Tidlig fødsel?

Minimarmor

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg er i uke 32 nå, og 3 gangs fødende
Var i dag på kontroll hos jordmor. Hun sa at lille ligger VELDIG godt og langt nede i bekkenet, og hodet er nesten festet ( kunne rugge litt på hodet) jeg har mye kynnere og nedpress, og jordmor har beordret meg hvilende. Altså ikke lov å stresse, vaske, støvsuge, turer eller noe annet som kan fremprovosere kynnere/ rier

Noen som har hatt det sånn i tidligere svangerskap? evt hvordan gikk det?
litt nervøs for prematur fødsel. Vet det vil gå bra, men blir jo noen uker på nyfødt intensiven hvis jeg skulle født nå.

Last edited:
Her lå frøkna godt nede lenge før termin, hun festet seg aldri men var så godt som, fødte 3 dager før termindatoen :)

Her lå frøkna godt nede lenge før termin, hun festet seg aldri men var så godt som, fødte 3 dager før termindatoen :)
hadde du mye nedpress og kynnere? og var du førstegangs da? eller flergangs?

Hadde en del kynnere og nedpress, men ikke ekstremt mye, men kuttet ut turer og sånn. Var første gangs :)
okei, vet d er vanlig for førstegangs at baby fester seg tidlig, j er 3 gangs, så blir litt urolig siden d da ikke er så vanlig at baby fester seg så tidlig

Ja, MEd nr 2. Hode festet. Sykemeldt pga kynnere fra uke 30. Veldig rask fødsel. Vannavgang. Født 37+4.

Gravid 29+5 nå. Hode langt nede, men foreløpig ikke så mye kynnere.

Ja, begge mine jenter la seg med hodet ned fra uke 27 og nr 2 ga meg heftig nedpress fra uke 30. Jeg klarte nesten ikke gå og måtte ta 5 minutter pause halvveis fra stuen til toalettet. :(
32+0 var jeg inne på føden med rieaktivitet og ble beordret hvilende. Jeg ble fullstendig lenket til sofaen. Alternativet var innleggelse.
Fødte i uke 39+0 etter ul termin :) 23 november 2014 <3

Så i dag når jeg er like langt når problemene startet er jeg temmelig nervøs, men så langt er formen mye bedre enn sist. Og lillemann ligger for det meste på tvers her. Han turner rundt, men jeg har begynt å merke nedpress.

Ja, MEd nr 2. Hode festet. Sykemeldt pga kynnere fra uke 30. Veldig rask fødsel. Vannavgang. Født 37+4.

Gravid 29+5 nå. Hode langt nede, men foreløpig ikke så mye kynnere.
Hvor rask? Så da trenger det ikke bety prematur fødsel hvertfall! *letta* jeg har mye kraftige kynnere, med tak i ryggen og og foran

Ja, begge mine jenter la seg med hodet ned fra uke 27 og nr 2 ga meg heftig nedpress fra uke 30. Jeg klarte nesten ikke gå og måtte ta 5 minutter pause halvveis fra stuen til toalettet. :(
32+0 var jeg inne på føden med rieaktivitet og ble beordret hvilende. Jeg ble fullstendig lenket til sofaen. Alternativet var innleggelse.
Fødte i uke 39+0 etter ul termin :) 23 november 2014 <3

Så i dag når jeg er like langt når problemene startet er jeg temmelig nervøs, men så langt er formen mye bedre enn sist. Og lillemann ligger for det meste på tvers her. Han turner rundt, men jeg har begynt å merke nedpress.
Da får jeg bare være lenket til sofaen og satse på å gå til termin :) hvor lang tid tok fødselen?

Hvor rask? Så da trenger det ikke bety prematur fødsel hvertfall! *letta* jeg har mye kraftige kynnere, med tak i ryggen og og foran

Rask... Vannet gikk 0815. Hadde ingen smerter før jeg plutselig fikk pressrier 0935. Hun ble født 0959.

Om du har veldig mye kynnere, kan det være lurt å ta en sjekk på føden. Det kan være pga uvi eller annen infeksjon, og gå over i premature rier. Har de sendt urinprøve til dyrkning eller bare sjekka med sticks?

Rask... Vannet gikk 0815. Hadde ingen smerter før jeg plutselig fikk pressrier 0935. Hun ble født 0959.

Om du har veldig mye kynnere, kan det være lurt å ta en sjekk på føden. Det kan være pga uvi eller annen infeksjon, og gå over i premature rier. Har de sendt urinprøve til dyrkning eller bare sjekka med sticks?
Kun sjekket med sticks i dag, bør jeg sende til dyrkning i tillegg?

Forrige svangerskap lå baby med hodet nede lenge. Så på UL (vekstkontroller) at hun lå LANGT nede. Hadde mye ubehagelige kynnere store deler av svangerskapet og mye nedpress de siste ukene. Hun ble født 1 dag før termin.

Denne ganger ligger også baby med hodet langt nede og har allerede gjort det en stund. Uke 30 nå. På UL uke 28 lå hodet tett inntil mormunnen. Har slitt med mye nedpress siden uke 20 ca :-( Hadde premature rier i uke 23 som ble stoppet. Krysser fingrene for at våre små holder seg inne til termin :-)

Hos jordmor i går fikk jeg vite at frøkna ligger med hodet godt nede i bekkenet, men hun sa ikke noe om hun var festet. Håper det gjør så fødselen går greit og at jeg ikke må gå overtid :)
Er førstegangsgravid og 31+2 i dag. Har nok ikke hatt noen kynner eller nedpress.

i dag var jeg inne for undersøkelse på sykehuset, og alt så bra ut. ingen åpning! :D fortsatt beordret hvilende, men satser på at lille holder seg der til termin :) De gjorde også en UL, så fikk se lille, og vi fikk vite kjønn! Det var stas! Da kan vi endelig begynne å handle noen søte kjoler :)

i dag var jeg inne for undersøkelse på sykehuset, og alt så bra ut. ingen åpning! :D fortsatt beordret hvilende, men satser på at lille holder seg der til termin :) De gjorde også en UL, så fikk se lille, og vi fikk vite kjønn! Det var stas! Da kan vi endelig begynne å handle noen søte kjoler :)

Så godt å få vite at alt er bra, og koselig å få vite kjønn da! :-D Du får slappe av den siste tiden nå :-)

Back
Topp