Tidlig graviditet (uke 5-6) og Trening

LilleMμ

Forelsket i forumet
Hei.
Trener dere? I såfall hva og hvor hardt/ intensivt?

Jeg er bekymret når det kommer til treningen mtp at jeg hadde en tidlig sa forrige pp. Det klaffet igjen denne prøveperioden og jeg er nå 5+4. Jeg hadde en liten blødning i forrige uke, og det gjør at jeg går rundt og er redd for å trene. Har vært på sykehuset og fått målt hcg og stigningen virker normal. Jeg skal på tidlig ul i slutten av uka.

Jeg trente styrke i dag med blant annet øvelser som markløft, knebøy og hip thrust. Jeg var litt stresset gjennom hele økta- det er utrolig kjedelig! Savner også å jogge på morgenen...

:)

Såvidt jeg vet er det ingenting i veien for at du skal kunne trene normalt, slik som du pleier :) kanskje minske noe på vektene, så du ikke sliter deg helt ut :p snakk med personalet på treningsstudioet :) jeg både jogget å trente stryke da jeg var gravid, såfremst formen tillot det :) løftet litt mindre vekter eneste.

Såvidt jeg vet er det ingenting i veien for at du skal kunne trene normalt, slik som du pleier :) kanskje minske noe på vektene, så du ikke sliter deg helt ut :p snakk med personalet på treningsstudioet :) jeg både jogget å trente stryke da jeg var gravid, såfremst formen tillot det :) løftet litt mindre vekter eneste.
Altså løft mindre kilo :p

Det er det jeg har hørt også, uten at jeg hverken har vært gravid eller trener for øyeblikket. Det beste for dere begge er jo at du har en sunn kropp og er kroppen din vant til å trene er det det beste for den. Men som englemamma sier, kanskje ikke ta den helt ut!! ;)

Takk for svar :)

Har også hørt at det er bra med trening under svangerskapet, så fremst man ikke tar seg HELT ut. Jeg har alltid likt å være aktiv. Driver til vanlige både med spinningstimer, saltimer, joggeturer ute og styrketrening i sal. Jeg synes det er synd at jeg er skeptisk til å trene når jeg leser overalt at det er bra og trygt med trening i svangerskapet :) Har nesten ikke turt å trene den siste uka, men i går dristet jeg med til en styrkeøkt (med klump i halsen), og i dag tok jeg meg en halvtimes joggetur (hvor jeg ett par ganger måtte sjekke nedentil- hehehe ;) - ikke spør hvordan jeg sjekket dette, men jeg var i skogen, og ingen i nærheten :P )

Uansett, dagen har gått, og jeg har bare antydning til blank/ hvit utflod :D Og har fortsatt ømme pupper og murringer i magen!

:D

Hei, kjenner meg igjen. Er nå i uke 9 og har hatt to blødninger, begge etter knallharde styrkeøkter. Hr målt hcgstigning to ganger og den var fin. Var på ul idag og alt var fint. Fryktet at morkaken skulle ligge ned mot åpningen, men det gjorde den ikke.

Gyn mente st blødningene kom fra slimhinner i vagina, som blir mer skjøre og blodfylte ved graviditet. Det var ihvertfall ikke fra livmor i mitt tilfelle.

Hun anbefalte lett trening i første trimester, og heller prøve litt tyngre trening i andre trimester om det føles ok.
Altså ikke noe trening som skaper press mot livmor, slik som fx tung styrketrening da.

Hei.
Trener dere? I såfall hva og hvor hardt/ intensivt?

Jeg er bekymret når det kommer til treningen mtp at jeg hadde en tidlig sa forrige pp. Det klaffet igjen denne prøveperioden og jeg er nå 5+4. Jeg hadde en liten blødning i forrige uke, og det gjør at jeg går rundt og er redd for å trene. Har vært på sykehuset og fått målt hcg og stigningen virker normal. Jeg skal på tidlig ul i slutten av uka.

Jeg trente styrke i dag med blant annet øvelser som markløft, knebøy og hip thrust. Jeg var litt stresset gjennom hele økta- det er utrolig kjedelig! Savner også å jogge på morgenen...

:)

Jeg snakket med en av pt ene på treningssenteret der jeg er.. Hun har tatt ekstrautdanning i trening under svangerskapet.. Jeg har selv vært skeptisk.. Trent 5 ganger i uka og relativt tung styrke.. Hun sa til meg at man ikke skal trene opp mot makspuls, samt ikke styrkeøvelser der en øker buktrykket betraktelig som ved knebøy, markløft osv! Og om man skulle trene de øvelsene måtte man legge pp lettere vekter enn vanlig.. Hun anbefalte litt enklere vekter og fler repitisjoner i høyere intensitet, fremfor tunge løft, og få repitisjoner :-)

Sent from my iPad using BV Forum

Okey. Så kjedelig at du opplevde blødning etter to harde styrkeøkter. Det har jeg også opplevd denne gaviditetet (er kun 5-6 uker).
Jeg trener en del baseøvelser, men kan kanskje bytte knebøy med beinpress. Trenger ikke ta meg helt ut heller i 1 trimester, kan heller trappe opp litt etterhvert.

Hvilke øvelse trener du for beina? :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp