Tidlig UL eller ikke?

missoz

Elsker forumet
Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta tidlig ultralyd. Er jo selvfølgelig godt å se at emobryoet/babyen har det bra, men utenom det så veit jeg at jeg uansett ville beholdt babyen. De fleste sykdommer sees ikke så tidlig uansett..

Så jeg heller mot det å vente med UL til den ordinære.

Hva mener dere? Hvorfor tar dere? Evt hvorfor ikke?

Jeg skal på fredag bare fordi jeg er desperat etter å se det lille hjerte banke, slik at jeg kan få litt ro i sjelen.. :) Hadde det ikke vært for at jeg er så nervøs for å miste, så hadde jeg kanskje ventet, men det er litt vanskelig å si.. 
Gleder meg hvertfall til å se den lille :D 

Skulle egentlig ikke,men nysgjerrigheten tok overhånd så vi var der i dag. Så et sprellende foster som ligna helt på en baby. Er 12+1

Jeg skal ikke på tidlig ultrayd. dette pga at jeg tenker likt som deg, hadde ikke tatt abort uansett. så på grunnlag av det vil jeg ikke vite noe som helst... for da kommer man ikke opp i et evnt dilemma desom noen råder deg til abort. Det holder med å høre hjertelyden hos legen :-) så satser vi selvfølgelig at alt er bra på den ordinære ultralyden

Skal på tidlig UL på fredag. Mest fordi jeg hadde en SA i fjor og jeg går visst under "risikosvangerskap" pga høyt stoffskifte. Er faktisk ganske engstelig for å miste min lille spire så jeg vil egentlig bare se at alt står bra til der inne. Krysser fingre i bøtter og spann <3

Skjønner veldig godt at dere som er engstlige for å miste og de som har tilleggssykdommer som gjør at en burde følge opp bedre...
Krysser alt jeg har for at dette skal gå jeg :)

Jeg var på tidlig UL i uke 7 bare for å se om hjerte slo..
Har hatt to MA, så ville bare vite om det var liv.. Og det var det :)

Har min 2 tidlige ul imorgen, hadde mange ul med gullet også. Bare fordi jeg er livredd ma,og for at jeg vil "holde øye med" utviklingen, at alt går som normalt. Høres sikkert merklig ut,men oppi gravidhjernen min er det helt logisk ;) Min måte å passe på den lille!!

Er livredd for å miste og red for at det ikke lever, men skal ikke på tidlig UL. Litt fordi man får ikke gjort noe om det er dødt, hvis det blir en SA så får man heller ikke gjort så mye. Ikke ser man om det er sykdommer enda heller... Jeg er livredd for at det er tvillinger, så kanskje jeg ikke tørr... hehe. Jeg var ikke på tidlig UL forrige svangerskap heller, ser ingen grunn til det nå. Jeg måtte gjennom en UL hver andre til tredje uke i forrige svangerskap pga høyt bt og vekstavvik.. så fikk litt dosa mi...

Jeg har blandede følelser. Sliter nå med å tørre å glede meg pga av tidligere SA. Men tørr liksom ikke å få noe "bekreftet". Så lenge jeg har alle symptomene så vil jeg isåfall vente. Det er en pines å gå på do for jeg frykter synet jeg har sett to ganger for mye. Utrolig kjipt å ha det slikt egentlig, men for hver dag som går slipper jeg litt glede inn :) var et stort steg og komme inn hit igjen. Har pakket frem dopleren fra sist gang og skal såvidt prøve litt nå.

Jeg var på tidlig UL for å se at hjerte slo. Litt fordi det er ikke noe gøy å komme til uke 12 eller lengre å så finne ut at det egentlig har vært dødt fra uke 5. men går ikke på tidlig UL for å se etter sykdom.

Miss M28 skrev:
jeg skal på tordag fordi jeg ikke er imot abort... og fordi jeg er kjempe nygjerrig da =)

Jeg ble litt forveten hva mente du med det du skrev?? Du er ikke imot abort? Skal du da reise og se babyen for å se hvorfor andre er i mot abort eller? jeg ble litt forvirra! :P

Jeg skal på tidlig ul for det er forskjellige avvik dei kan finne allerede før uke 12. Hadde i venninne som måtte føde sitt døde barn i uke 19 fordi hun ikke var på tidlig ul. så hun viste ikke at bayen ikke kunne tisse så dermed var urinblæren til babyen full og hadde ødelagt mange av organene så det var ikke noe håp :( Hadde hun vart på tidlig ul kunne dei vist om det og tappet blæren jevnt gjenom hele svangerskapet og ordnet det når babyen ble fødd men det gikk desverre ikke slik. Så derfor skal jeg + for å se nurket (klarer ikke vente :P )

Jeg var på tidlig UL i uke 8, og fikk ganske godt forklart at fosterdiagnostikk drev hun IKKE med.. det ble KUN for å se hjertet slå - og det var også derfor jeg ville dit.

jeg mente bare det at jeg vil gjerne velge selvbestemt abort, om fosteret skulle være sykt, ikke noe mer enn det. Jeg er innstilt på at jeg kanskje ikke har et levedyktig/multihendikappet foster, men feks vannhode, ryggmargs brokk eller noe annet synlig, så da kan jeg velge abort istedet for å måtte sende inn søknad til en nemd som vil vurdere saken...

var ikke noe annet jeg mente med det.... sikkert noen som følte seg tråkket på nå, sånn er det alltid... saken kan diskuteres i uendelighet, men det ønsker jeg ikke...

jeg hadde et normalt svangerskap sist med en frisk liten pike, så håper og tror det er like fint denne gangen....

Vi var på tidlig ul forrige svangerskap. Da hadde jeg gått på hormoner, og var litt redd for at det kunne være tvillinger. Denne gangen ble jeg gravid på "naturlig vis", og skal derfor ikke på tidlig ul. Venter til den ordinære. Skal på ul senere også, men det er for å få bilder og video :)

Jeg har vært på ul uke 7. pga. Ivf (for å konstatere liv)

Så i uke 10, for å følge opp overstimulering etter Ivf, og sjekke at alt var i orden etter at tvillingen takket for seg + å se den lille.

Skal igjen til mandag, uke 12, for oppfølging etter overstimulering ++

Enda en i uke 16, siste oppfølging etter overstimulering + sjekke kjønn, og få med dvd osv.

Så er det ordinær i ca uke 19.

Og mest sannsynlig en 3d uti svangerskapet engang.

Så det blir jo noen etter hvert emoticon Og det er veldig moro å følge lille, både for meg og kommende storesøster!

Grunnen til jeg gikk på tidlig ultralyd var for og se at alt var bra med barnet:-)
Jeg hadde enn Missed Abortion i oktober og da gikk jeg til uke 12+2 og trodde alt var i skjønneste orden, og da viste det seg at det hadde sluttet og vokse i uke 6-7.
viss noe skulle vise seg at skulle gå galt denne gang, skulle jeg vite det tidlig sånn at vi kunne begynt prøvingen så fort som mulig etterpå:-)

Grunnen til jeg gikk på tidlig ultralyd var for og se at alt var bra med barnet:-)
Jeg hadde enn Missed Abortion i oktober og da gikk jeg til uke 12+2 og trodde alt var i skjønneste orden, og da viste det seg at det hadde sluttet og vokse i uke 6-7.
viss noe skulle vise seg at skulle gå galt denne gang, skulle jeg vite det tidlig sånn at vi kunne begynt prøvingen så fort som mulig etterpå:-)

Da var jeg på min 2 ul idag, og gyn sjekket hjertekammre,hode,rygg, mage,fostervann og navlestreng, og da fikk jeg beskjed om at nå er ikke 12 viktig lenger, når alt ser så bra ut nå, er faren stort sett over, og DEN beskjeden er det verdt å betale 700kr for :o)

Back
Topp