norge.

Hva sånn organrettet UL som noen/privat tilbyr fra uke 12? Noe poeng å ta det?

Ut fra beskrivelsen på Cmedical.no så ser det bare ut som en vanlig ultralyd - tilsvarende det som det offentlige gjør på både tidlig og ordinær UL. Poenget er nok at de faktisk gjør undersøkelser av fosteret, og ikke bare tilbyr en sniktitt inn i livmoren :) Om du får TUL på det offentlige hadde jeg ikke kjøpt det privat i hvert fall.

Kan min mann være med?

Vi gleder oss sånn ❤️
Hei. Vil du oppdatere litt om hvordan det gikk? Jeg skal på samme på Ahus om noen uker og er veldig spent!

Det gikk veldig bra, hadde først en organrettet UL hvor vi så hele babyen.
Etter det var det blodprøve på laben.

Jeg spurte ikke om kjønn, da det var vanskelig å se alt på ultralyden.
Babyen så frisk og fin ut og det er det viktigste!❤️
Godt å høre at det gikk bra! Takk for info om hvordan det var.

Er det noen som vært på offentlig TUL og tatt NIPT, og allerede fått svar? Hvor lang tid tok det før dere fikk svar?
Fikk info om at det vil ta 2 uker + postgang (hvis alt var fint), og at de ringte hvis de fant avvik.

Har dere fått svar digitalt i tillegg? Eller kun på post, hvis alt sett fint ut?

Er det noen som vært på offentlig TUL og tatt NIPT, og allerede fått svar? Hvor lang tid tok det før dere fikk svar?
Fikk info om at det vil ta 2 uker + postgang (hvis alt var fint), og at de ringte hvis de fant avvik.

Har dere fått svar digitalt i tillegg? Eller kun på post, hvis alt sett fint ut?
Jeg var til TUL og NIPT i dag, da fikk jeg beskjed om at hvis prøvene var normale ville det komme svar digitalt, på Helsenorge. Dette må man følge med på selv, da det ikke er noen varslingstjeneste knyttet til denne plattformen. Hvis det var avvik ville de ringe. Det kom til å ta ca 10 virkedager å få svar.

Ja, jeg tok på SUS tok 12 dager før jeg fikk svar. Alt fint på prøven. Fikk svar på Helse-Norge på pasientjournal måtte bytte til helse nord der for å se svaret. Tror de sender prøven der eller noe. Fikk ikke noe sms om at prøven var klar så måtte inn å sjekke for å se hver dag.

Har tatt nipt og UL i uke 12 i Belgia og fikk svar etter 6 dager på universitetetssykehus her nede. Tror de sendte til lab på eget sykehus da. Fikk svar på sånn elektronisk platform som sikkert ligner helsenorge.

Hvorfor ikke?
Fordi kjønn i utgangspunktet ikke har noe å si, medisinsk. Ved mindre du har en opphopning av kjønnsbestemt sykdommer som er arvelig i familien :) og for at vi i Norge har selvbestemt abort frem til uke 12. og for noen kan kjønn faktisk være avgjørende for om de ønsker barnet eller ikke, dessverre ..

Fordi kjønn i utgangspunktet ikke har noe å si, medisinsk. Ved mindre du har en opphopning av kjønnsbestemt sykdommer som er arvelig i familien :) og for at vi i Norge har selvbestemt abort frem til uke 12. og for noen kan kjønn faktisk være avgjørende for om de ønsker barnet eller ikke, dessverre ..
Nipt test bør jo da taes fra uke 12, eller sånn er det i hvertfall her i Belgia og vi får vite kjønn. Ulike land har vel ulik praksis. I Nederland får man vite kjønn på nipt test men mot betaling.

Nipt test bør jo da taes fra uke 12, eller sånn er det i hvertfall her i Belgia og vi får vite kjønn. Ulike land har vel ulik praksis. I Nederland får man vite kjønn på nipt test men mot betaling.
Ja, det bør den. Men i Norge opplyses og testes det ikke for kjønn. Det er pga Bioteknoligiloven :)

Men de sier det vel på ultralyd!?
Jeg var på TUL i uke 12 på Ahus forrige uke og der sa jordmor at mange av de som jobber der har blitt enige om å ikke gjette kjønn på TUL. Jeg regner med at jeg får vite på OUL i uke 18 hvis det går an å se det da.

Men de sier det vel på ultralyd!?
I det offentlige? Nei. I det private, kanskje- om du er heldig.
Og det å «tippe» på kjønn i uke 12 er jo ingen garanti. Derfor svares det også ofte at det er for tidlig å se noe- eller at man får ikke sett kjønn nå.

Back
Topp