Tidlig bleieslutt

Beken

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Jenta vår er nå 21 mnd. og vi har drevet med EC fra hun var ca 2,5 mnd. Har lest meg opp på både Andrea Olsons Go diaper free og Jamie Glowackis Oh crap! Potty training, så føler jeg har solid teori i bunn. Jentungen bruker per dags dato kun bleier når hun sover, er i barnehagen og når vi skal ut en lengre tur. Hjemme bruker hun truse og gjør både nummer 1 og 2 på potta eller do. Hun er sterk språklig og sier ofte i fra selv at hun må. Både jeg og mannen har trua på at bleiene kan kasseres i løpet av jula (på dagtid med det første). Vi har snakket med dem i barnehagen om det og de virket positive og motiverte til å følge opp bleieslutt etter jul. De har helt siden hun startet satt henne på do ved hvert bleieskift og når hun selv har bedt om det. Når hun kommer hjem fra barnehagen er det første vi gjør å sitte på potta og bytte ut bleia med truse og da er ofte bleia helt tørr, så tror uten tvil at hun er kapabel til dette. :D

Så spørsmålet er vel egentlig om noen andre har erfaringer med tidlig bleieslutt? Hvordan har oppfølgingen fra barnehagen sin side vært? Hjemme så går det jo så bra fordi vi kjenner henne og "ser det på henne" når hun må noe, men i barnehagen er jeg redd disse signalene kanskje kan drukne litt i mengden barn og ansatte.:confused:

De er ikke så flinke altid i bhg pga mange barn. Her er den som slutta sist over 4 år og akkurat blitt tørr over en mnd. Men var vanskelig å få igang noe med bhg. De spurte hele tiden mens han måtte få beskjed om å gå på do. Aldri prøvd tidlig slutt. Barna har rt klare på sine premisser. Nr 1 var derimot 3 år når hu slutta på dagen og sa ifra selv at hu ville ha truse i stedet for bleie. Nr 2 har rt vanskeligere og brukt nesten 2 år på det pga mas fra småbarn( den personal gruppa som var der var det mye galt med) om at han måtte slutte. Barn har hormoner og muskler som må utvikles for å slutte. Så lenge barnet er klart så skal det gå bra selv i bhg.

Gjorde selv EC på min gutt fra han var nyfødt :)

Sluttet med bleie på dagtid ved 18 mnd og begynte i bhg da han var 19 mnd. Han sa på det tidspunktet ikke ifra selv, men jeg skrev ned ca dorutiner på en lapp til dem også fulgte de godt opp synes jeg. Jeg lot del prøve og feile slik vi har gjort hjemme, de måtte jo bli kjent med rutinene hans for å gå på do.

Vi så at han ofte måtte tisse midt i utetiden, og at han ikke tisset på kommando før de gikk ut hver dag. Etter flere episoder med uhell i fullt utetøy besluttet vi bleie på i utetiden, men at vi ga han tilbud om do rett etter de kom inn uansett. Han brukte også bleie i sovetiden.
Hjemme har han ikke tisset i bleie ved soving siden 8 mnd, men det skjedde oftere i bhg. Jeg tror kanskje ikke at det alltid skjedde mens han sov, men mens han forsøkte å sovne eller rett etter oppvåkning. Men det er ikke så farlig, for det ødela ikke for at han likevel var bleiefri utenom utetid og soving. :)

Han hadde en lengre periode med flere uhell per uke ca 2 mnd etter bleieslutt. De fleste uhellene kom faktisk hjemme selv om vi fulgte han godt opp. Uhell er jo like gjerne uttrykk for noe annet, en etterreaksjon på barnehagestart eller et utviklingstrinn. Uhellene sluttet på samme dag som han plutselig våknet opp og kunne 150 flere ord enn kvelden før :hilarious: så jeg er ikke i tvil om at det var årsaken til tilbakefallet. Vi satte ikke på bleie selv om han hadde litt økt mengde uhell i denne perioden.

Ellers, spør bare om det er noe annet du lurer på. Anbefaler å bare hoppe i det, og kjøre helt bleiefritt hjemme i jula, se hvordan det går - også sende bleiefri i bhg og se hvordan det funker der. Det verste som kan skje er bare at dere må vente litt til med bleieslutt. :) lykke til!

Min ble forresten fulgt på rutine i lang tid i bhg, er vel først nå i høst (da 2 år og 8 mnd) at han virkelig har begynt å si ifra selv. Men de har faste rutiner for alle barn i dotrening så han følger disse fortsatt.

Jeg tror egentlig når man ser på de som driver med EC at det er opp til de voksne den første tiden også overtar ungene det etterhvert som er klare. Så tror at så lenge de voksne husker å tilby når det er lenge siden så kan man slutte med bleie. Men at det er ofte vi voksne glemmer hvor fort tiden går. Men jeg ville sendt med lapp til barnehagen om tegn å se etter og at de må huske å tilby do så ofte som dere gjør det. Jeg tror de som jobber i barnehagen også ser fordelen med å få barnet bleiefri og er med om de ser at dere klarer det på hjemmebane.

Vi har ikkje brukt EC men hadde relativt tidlig bleieslutt. Ho gjekk med bleie men sa fra om at ho måtte på do i ein lengre periode først. Så kutta vi ut bleia på dagtid. Før soving/uteleik/lang biltur osv fekk ho velge å gå på do eller ta på bleie. Om det var lenge siden sist dotur skjedde det fort uhell i disse situasjonene.

Jenta vår er nå 21 mnd. og vi har drevet med EC fra hun var ca 2,5 mnd. Har lest meg opp på både Andrea Olsons Go diaper free og Jamie Glowackis Oh crap! Potty training, så føler jeg har solid teori i bunn. Jentungen bruker per dags dato kun bleier når hun sover, er i barnehagen og når vi skal ut en lengre tur. Hjemme bruker hun truse og gjør både nummer 1 og 2 på potta eller do. Hun er sterk språklig og sier ofte i fra selv at hun må. Både jeg og mannen har trua på at bleiene kan kasseres i løpet av jula (på dagtid med det første). Vi har snakket med dem i barnehagen om det og de virket positive og motiverte til å følge opp bleieslutt etter jul. De har helt siden hun startet satt henne på do ved hvert bleieskift og når hun selv har bedt om det. Når hun kommer hjem fra barnehagen er det første vi gjør å sitte på potta og bytte ut bleia med truse og da er ofte bleia helt tørr, så tror uten tvil at hun er kapabel til dette. :D

Så spørsmålet er vel egentlig om noen andre har erfaringer med tidlig bleieslutt? Hvordan har oppfølgingen fra barnehagen sin side vært? Hjemme så går det jo så bra fordi vi kjenner henne og "ser det på henne" når hun må noe, men i barnehagen er jeg redd disse signalene kanskje kan drukne litt i mengden barn og ansatte.:confused:

Her har vi god erfaring. Sluttet helt 15 mnd gammel. Før dette gått uten bleier hjemme noen måneder, men brukte bleier i barnehagen. De tok henne på do regelmessig, og det fungerte fint. Hadde et par uhell rundt bleieslutt, men ellers gått fint. Hjemme sier hun alltid i fra selv. I barnehagen tar de henne med til faste tider (en gang formiddag og en gang ettermiddag) for sikkerhetsskyld. Prøv å søke opp noen innlegg fra Veivalsa her inne. Hun har mange gode tips

Takk for alle svar! :D Her gikk dagene fort, så jeg får bare beklage at jeg bare forduftet fra min egen tråd. :confused1

Tenkte å komme med en liten oppdatering. Fra og med lille julaften kuttet vi bleiene på dagtid og det har gått over all forventning. Vi var bare hjemme på julaften og i romjula og hadde ikke et eneste uhell i løpet av den tida. Halvparten av dagene har hun våknet opp etter hvilen sin med tørr bleie. :D Men så reiste vi bort for å feire nyttår, og da kom det plutselig tre uhell på to dager. Det var nok ikke et sjakktrekk å ta henne bort fra de kjente og trygge omgivelsene hjemme, midt i denne prosessen, men, men... Alt i alt synes jeg vi har gjort store framskritt. Hun har blitt kanonflink til å si i fra når hun må bæsje. Da sier hun "bæsje på do!" Og løper mot badet. :hilarious: Hun har ved to anledninger sagt i fra at hun må tisse mens vi kjørte bil, så da var det bare å vrenge inn på en bensinstasjon og han var tørr begge gangene.

Rutinen vår består i å sette henne på do/potte når hun våkner, før eller etter måltider, før og etter turer ut av huset, før vi legger henne, og ellers hvis det har gått 1-1,5 time siden sist. Litt avhengig av væskeinntaket da. :D

På min avd samarbeider jeg tett med foreldre. Dersom jeg mener at det kan være lurt med bleie i f.eks utetid så har vi en samtale om det. Potensielle nederlag veies opp mot hverandre, og med ett barn har vi f.eks en avtale om at dersom hn ikke må på do før vi går ut så får hn tilbud om å ta på bleie (som vi tar av når vi kommer inn). Slik unngår vi vått yttertøy og barnet får selv være med å styre prosessen. Ett annet barn var nok mer mentalt enn fysisk moden for å slutte med bleie. Det får gå som det går tenkte jeg, og veide at et lite uhell var å foretrekke fremfor at jeg skulle sagt nei og tvunget bleie på. Barnet gjorde seg en erfaring, og jeg er spent på utviklingen gjennom jula. Gleder meg til mandag :Heartpink
Takk for alle svar! :D Her gikk dagene fort, så jeg får bare beklage at jeg bare forduftet fra min egen tråd. :confused1

Tenkte å komme med en liten oppdatering. Fra og med lille julaften kuttet vi bleiene på dagtid og det har gått over all forventning. Vi var bare hjemme på julaften og i romjula og hadde ikke et eneste uhell i løpet av den tida. Halvparten av dagene har hun våknet opp etter hvilen sin med tørr bleie. :D Men så reiste vi bort for å feire nyttår, og da kom det plutselig tre uhell på to dager. Det var nok ikke et sjakktrekk å ta henne bort fra de kjente og trygge omgivelsene hjemme, midt i denne prosessen, men, men... Alt i alt synes jeg vi har gjort store framskritt. Hun har blitt kanonflink til å si i fra når hun må bæsje. Da sier hun "bæsje på do!" Og løper mot badet. :hilarious: Hun har ved to anledninger sagt i fra at hun må tisse mens vi kjørte bil, så da var det bare å vrenge inn på en bensinstasjon og han var tørr begge gangene.

Rutinen vår består i å sette henne på do/potte når hun våkner, før eller etter måltider, før og etter turer ut av huset, før vi legger henne, og ellers hvis det har gått 1-1,5 time siden sist. Litt avhengig av væskeinntaket da. :D

På min avd samarbeider jeg tett med foreldre. Dersom jeg mener at det kan være lurt med bleie i f.eks utetid så har vi en samtale om det. Potensielle nederlag veies opp mot hverandre, og med ett barn har vi f.eks en avtale om at dersom hn ikke må på do før vi går ut så får hn tilbud om å ta på bleie (som vi tar av når vi kommer inn). Slik unngår vi vått yttertøy og barnet får selv være med å styre prosessen. Ett annet barn var nok mer mentalt enn fysisk moden for å slutte med bleie. Det får gå som det går tenkte jeg, og veide at et lite uhell var å foretrekke fremfor at jeg skulle sagt nei og tvunget bleie på. Barnet gjorde seg en erfaring, og jeg er spent på utviklingen gjennom jula. Gleder meg til mandag :Heartpink

Takk for innspill! Dette var nyttig synes jeg. :D Jentungen hadde første dag uten bleie i barnehagen i går, og alt hadde gått over all forventning. Tørr hele dagen. Vi har blitt enige med de ansatte at vi foreldrene tar henne på do i garderoben når vi leverer og henter henne, og så tar de ansatte henne med jevne mellomrom gjennom dagen og hvis hun selv sier i fra. Nå i startfasen tar de på henne bleie før soving og når de skal ut. Både forbi det er så mye uteklær på denne tiden av året, og forbi bemanningen i covid-tider kan være litt presset og det er mye vikarer ut og inn. Jeg synes at barnehagen har vært helt fantastiske og tatt denne utfordringen på strak arm. Vi har ikke møtt noen motstand eller negativitet i det hele tatt. :D

Leste oh crap potty Training til nr 3. Knall bok.

Da anbefaler man ikke å ta på bleie når man skal på tur eller bhg.

Alle mine slutta når de var 1 år. Hun første bæsja siste gang på seg da hun var 17 mnd, tørr dag og natt 22 mnd.

Han mellomste var litt senere, men brukte bleie kun natt rett etter 2 år.

Siste var 21 mnd. På dag 4 begynte vi å være ute 1 til 2 timer uten uhell. Tisser ute om vi reiser ut i skogen osv. Har sånn bleie pads i bilstolen, tilfelle. Har også med ekstra joggebukse som skift.

Back
Topp