Tidleg ultralyd unnagjort

Ingen av dei gynekologane eg har vore i kontakt med i området her eg bur (kun to private eg har funne), utfører måling av nakkefold. Seier det kun er enkelte spesialistar med kurs i dette som tek denne målinga. Så eg må vel berre slå meg til ro med at sannsynlegheten for at noko er gale er liten, og heller venta i spenning på ordinær ultralyd. Dei ser vel ein del her også, om ikkje heilt dei same tinga? Er tydeligvis ulik praksis rundtomkring, og tydeligvis ikkje alle som kan ta desse målingane. Og ikkje ein selvfølge på tidleg ultralyd på den tida, som eg i utgangspunktet trudde. Mykje ein skal læra seg som ny i dette "gamet" her!
 
de ultralydene som jeg har tatt privat har sjekket nakkefold, og om hjertet slår, vitale organer og om alt ser normalt ut. Det er klart at man blir sendt videre til fosterdiagnostikken hvis noen av «markørene» slår feil ut fordi det krever grundigere undersøkelser enn kun UL (som morkakeprøve e.l).

skjønner at der er ulik praksis rundt om kring, men for de UL som jeg har hatt er det litt misvisende å si at de ikke ser på om fosteret har misdannelser eller risiko for å utvikle kromosomfeil :)

Har ikke sagt at de ikke sjekker at alt er som det skal. Har skrevet lenger oppe her at de gjør nettopp det og henviser gjerne videre hvis de reagerer på noe utenfor normalen, men det er jo ikke vanlig praksis at de sjekker veldig omfattende på tidlig ultralyd. De kan ikke si noe om barnet har en kromosomfeil eller beregne sannsynligheten for det. Ei heller om barnet kan ha noen alvorlig arvelige sykdom. Det er det de gjør på fostermedisinsk avdeling ved en kub test eventuelt prøver av morkake og fostervann.
 
Når jeg var på TUL 13+5 sa jeg at jeg ville vite om det var friskt barn, om det ser normalt ut og evt kjønn. Hun tok da nøye målinger av hele barnet og sjekket at nakkefold så fin ut. Kan virke som mange velger å gjøre det veldig ulikt. Følte meg veldig betrygget og beroliget da jeg fikk vite det jeg ønsket med undersøkelsen. Tenker det er jeg som betaler, hvis de ikke ønsker å sjekke noe bør de skrive det i beskrivelsen sin at det bare ser på hjerte, man betaler jo for en tjeneste :)
 
Back
Topp