Tidlig pubertet hos jenter

H0112

Glad i forumet
Noen med større jenter her som vil fortelle hvor tidlig de kom i puberteten, og evt hva som var de første tegna?
Eller kanskje du husker fra deg selv?
Lillemor her er akkurat blitt ni, og har nå fått kul bak brystvorta(melkekjertel), som er øm og sår. Det er jo fortsatt lenge igjen til puberteten virkelig slår inn, men jeg syns nå det likevel er veldig tidlig jeg da!? [&:][:)]

Jeg ville tatt det opp med lege, de kan gjøre slik at den tidlige puberteten blir litt utsatt.

Jeg hadde ømme melkekjertler fra 3.klasse. Da er man vel 9/10 år? Det ble ikke "pupper" før jeg ble rundt 12 år.

Husker jeg også tidlig fikk sånne kjertler bak brystvorta.. Fikk mens som 12 åring mener jeg.. Men puppene kom før!

Ååå det må være merkelig når barna får skikkelige tegn på at ungene begynner å bli store da[&o] Sånn som pupper og mens ++ Gruer meg til den tiden kommer kjenner jeg!

tror jeg var rundt 9 da jeg fikk sånne i brystene. og de andre jentene i klassen min var ikke så langt etter.. tror ikke du trenger å bekymre deg[:)]

jeg var ca 10-11 da jeg begynte å få bittelitt bryster.. og var den første i klassen som fikk mensen som 12 åring. [&:]

forventer at det samme skjer med snuppa.
Min mor fikk visst også mensen da hun var 12.

ORIGINAL: Venus83

Jeg ville tatt det opp med lege, de kan gjøre slik at den tidlige puberteten blir litt utsatt.

Jeg var også 9 når jeg fikk erter som mamma kalte det[:D] Men jeg fikk jo aldri pupper da[8|][X(] Bare så vidt..[:D]
Ikke noe å bekymre seg over.

jeg fikk også 'erter' da jeg var ni.
Da jeg var ti hadde jeg gigapupper[:'(]

Nå er de mer flate ... og lange[8|]

Aaaanyway, jeg tror ikke det er så unormalt[:)]
men visst du er usikker så kan du jo ringe lege[:)]

Takk for svar, og neida jeg bekymrer meg ikke, hadde bare ikke regna med dette før om ett pr år [8D]
Hun syntes det var litt artig selv da, og lurte på om hun ikke kunne kjøpe sånn "bh"topper, for da blei de liksom litt mer beskytta og det ville ikke være så sårt å komme bort i [:)] Ja ja, så da var vi der [:-][:D]

Så vidt jeg husker fikk jeg både mens og bryster når jeg var 9. Tror ikke det er så fryktelig unormalt.

Husker ikke når jeg fikk "erter" men fikk mensen den mnd jeg fylte 10. Søsteren min enda tidligere. Vi hadde begge "ordentlige" pupper et år eller to før vi var ferdig med barneskolen såvidt jeg husker...

PS: vi var først i klassen begge, med god margin.
Jeg tror ikke det er helt unormalt med så tidlig start. Et tegn på at det nærmer seg "ordentlig" pubertet med mensen og greier er vel at man får en periode hvor man strekker seg veldig, så man blir omtrent så lang som man vil ende opp som voksen...

Husker jeg hadde størst pupper i klassen i 4.klasse og det var flaut. (Varte ikke lenge det da..[&:]) Fikk mensen da jeg var 12 år.

En venninne av jenten min har fått disse "ertene" og hatt mye vondt, hun er 9år.

Kommer sikkert hos min iløpet av våren/sommeren tenker jeg..
Det er ganske vanlig.

Back
Topp