Tidlig overgangsalder

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg lurer litt på dette med tidlig overgangsalder, kanskje noen vet her inne?

Jeg har lav AMH og er 31 år. I tillegg har jeg som kanskje flere har fått med seg svært dårlig eggkvalitet.
Jeg har de siste mnd svettet skikkelig på natta. Først trodde jeg det var pga hormonene jeg tilførte før hvert ivf forsøk men det har liksom bare fortsatt... kan også få hetetokter på dagtid. Men det er ikke ofte.
Men på natta er det ganske ille...

Finnes det noen blodprøver/tester man kan ta som indikerer på om man ER i overgangsalder?

Og om man feks skal ta eggdonasjon, vil jeg kunne ta det om jeg ER i overgangsalder?

Håper noen kloke hoder vet noe om dette[emoji4]

Hei

Jeg trodde også at jeg kanskje var i overgangsalder og hadde svettetokter om natta. Ganske sikker gikk jeg til utredning om at jeg visste hva de kom til å si, men de sa at jeg ikke var i overgangsalder.

Imidlertid er det andre forklaringer til mine svettetokter, f.eks når jeg stresser mye så er det som om kroppen noen ganger blir overkokt/varm og derav den nattlige svetten som lett kommer.

Eggkvaliteten kan forbedres veldig dersom man greier å gå ned i vekt 10% av sin vekt fikk jeg også vite, så jeg jobber med det nå.
Men det er fullt mulig du har bra BMI, da er det ikke noe vits å gå ned i vekt.

Hei

Jeg trodde også at jeg kanskje var i overgangsalder og hadde svettetokter om natta. Ganske sikker gikk jeg til utredning om at jeg visste hva de kom til å si, men de sa at jeg ikke var i overgangsalder.

Imidlertid er det andre forklaringer til mine svettetokter, f.eks når jeg stresser mye så er det som om kroppen noen ganger blir overkokt/varm og derav den nattlige svetten som lett kommer.

Eggkvaliteten kan forbedres veldig dersom man greier å gå ned i vekt 10% av sin vekt fikk jeg også vite, så jeg jobber med det nå.
Men det er fullt mulig du har bra BMI, da er det ikke noe vits å gå ned i vekt.

Men tok de prøver av deg? Og vet du eventuelt hva de sjekket? [emoji848]

Jeg har BMI på 25. Så jeg er vel normalvektig tror jeg?

De kan finne ut det med enkle blodprøver ja. De måler hormonet FSH.

25 er akkurat på grensen til "litt overvektig, pass på så du ikke går mer opp i vekt."
Men BMI tar jo kun høyde for vekt og høyde, og ikke muskelmasse osv, så så lenge legen ikke ber deg gå ned i vekt tenker jeg det er innenfor.

Da er jo ikke vekten noe problem.

Ja de både snakket med meg og tok blodprøver, de tok noen forskjellig så jeg vet ikke akkurat hvilken hormon som gjelder for å finne ut av det. Men 87`modell virker å ha en oversikt over det :)

Jeg lurer litt på dette med tidlig overgangsalder, kanskje noen vet her inne?

Jeg har lav AMH og er 31 år. I tillegg har jeg som kanskje flere har fått med seg svært dårlig eggkvalitet.
Jeg har de siste mnd svettet skikkelig på natta. Først trodde jeg det var pga hormonene jeg tilførte før hvert ivf forsøk men det har liksom bare fortsatt... kan også få hetetokter på dagtid. Men det er ikke ofte.
Men på natta er det ganske ille...

Finnes det noen blodprøver/tester man kan ta som indikerer på om man ER i overgangsalder?

Og om man feks skal ta eggdonasjon, vil jeg kunne ta det om jeg ER i overgangsalder?

Håper noen kloke hoder vet noe om dette[emoji4]
Har du fått tilbud om å forsøke DHEA? Jeg fikk begynte på det på sist forsøk (klinikken Hausken). Det skulle visst bedre eggkvalitet. Jeg tålte de dessverre ikke så godt så sluttet etter noen få dager.

Back
Topp