Tidlig ul -gravid utenfor livmor

Jsu

Andre møte med forumet
Jeg oppdaget forrige lørdag at jeg er gravid med nr 3!! Skal si det var en stooor overraskelse for vi har 2 IVF barn. Fikk vite av legene på Riksen for en del år siden at vi ikke kunne bli spontant gravide og det har vi slått oss til ro med. Vi har vært så heldige å få to barn og hadde ikke planlagt flere. Det ble derfor en veldig spesiell helg!! Både glede og bekymring. Pga min infertilitet etter en voldsom bukhinnebetennelse har vi fått vite at det er stor risiko for at jeg vil bli gravid utenfor livmoren dersom jeg mot alle odds skulle bli spontant gravid. Vi var derfor på tidlig ul på onsdag da jeg var 4+5 uker på vei (fikk smerter på høyre side og blødning den morgenen) og fikk time til ul samme dag. Legen så en oppklaring i livmoren, men også litt væske i bukhulen som hun mistenkte kunne være blod. Det likte hun ikke og mente det kunne være indikasjon på svangerskap utenfor livmora. Har derfor blitt satt i kontakt med Ahus og har med en henvisning i tilfelle det skulle skje noe i helgen. Har noen opplevd noe liknende og hvor det har gått bra??? Det rare er at jeg har en god følelse for at dette skal gå bra og jeg har tidligere hatt cyster på eggstokkene som jeg tror gir væskeansamling nå. På mandag som kommer vet vi mer for det er tatt hcg prøve på onsdag og i dag. Dette blir en laang helg:-) Jeg har gått til osteopat nå i høst pga div muskelsmerter og han har "gått over" hele kroppen (han fikk naturligvis høre om IVF forsøkene og grunnen til at vi måtte på Riksen for å lage barn). Han har derfor også jobbet med mage/bekken/livmor og jeg har gjort ulike øvelser. Fortalte han at vi ikke skulle ha flere barn, men han "advarte" meg på den siste timen om at jeg ikke måtte bli overrasket om jeg nå plutselig ble gravid!! For nå mente han at jeg var i balanse.... Jeg tør derfor å ha et lite håp om at barn nr 3 er på vei...

Så spennende da!! Jeg har hatt et svangerskap utenfor livmor, men da var det ikke mye ekstra væske noen plass egentlig, og det ble først konstantert en del lenger på vei enn du er nå. Så kan dessverre ikke gi deg noe oppklarende svar her, annet enn å ønske deg lykke lykke til og krysse fingrene for at alt går som det skal!

Ringte til legekontoret nå i ettermiddag for å høre om de tilfeldigvis hadde fått svar på hcg-prøven fra i går. Det hadde de - nivået har økt fra 2100 på tirsdag til 4300 på torsdag så den har doblet seg!!!! Har lest mye på nettet den siste uka og ut fra det jeg forstår pleier ikke hcg nivået å dobles når det er svangerskap utenfor livmora. Så jeg er ennå mer optimist nå:-)

Jsu skrev:
Jeg oppdaget forrige lørdag at jeg er gravid med nr 3!! Skal si det var en stooor overraskelse for vi har 2 IVF barn. Fikk vite av legene på Riksen for en del år siden at vi ikke kunne bli spontant gravide og det har vi slått oss til ro med. Vi har vært så heldige å få to barn og hadde ikke planlagt flere. Det ble derfor en veldig spesiell helg!! Både glede og bekymring. Pga min infertilitet etter en voldsom bukhinnebetennelse har vi fått vite at det er stor risiko for at jeg vil bli gravid utenfor livmoren dersom jeg mot alle odds skulle bli spontant gravid. Vi var derfor på tidlig ul på onsdag da jeg var 4+5 uker på vei (fikk smerter på høyre side og blødning den morgenen) og fikk time til ul samme dag. Legen så en oppklaring i livmoren, men også litt væske i bukhulen som hun mistenkte kunne være blod. Det likte hun ikke og mente det kunne være indikasjon på svangerskap utenfor livmora. Har derfor blitt satt i kontakt med Ahus og har med en henvisning i tilfelle det skulle skje noe i helgen. Har noen opplevd noe liknende og hvor det har gått bra??? Det rare er at jeg har en god følelse for at dette skal gå bra og jeg har tidligere hatt cyster på eggstokkene som jeg tror gir væskeansamling nå. På mandag som kommer vet vi mer for det er tatt hcg prøve på onsdag og i dag. Dette blir en laang helg:-) Jeg har gått til osteopat nå i høst pga div muskelsmerter og han har "gått over" hele kroppen (han fikk naturligvis høre om IVF forsøkene og grunnen til at vi måtte på Riksen for å lage barn). Han har derfor også jobbet med mage/bekken/livmor og jeg har gjort ulike øvelser. Fortalte han at vi ikke skulle ha flere barn, men han "advarte" meg på den siste timen om at jeg ikke måtte bli overrasket om jeg nå plutselig ble gravid!! For nå mente han at jeg var i balanse.... Jeg tør derfor å ha et lite håp om at barn nr 3 er på vei...

hei :)
åh det må være gode nyheter da, viss du egentlig ikke kunne få barn :)
men skjønner at du er urolig. jeg kan ikke si jeg har opplevd helt det samme som deg, men noe lignede er det jo da.
fredag for akkurat to uker siden fikk jeg store magesmerter som bare ble værre utover dagen, stakk i hele magen i intervaller på 1 min pause og ca 30 min smerte..holdt på i 3 timer før jeg kom meg til lege. trodde jeg hadde mageknip etter en vaffel eg åt! legen sendte meg derfor rett på sykehus. der tok jeg UL og fikk da konstantert at jeg mest sannsynlig hadde svangerskap i eggleder :( fordi ho ikke så noe som helst i livmora. og jeg hadde mye væske/blod i buken.
jeg måtte ta kikkhullsopeasjon for å fjerne væsken og for å se om jeg var gravid i eggleder. men det var jeg heldigvis ikke! jeg var gravid i livmor! dagen etter tok jeg ny Ul og da såg han et svangerskap i livmora men ikke noe aktivitet.. så på mandag denne uken tok jeg enda en UL og da var det heldigvis aktivitet. men det var en laaang uke fra opeasjon til svaret på Ul for jeg var så redd for at det ikke ble noe beby! så skjønner at det blir en lang helg!
så jeg var ikke langt nok i svangerskapet til at hjertet hadde begynt.

grunnen til at jeg hadde magesmerter var en cyste på eggstokken som hadde sprekt. og det gjorde veldig vondt! men hadde ingen blødninger med smertene

så ja det er håp og du kan være normal gravid selv om de kankje ikke så noe i livmora. jeg var og mellom uke 4 og 5 på den første UL.
så da er jo spiren veldig liten, så det kan jo være vanskelig for de å se det.

så krysser fingene for at alt er bra med graviditeten :) gleder meg å høre hvordan det går!
lykke til! det er bra du har en good magefølelse for at det går bra 

Jsu skrev:
Ringte til legekontoret nå i ettermiddag for å høre om de tilfeldigvis hadde fått svar på hcg-prøven fra i går. Det hadde de - nivået har økt fra 2100 på tirsdag til 4300 på torsdag så den har doblet seg!!!! Har lest mye på nettet den siste uka og ut fra det jeg forstår pleier ikke hcg nivået å dobles når det er svangerskap utenfor livmora. Så jeg er ennå mer optimist nå:-)

oj nå la du inn nytt innlegg mens eg skrev! men dette er jo veldig gode nyheter da :)

Så godt å høre at det gikk bra med deg da!! Og at det går bra med kikkehullsoperasjon for å fjerne væske. Skal gi mer informasjon om hvordan det går fremover jeg:-)

Back
Topp