Tidlig svangerskapskontroll

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Endret: jeg mener tidlig ultralyd, ikke svangerskapskontroll!!

Noen som vurderer dette? Er det noe vits egentlig, eller er det bare sløs med penger?
man må vel gå privat når det er før uke 18.? Hva får man egentlig konstantert ved en sånn time så tidlig?

mange spørsmål, haha- håper noen kan svare!

❤️
 
Last edited:
Noen som vurderer dette? Er det noe vits egentlig, eller er det bare sløs med penger?
man må vel gå privat når det er før uke 18.? Hva får man egentlig konstantert ved en sånn time så tidlig?

mange spørsmål, haha- håper noen kan svare!

❤️

Hei :happy:

Det du kaller tidlig svangerskapskontroll, er en del av den obligatoriske svangerskapsomsorgen som den kommunen du bor i, skal sørge for at du får av det offentlige.

Dette består av:

Kontroll 1: uke 6-12
Første kontroll handler om levevaner, forberedelse til svangerskap, fødsel, amming og livet som foreldre. Hensikten er å identifisere dine behov og å identifisere hva som er viktig for deg.

På første konsultasjon vil det tas en del rutineprøver av deg:

  • vekt, høyde og kropssmasseindeks
  • blodtrykk
  • blodprosent
  • urinprøver
Disse undersøkelsene vil utføres på hver kontroll. Du vil få et helsekort der alle resultater noteres ned. Dette kortet må tas med på alle kontroller - og også til fødeavdelingen.

På første kontroll sendes det henvisning til ultralyd.

Alle gravide vil også få tilbud om tester for hepatitt B, hiv og syfilis. Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no). Ved positiv prøve vil den gravide bli henvist til spesialist for videre behandling.

I tillegg til rutineprøvene vil lege eller jordmor blant annet snakke med deg om

Førstegangsfødende over 25 år eller gravide med risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, vil få tilbud om en sukkerbelastningstest i uke 24.

Er du over 38 år eller fyller 38 år før du skal føde, har du rett til utvidet fosterdiagnostikk. Det er jordmor eller fastlege som vil orientere deg om dette og henvise deg videre dersom du ønsker det.

Har du silikoninnlegg eller har gjennomgått brystreduksjon, kan du også ha behov for tettere oppfølging knyttet til amming.


For mer informasjon, les her: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/
 
Last edited:
Det at den første kontrollen skal være mellom uke 6-12 er nytt, og fremkommer i Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorg, utarbeidet av Helsedirektoratet, publisert i 2018.

I denne står det blant annet følgende:

«Gravide bør får tilbud om første konsultasjon så snart som mulig og senest en uke etter at hun henvender seg til fastlege eller jordmor for å avtale time. Hensikten med den første samtalen tidlig i svangerskapet er å identifisere behov for veiledning, støtte og for å oppmuntre til sunne levevaner. Helsepersonell bør legge vekt på forhold som kvinnen er opptatt av og ta hensyn til den sosiale og kulturelle konteksten til den aktuelle familien.»

Den første kontrollen, som altså skal være en del av
basisprogram for gravide med normalt svangerskap, er gratis.

Helsedirektoratets nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorg kan leses i sin helhet her:
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

håper dette ga noe svar på det du lurte på :)
 
Noen som vurderer dette? Er det noe vits egentlig, eller er det bare sløs med penger?
man må vel gå privat når det er før uke 18.? Hva får man egentlig konstantert ved en sånn time så tidlig?

mange spørsmål, haha- håper noen kan svare!

❤️

Kontroll kan du som de andre har svart bare bestille deg hos jordmor eller lege når som helst og den skal være gratis :) Jeg skal ha første 7+0. Hvis du tenker på tidlig UL er det i utgangspunktet noe du må betale for selv. Jeg var på noen i mitt forrige svangerskap, og jeg synes absolutt den i uke 11 var verdt å betale for. Fikk se en liten miniatyrbaby som sprellet og hadde det bra :) Liv kan man konstatere fra uke 6-7, men da ser man ikke så mye annet. Jeg får TUL offentlig, men hadde lett betalt for privat rundt uke 11-13 :)
 
Jeg skal på tidlig ultralyd neste uke. (Uke 7+2) det er for å konstatere liv, at embryoet utvikler seg i henhold til antall uker og antall embryo. Dette betaler vi for selv. Dette er min nummer 5 og min samboer sin første så er mye for at det skal bli litt mer virkelig for han også.
 
Sniker! Var på tidlig UL i uke 8 for å konstantere liv og i uke 14 for å se at alt så bra ut med lille og få vite kjønn :) etter den i uke 14 slappet jeg mer av med tanke på OUL..for de kan se mye av det som de ser på OUL i uke 14 :) vet noen går i uke 12 og rundt der for å måle nakkefold med tanke på Downs syndrom også.
 
Endret: jeg mener tidlig ultralyd, ikke svangerskapskontroll!!

Noen som vurderer dette? Er det noe vits egentlig, eller er det bare sløs med penger?
man må vel gå privat når det er før uke 18.? Hva får man egentlig konstantert ved en sånn time så tidlig?

mange spørsmål, haha- håper noen kan svare!

❤️

Sorry, misforstod spørsmålet ditt:sorry:
 
Back
Topp