Tidlig bleieslutt

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Noen som har hatt tidlig bleie slutt med barn 1,5-2 år? Hvordan har det gått?

Eldste sluttet da han var 21 mnd. Gikk flott. Lettere enn yngste som ikke sluttet tidlig. Hun var nesten 2,5.

Eldste sluttet da han var 21 mnd. Gikk flott. Lettere enn yngste som ikke sluttet tidlig. Hun var nesten 2,5.
Hvor mye hadde dere øvd på forhånd da? :)

Hvor mye hadde dere øvd på forhånd da? :)
Eldste satte jeg regelmessig på potte fra ca 8 mnd, yngste fra ca 10 mnd. Så do på begge rundt 12 mnd. Eldste skiftet jeg ikke bæsjebleie på etter han fylte 1 år, yngste skiftet jeg på ca 5 ganger fra 12-18 mnd og ingen etter det. Hun tisset også på do fra tidlig av, eldste var nærmere 18 mnd før han skjønte den.

Var flinkere til å sette eldste på do rutinemessig før og etter soving og spising. Til slutt var bleia nesten alltid tørr så da tok jeg den av når han var 19 mnd. Hadde noen uhell og brukte bleie i bil ol. Ved 21 mnd helt tørr.

Yngste var jeg litt mer giddaslaus med å følge opp. Hun sa i fra når hun skulle bæsje fra ca 18 mnd alder. Men tissingen jobbet jeg ikke med. Hun tisset som regel hver gang hun ble satt på do, så jeg burde egentlig satt henne på do oftere ila dagen. Men hun var ikke klar for å ta bleia på sommeren hun var 1,5 år. Så da ble det til at jeg ventet til neste sommer da hun var nærmere 2,5. Fjernet bleia når hun var 2 år og 4 mnd.

Frøkna vår sluttet på 2års dagen sin. Tok selv av bleia og skulle gå på potte. Veldig deilig og slippe bleie, men tror vel de fleste barn slutter selv når tiden er inne:)

Gjennomsnittet er 2,9. Jeg er ikke for å drive bleietrening på babyer. Hva er poenget. Prestisje?
Ja så da er 2,5 år helt gjennomsnittelig alder. Innenfor de månedene som er mest vanlig. Og derfor måtte jeg poengtere at min yngste ikke var tidlig ute slik som min eldste, siden det var tidlig bleieslutt hun spurte etter.

Jeg er for å lære barna om do på samme måte som jeg lærer de alt annet her i verden: følge de opp i det tempoet de har behov for.

Det er overhodet ikke prestisje. Ser overhodet ikke poenget med å smøre dritt inn i huden når barna er mest komfortable med å bæsje på do. Gå å bli såre av tiss når de kan tisse på do. Få lov til å gjøre slik som resten av familien gjør, siden små barn gjerne vil det. Gjøre do til noe hverdagslig og naturlig, ikke vente til barna må avvennes å gjøre seg ut fordi det er det de er lært opp til først.

Hva er poenget med å la barna bruke bleie etter barna er klare for å slutte?

Noen barn er ikke klare for tidlig bleieslutt. Både jeg og veninne prøvde på våre døtre som det er 1.5 mnd mellom. Men de begge var klare først i sommer som de fylte 3 år. Jeg prøvde det meste og kjøpte potte når hu var 6 mnd. Og doring litt senere. Så man merker fort om de er klare når man prøver. Håper minste er litt raskere, han er veldig inntressert i opplegget og synes det er spennende når storesøster går på do. Men har ikke akkurat stressa og han er 9 mnd. Så har vært litt tregere med han. Men ingen av mine barn bæsjer eller tisser på faste tidspunkt så har liksom ikke helt fått det til heller. Men storesøster sa bare en morra at hu ville ha truse og ikke bleie og siden der har hu vært tørr. Jeg ga opp når hu var 1 år med å prøve potte og do fordi hu var redd. Men hu var av typen som ikke brydde seg om fulle bleier osv. Hu prøvde å slutte flere ganger i sommer men fikk det ikke helt til før august. Barn må ha fått utviklet muskler og lukkemuskel ordentlig før de greier å slutte med bleie. Så trur ikke det er noen fasit.

Noen barn er ikke klare for tidlig bleieslutt. Både jeg og veninne prøvde på våre døtre som det er 1.5 mnd mellom. Men de begge var klare først i sommer som de fylte 3 år. Jeg prøvde det meste og kjøpte potte når hu var 6 mnd. Og doring litt senere. Så man merker fort om de er klare når man prøver. Håper minste er litt raskere, han er veldig inntressert i opplegget og synes det er spennende når storesøster går på do. Men har ikke akkurat stressa og han er 9 mnd. Så har vært litt tregere med han. Men ingen av mine barn bæsjer eller tisser på faste tidspunkt så har liksom ikke helt fått det til heller. Men storesøster sa bare en morra at hu ville ha truse og ikke bleie og siden der har hu vært tørr. Jeg ga opp når hu var 1 år med å prøve potte og do fordi hu var redd. Men hu var av typen som ikke brydde seg om fulle bleier osv. Hu prøvde å slutte flere ganger i sommer men fikk det ikke helt til før august. Barn må ha fått utviklet muskler og lukkemuskel ordentlig før de greier å slutte med bleie. Så trur ikke det er noen fasit.
Nei er nok ingen fasit. Her prøvde jeg egentlig på fredag med gutten min som er straks 20 mnd. Oppdaget hvor flink han er til å kjenne etter om han skulle på do. For han gikk bort. Og det var ca like lenge mellom vær gang han skulle på do. Men potte var uaktuelt for han så ble for mye styr. Han likte det ikke.. Så nå prøver vi å gjøre potte og doring litt kjekkere, for om han vil og forstår litt bedre hvorfor man sitter der, så tror Eg han er klar. Men det må gjøres på hans premisser

Nei er nok ingen fasit. Her prøvde jeg egentlig på fredag med gutten min som er straks 20 mnd. Oppdaget hvor flink han er til å kjenne etter om han skulle på do. For han gikk bort. Og det var ca like lenge mellom vær gang han skulle på do. Men potte var uaktuelt for han så ble for mye styr. Han likte det ikke.. Så nå prøver vi å gjøre potte og doring litt kjekkere, for om han vil og forstår litt bedre hvorfor man sitter der, så tror Eg han er klar. Men det må gjøres på hans premisser
I den alderen begynner de gjerne å bli bevisste på det. Yppelig å ta barnas initiativ her :)
Har fu vist at du selv tisser og bæsjer på do. Altså ikke bare at du sitter der, men hva du gjør?

I den alderen begynner de gjerne å bli bevisste på det. Yppelig å ta barnas initiativ her :)
Har fu vist at du selv tisser og bæsjer på do. Altså ikke bare at du sitter der, men hva du gjør?
Har vell egentlig ikke det. Pappaen prøvde å vise når han gikk på do. Men vi tenkte det kanskje er det som mangler for at han skal forstå skikkelig

Har jobbet med barn i årevis. Synes det er så merkelig at de færreste barna jeg har kommet borti under 2-5/3 år har sluttet med bleie, mens her inne har "alle" det...

Eller regner man her inne at det er bleieslutt bare man tar av babyen bleia? I såfall sluttet min som nyfødt...;-) ;-)

Mellomste var 18 mnd da hun plutselig en morgen ikke ville ha bleie mer. Vi hadde ikke øvd i det hele tatt, hun hadde aldri tisset på do før det. Jeg ble veldig overrasket, men det gikk akkurat like fint som eldste som var 2,5 år da han sluttet. Det vil da si 2-3 dager med enorme mengder uhell, og behov for faste dorunder. :p Mener å huske at begge brukte en 3-4 dager før de sa fra selv hver gang de måtte på do. Hun på 18 mnd hadde full kontroll uten noen uhell etter 5 dager, og fikk slutte med nattbleie også da.

Har jobbet med barn i årevis. Synes det er så merkelig at de færreste barna jeg har kommet borti under 2-5/3 år har sluttet med bleie, mens her inne har "alle" det...

Eller regner man her inne at det er bleieslutt bare man tar av babyen bleia? I såfall sluttet min som nyfødt...;-) ;-)
Mulig jeg husker feil men jobber ikke du som veileder i familier med litt diverse utfordringer? Isåfall kan det være litt forskjeller pga det

Stor firskjell på barn
Jeg jobber i bhg og har hatt flere på 1,5 år-2 år som har sluttet

Det er derfor jeg kan uttale meg. Men Ok, ikke noe vits å lage dårlig stemning ut av det.
Min erfaring er at det gjerne er utviklingsforsinkelser hos barn i familier som trenger ekstra hjelp. Så det er kanskje derfor du ikke he vært borti mange som slutter tidlig.

Back
Topp