Tidlig ul - målinger

LykkeligRose

Glad i forumet
Jeg driver å sjekker opp steder for å ta tidlig ul. Hører at man bør ta i ule 12 for da kan man måle nakkefolden osv. Men synes alle stedene hvor man kan ta tidlig ul privat skriver at de ikke utfører slike målinger! MÅ dette gjøres på sykehuset?! Hva med evt. Private slik som Volvat?

Jeg gjorde det på privat klinikk sist. Det er 6 år siden nå men det var ikke noe problem. De sjekket nakkefold og alt annet.

Jeg driver å sjekker opp steder for å ta tidlig ul. Hører at man bør ta i ule 12 for da kan man måle nakkefolden osv. Men synes alle stedene hvor man kan ta tidlig ul privat skriver at de ikke utfører slike målinger! MÅ dette gjøres på sykehuset?! Hva med evt. Private slik som Volvat?

Det er fordi i følge bioteknologinemda er det ulovlig i Norge med såkalt sorteringssamfunn. Med andre ord har de ikke lov til å utføre fosterdiagnostikk med fokus på å se etter avvik. Men hvis de ser avvik, henviser de til spesialister, så tror du kan være trygg på å bli informert ved eventuelle avvik.

Jeg fikk utført det på privatklinikk på Jessheim. Svært dyktig han som driver der, og spesialisert på tidlig ul. :)

Det er anbefalt å ta denne "sjekken" tidlig i uke 11, for da er fosteret akkurat perfekt i str for en sånn type ultralyd.

Kan anbefale to stk i Oslo/omegn:

Dr. Lundring på Jessheim
Oslo City legesenter

Men viss man skal gjøre slike målinger er det lurt å få henvisning til spesialister, for gjør du ikke det så kan du i verste fall ende med at ting ikke oppdages.... Det skjedde med noen jeg kjenner. Det ble da oppdaget på OUL at det ikke var forenelig med liv utenfor magen.

Jo nærmere uke 13 man er jo bedre resultat får man av andre ting man kan sjekke også :)
F.eks Spesialistsenterer for kvinner på Jessheim.

Back
Topp