Tidlig UL- hvordan gå fram?

Pinnsvinfrua

Forelsket i forumet
Sensommerlykke 2017
Føler meg helt lost i gravidverden. Siden jeg ikke har fortalt det til noen, har jeg ingen å lene meg til, og Google har jeg gitt opp for lengst :p
Legen min er en turnuslege, som hadde sin første svangerskapskontroll med meg, så han var like spent som meg nesten. Jeg gjennomførte en koninsering i DES 2015, og hadde fortsatt celleforandringer på kontroll juni2016. Jeg er naturlig nok bekymret både for sen abort og endringer nå- samt om det faktisk er liv i magen. Men legen var mer usikker og 'trodde' det ble nok å gå bra. Føler meg ikke særlig betrygget.
Hvordan går man fram for å få en tidlig ultralyd? Er 8+3 i dag. Noen som har tips eller kan roe meg litt ned før jul her? :-)

Legen din kan heilt sikkert henvise deg til TUL på sykehuset, bare du sier at han må det (ikke sikkert han tenker på det selv). Man skal jo ikke gå rundt og være bekymret..
Ellers er jo å gjøre det privat et alternativ, men det koster en del. Er helt sikker på at du har rett til å få dette, bare å lære opp legen [emoji6]

Kan du ikke fortelle mor eller venninne da? Jeg kan ikke forstå hvorfor alt på død og liv skal ties ihjel.

Legen kan henvise deg, men sykehuset kan avvise henvendelsen hvis de ikke ser at du har god nok grunn. Jeg hadde tatt privat

De vil vel bli like glad uansett når dere forteller :) men jeg forstår. Men da er det ingen råd jeg kan gi deg. Du får bare vente [emoji14] hehe

Hvis du skal gå privat er det bare å google ultralyd i området du bor, og så ringe til en som ser grei ut for å bestille time. Fort gjort og ingenting du trenger å forberede :-) Flere har prislisten sin på hjemmesiden. Vi betalte rett over tusen kroner, og det var absolutt verdt det for å kunne senke skuldrene og vite at alt stod bra til der inne <3

Konisering i seg selv er ingen grunn til tul, men du må inn til en ekstra sjekk. Mener det er en ul i uke 22.
Dette for å sjekke at livmorhalsen er lang nok til å holde på vekten. Jeg gjorde dette sist svangerskap. Og syns det var betryggende.
Ellers er jo som andre sier at legen kan henvise til tul i spesielle tilfeller, eller så kan du bare gjøre det privat :happy:

Konisering i seg selv er ingen grunn til tul, men du må inn til en ekstra sjekk. Mener det er en ul i uke 22.
Dette for å sjekke at livmorhalsen er lang nok til å holde på vekten. Jeg gjorde dette sist svangerskap. Og syns det var betryggende.
Ellers er jo som andre sier at legen kan henvise til tul i spesielle tilfeller, eller så kan du bare gjøre det privat :happy:

Takk for et svar Pedal :-) legen hadde ikke vært borti dette tidligere, kun ei han hadde fulgt opp nå som var 8 mnd på vei, men aldri fulgt opp noen fra begynnelsen. Så kjente jeg ble litt bekymret når han var så vag.

Back
Topp