Tidlig bleieslutt

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Noen som har fått til tidlig bleieslutt? Hvordan funket det for dere i så fall?

Her er planen (skal iallefall prøve) å få junior bleiefri før han er ett år. Har tenkt til å fortsatt ha på (i tilfelle), men at han skal bruke do og ikke gjøre fra seg i bleia. Dette er veldig vanlig i andre land.. Han skal heller ikke i barnehage før han er 2, vet er mange som sliter med barna/atferd når de først starter i barnehagen, så slipper å tenke på det.

Her er planen (skal iallefall prøve) å få junior bleiefri før han er ett år. Har tenkt til å fortsatt ha på (i tilfelle), men at han skal bruke do og ikke gjøre fra seg i bleia. Dette er veldig vanlig i andre land.. Han skal heller ikke i barnehage før han er 2, vet er mange som sliter med barna/atferd når de først starter i barnehagen, så slipper å tenke på det.

Barnehagestart ved 19mnd på min eldste. Han sluttet med bleie da han var 18mnd. Ikke brukt bleie utenom nettene hjemme siden det. En god del uhell av og på de første måneden, sikkert også pga barnehagestart. Der var han alltid bleiefri inne, men hadde på bleie i utetida frem til han bikka 2 år pga litt uhell ute som han ikke sa ifra om, ble kald inni vinterdress osv. Hadde som regel ikke så mye uhell inne.

Hvis du leter litt i arkivet har jeg skrevet i mange tråder om bleieslutt. Du kan også sjekke ut babypotting/EC. Har gjort dette med mine fra de var 4 uker og hold jevnlig på rutinen.

Yngste begynte i bhg da hun var 17mnd, og hun var litt treigere med å holde seg i lenger strekk enn broren, så tok noen måneder lenger før vi fikk henne tørr. Også litt pga sykdom, flytting, bytte av bhg osv. men tørr fra 25 mnd, så likevel ganske tidlig i forhold til gjennomsnitt, da både hjemme og i bhg. Sluttet da altså et halvt år senere enn broren på dagen, men sluttet tidligere enn han å tisse på natta.

Så barn har litt ulike progresjon her, men vil si alle klarer det innen 2,5 år. Kan også si at dattera mi IKKE ville slutte med bleie da hun var 2 og ikke ville bruke tid på potte, men vi er voksne så vi bestemte gor henne at Hub skulle få bleiefri. Da fikk hun erfaringer med å tisse seg ut og forsto hvorfor man skal bruke potte. Barna må gjerne få erfare at uhell skjer, at det er ufarlig og hvordan det kjennes ut rett før, under og etter for å lære seg å kontrolle det. I land hvor barna er tørre fra rundt 12 mnd, går de også mye uten bleie.
Sjekk også ut boka og Crap potty training

Ja alle tre . Begynte ved 7-10 mnd alder . Eldste slutta å bæsje på seg fra 17 mnd og slutta dag og natt når hun var 21 mnd . Mellomste slutta rett ved 2 år og noen mnd senere på natt . Tredje slutta også med bleia ved 21 mnd og natt litt seinere .

Bare å sette på do rett etter soving og spising osv bare tull å vente til barna er klare for det . Man gjør ikke det med valper heller , venter til de blir klare . Alt skal læres og ikke alt bør gå i barns bestemmelser mener jeg . Potty training boka er å anbefale . Masse tips for å lære do trening på 2 uker . Er også tips for de store barna fra 3 år .

Mye lettere å lære de minste å sitte på doring på do enn å begynne med doring sent :)

Masse god erfaring med tidlig slutt og alle mine lærte på vintern , så dårlig unnskyldning å vente til sommer . Inne er det varmt og engangskladder i bilsete og masse skift som truser og thigs joggebukser .

Små barn blir undervurdert av foreldrene sine , de forstår så mye mer . :Heartred

Vi lærte i anatomi og fysiologi undervisning på sykepleie at barn er fysiologisk ikke klar til å lære seg å holde seg før de er 18 mnd. Jeg har lest en bok «pottetrening på 3 dager» som sier at studier fra kina har vist at det er mulig å få barn til å gå på potte fra 9 mnd eller noe sånt, men da er det jo ofte snakk om at foreldre må kjenne igjen tegn og så ta barnet til potta før det skjer. Når det er sagt så vil det nok alltid være en normalvariasjon. Noen er fysisk klar før og andre senere. Jeg tror de anbefaler å vente til 18 mnd i den boka.

Jeg tenker uansett at hvis du vil prøve så prøver du, men vær forberedt på at det kanskje ikke kan gå så bra som du tror før barnet blir litt større. Så lenge du har et åpent sinn så vil det nok gå bra :) Kan anbefale den boken forresten, den var veldig informativ. Vi brukte den metoden på eldste, hun ble bleiefri på 4 dager, begynte da hun var 2,5 år. Skal bruke samme metode på lillebror nå i romjula, da er han 2 år og 2 mnd ca.

Back
Topp