tidlig bekkenløsning

Anita74

Forelsket i forumet
Jeg lurer på om det er noen som har fått bekkenløsning tidlig i svangerskapet?

Da jeg var gravid for litt over 8 år siden, fikk jeg kraftig bekkenløsning da jeg var ca. 2 mnd. på vei. Skadet meg da jeg var ung og drev med turn, og fikk da bekjed om at jeg var mer utsatt..

Nå er jeg jo "bare" ca. 6-7 uker på vei, og merker allerede at dette svangerskapet er veldig annerledes enn det forrige.. Men, jeg har allerede begynt å få de sviende, stikkende smertene i bekkenet, særlig etter jobb hvor jeg sitter hele tiden.. Er det andre som har opplevd dette tidlig i svangerskapet? Ganske slitsomt dette her, hvis det starter allerede nå...[:@]

Uff, jeg føler med deg.. Ikke gøy å gå med det såå lenge.. Håper det er noe jeg kan gjøre for at det ikke "blomstrer opp" enda..

Noen kan få bekkenløsning nesten før de vet de er gravide, mens andre kan få det sent.. Kanskje du bør ta deg en tur til lege så fort som mulig og få en henvisning til fysioterapeut? De har øvelser som kan hjelpe deg med å dempe bekkenløsningen litt. Vannjogging skal visstnok være effektivt, men det bør foregå i kontrollerte former med en "ekspert" som instruktør. Lykke til!

jeg har fåttbekkenløsning veldig tiligt alle gangene.Første gang og i dette svangerskap fikk jeg det rundt 7-8 uke,i mitt andre svangerskap i 3 uke(uka før jeg testa pos)så jeg vet hvordan dette er,helt pyton,men jeg har lært meg å leve med de smertene nå.Noen dager er verre enn andre.man kan jo prøve fysiterapi,men det funket ikke for meg,og i dette svsk så får jeg ikke lov til å gjøre noe,så jeg må nok bare ha de smertene.Men du kan jo oppsøke lege og evt fysioterapi og høre om du kan få noe hjelp[:)]Lykke til[:)]

Takk for svar alle..[:)]

Laila76, har du vært sykemeldt så langt i dette svangerskapet? Jeg gikk til fysiotarapaut i forrige svangerskap, men var alikevell sykemeldt fra ca.2. mnd.

Skal til legen på tirsdag, og høre, for jeg blir bare værre for hver dag som går..

Jeg har hatt ryggplager siden uke 11, er nå 15. Nå går jeg til kiropraktor pga låsninger i bekkenet og ryggen (hun er fysioterapeut og), og hun sier at det ofte er andre årsaker til ryggvondt i svangerskapet som legene bare sier er bekkenløsning. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ikke, men hun har mye erfaring med gravide og bekkenløsning. Siden jeg har hatt låsning i ryggen før, vet jeg hvordan det kjennes, men nå begynner jeg å få smerter midt mellom bena og, og det er ikke pga låsning. Legen leste en rapport fra kiroen, og var bekymret pga at det kunne være begynnende bekkenløsning. Er sykemeldt nå, håper jeg slipper å gå sykemeldt resten av svangerskapet.....[:o]
Merker at kniping hjelper, så det får man fortsette med.

Men altså, det jeg ville frem til.... (mye om og men her.....[8D])...er at det KAN være andre årsaketr til at man har vondt i ryggen, så oppsøk en spesialist. Selv bor jeg i Bergen og ringte kvinneklinikken (de har egen avdeling for bekkenløsning) og de anbefalte den kiropraktoren jeg går til. De kan og ta tester for å finne ut om du har bekkenløsning eller om det er andre ting. Kanskje fødeavdelingen der du bor kan hjelpe deg?

[:)]

Takk for svar FruE.

Jeg har en ryggskade som jeg pådro meg da jeg var ung og drev med turn. Den fysiotarapauten jeg var hos i forrige svangerskap, sa da at kroppen min var lettere mottagelig for å få bekkenløsning. Jeg har perioder hvor jeg har konstant vondt i ryggen, også da jeg ikke var gravid. Så det kan nok være at en graviditet på min kropp får frem ryggsmertene, og bekken smertene reskere. Men uansett så skal jeg ta dette opp med legen min på tirsdag.

Har også fått bekkenløsning veldig tidlig i svangerskapene. Første gang jeg var gravid fikk jeg det allerede i uke 6-7, og det samme skjedde denne gangen. ( Er nå i uke 15) Har aldri hørt om at det hjelper å knipe... Kan noen forklare meg litt om det? Er det sånne vanlig knipeøvelser ( de man skal gjøre for å unngå slapp bekkenmuskulatur osv.)

Hadde vært flott om noen kunne si litt om det. Interessert i alt som kan hjelpe[:D]

Fikk du henvisning til fysio eller noe, agathe? Virket på legen min som om det var for tidlig å gjøre noe med.. Men jeg kan liksom ikke helt forstå det heller..

Anita74, jeg fikk henvisning til fysio i uke 11, hadde nok fått tidligere om jeg hadde bedt om det...Så ikke gi deg på at noe er "for tidlig" når det gjelder ryggsmerter! Om så ,så gå til fysioen selv, og få rekvisisjon etterpå! Dusteleger![:@] Blir bare litt sinna, hvorfor kan de ikke la fysioen/ kiroen finne ut om det er noe de kan gjøre, i stedet for å si at "det er for tidlig å gjøre noe"? Er legen din fysioterapeut, kanskje?Nei stå på krava![:D]

Agathe - knipeøvelser...litt flaut å skrive dette, men siden du er gravid, regner jeg med at du har hatt samleie..... Så tenk deg at du har en penis inni deg og klemmer alt du kan rundt den med musklene skjeden. Samme når du sitter og tisser, da stopper du urinstrålen med disse musklene...Merker selv at det hjelper å knipe, knipe, knipe, knipe, knipe, knipe........ Skjønte du forklaringen? Øv hvor sm helst, når som helst... Mannen min er i alle fall fornøyd med knipingen.....[;)]

Hehe.. Jeg er helt enig FruE. Jeg pleier ikke ha noe problem med å stå på mitt, men når en lege sier noe, føler jeg meg liksom litt liten... Men jeg skal ikke gi meg jeg. Er foreløpig bare 75 % på jobb, og da er jeg helt ferdig når jeg kommer hjem. Og hjemme har jeg jo en 8 åring, så det spørs hvor lenge jeg orker å være så mye på jobb.

Back
Topp