Tidlig ul før uke 11, hvorfor?

Iben

Blir kjent med forumet
Hei jenter :)

Jeg planlegger privat ul i uke 11, da får jeg se om det er liv og om fosteret ser friskt ut. Men legger merke til at de aller fleste som tar tidlig ul gjør dette i ukene 6-9. Jeg er bare litt nyskjerrig da på hvorfor dere ikke velger å vente til mellom uke 11-14 (da det er i disse ukene man kan oppdage sykdom)?
Skjønner om det bare er for å sjekke etter liv om man tidligere har hatt komplikasjoner, men tenker mest på de som bare er nyskjerrige :)
 
Jeg tok da jeg var 7+5 fordi det var da jeg fikk time til det på sykehuset, og fordi jeg ikke tok sjansen på å bytte timen i tilfelle det ville kollidere med ferien ;)

Og i mitt tilfelle var det kun for å sjekke om det sto til liv, på grunn av historikk med MA, ymse utredninger og et par andre ting og så får vi finne ut av eventuelle andre ting på oul.
 
Antar de fleste, om ikke alle gjør det fordi de har opplevd MA eller SA og eller opplever blødninger eller uvanlige smerter... Bekymring ;-)
Selv hadde jeg ingen tidlig ul m første, en i uke 10 m nr 2 Pga blødninger og smerter (alt var i orden) og en i uke 7 denne gangen Pga MA rett før dette svangerskapet
 
Jeg tok det i uke 8+2 denne gang. Sist tok jeg i uke 9+1. Grunnen til første gang var at det føltes så uvirkelig å være gravid, at jeg ønska å se at det var en liten sak i magen. Hadde tenkt å ta til samme tid denne gangen, slik at jeg hadde like bilder på begge. Men gyn. jeg gikk til hadde siste dag før ferien da jeg gikk, så måtte ta det litt tidligere. Når det kommer til tidspunktet for hvorfor jeg tok - altså at jeg ikke venta, så spiller det ingen rolle for meg om det skulle være noen sykdom eller ei på barnet. Naturligvis ønsker jeg jo som alle andre ett friskt barn, men jeg kommer ikke til å avslutte ett svangerskap hvis det skulle vise seg å være noen form for skader. Jeg går fullt ut, og får den tiden jeg får med barnet mitt. Og er det downs, så ja, da er det det.. Alt som måtte komme er hjertelig velkommen. Derfor ønsker jeg ikke å ta en u.l. for å se om det er noen sykdommer eller ei, da dette absolutt ikke er avgjørende på noe vis for meg og oss.
 
Jeg fikk ul i uke 5 og 7 siden jeg ikke har mensen så ingen anelse om hvor langt vi var :-) Så skal jeg ha ul i uke 12 av eget valg for å bli litt beroliget forhåpentligvis :-)
 
Fikk UL i uke 8 fordi vi har vært igjennom IVF. Er vanlig da for å sjekke AT det er et embryo samt antall.
 
Jeg har tvillinger fra før:) ville sjekke om det var en eller to denne gangen. Og så har jeg nesten ikke vært dårlig, så ville sjekke at det faktisk var liv inni meg. Hadde ul i dag. 7+5. :)
 
Jeg fikk i uke 6 pga blødning og har vært flere ganger pga mistanke om MA. Og så klart påfølgende bekymringer. Hadde nok bestilt tidlig ul igjen, for å se hjerteaktivitet og for å roe nervene.
 
Jeg fikk ul på sykehuset pga risiko for tvillinger. Så vi var på ul i uke 8 for å sjekke at det bare var en.
Vurderer å bestille privat ul mellom uke 13-14 for å sjekke at alt er som det skal og at ungen er frisk :-)
 
Jeg tok UL da jeg var 6+3. Førstegangs, men en bekymret sjel :) Ønsket å vite om det var hjerteslag, og at den faktisk "levde". Er nå 10+3, og vil bestille UL til neste uke - for å kunne gå inn i uke 12 og vite at den fortsatt lever, når jeg forteller kjente og kjære at jeg er gravid :)
 
Back
Topp