Tidlig UL! Bergen

I & T

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Ultralydklinikken versus volvat! Blir så i tvil. Hører om fine opplevelser på ultralydklinikken, har bestilt time der, men så hører jeg om feil på foster de ikke har sett. Tar jo ul for å finne ut om alt er ok (jeg er 37 og far er 43)

Har prøvd å finne time på volvat, men har ikke gunstige tidspunkt før jeg er i uke 12+ er det for seint til å måle nakkefold?

Noen som har erfaringer?

Er det ikke fra uke 12 dem begynner å måle nakkefold da? :)

Uke11-13 måler de nakkefold.

Har vært på ultralydklinikken før og de har målt nakkefold

Hun er sonograf, ikke gyn eller jm, sånn sett ikke helsefaglig utdanna. Men flere års erfaring og virker kompetent. Det er jo selvsagt ikke like "bra" som en gyn men de har til gjengjeld ikke lov å se etter nakkefoldavvik etc

Aleris er også et alternativ

Mener det sto fullgåtte 11 uker for å måle nakkefold. Jeg har en fetter med Downs som de ikke så på OUL. Mener å ha hørt uke 12 er optimalt for å måle den, men er ikke sikker.

Uke11-13 måler de nakkefold.

Har vært på ultralydklinikken før og de har målt nakkefold

Hun er sonograf, ikke gyn eller jm, sånn sett ikke helsefaglig utdanna. Men flere års erfaring og virker kompetent. Det er jo selvsagt ikke like "bra" som en gyn men de har til gjengjeld ikke lov å se etter nakkefoldavvik etc

Aleris er også et alternativ

Hva mener du? Har ikke gynekologer lov til p se etter eller har ikke sonograf lov?

Hva mener du? Har ikke gynekologer lov til p se etter eller har ikke sonograf lov?

Så litt på det nå. Ingen har lov å se etter det, men har ikke noen gode kilder. (Fant et dokument der det vurderes om det skal innføres rutine tidlig ultralyd, og at så lenge bioteknologiloven sier nei til visse undersøkelser så var det ikke hensiktsmessig.)

Trodde det var helsepersonelloven som sa nei, men det er biotek og da er det alle som tar ul.

Gyn kan faktisk nekte se etter det, sist jeg var gravid spurte jeg om han kunne se, fikk da beskjed om at de ikke gjør det rutinemessig før etter en viss alder. De ser ofte etter det uten at vi vet det, men det blir ikke sagt noe (før ved evt funn så klart.) Og de har rett til si nei. Min gjorde det, men han var passelig irritert og følte meg veldig dum når han oppdaget ett annet mye mer alvorlig problem.

Men tenker at du kan spørre, også får du svar :-) masse lykke til :-)

Anbefaler dr Mortensen ved sentrumslegene. Han målte nakkefold hos meg og gikk grundig gjennom samtidig som han forklarte. Han har godt utstyr og er ekspert på fosterdiagnostikk. Var kjempe fornøyd. 1200 kr. Og fikk med 30 bilder/korte videosnutter på minnepenn eller mail :-)

Anbefaler dr Mortensen ved sentrumslegene. Han målte nakkefold hos meg og gikk grundig gjennom samtidig som han forklarte. Han har godt utstyr og er ekspert på fosterdiagnostikk. Var kjempe fornøyd. 1200 kr. Og fikk med 30 bilder/korte videosnutter på minnepenn eller mail :-)

Var inne på nettsiden og kikket. Ser veldig interresant ut! Takk for tips! :)

Back
Topp