Tiden etterpå :)

Real

Gift med forumet
Det kom ikke en eneste tåre under åpningsfesten, utdrivningsfasel el etterbyrdsfasen. Jeg fikk ikke smertelindring og allikevel Ikke EN tåre under hele fødselen ( bortsett fra da hun ble lagt på brystet mitt selvfølgelig <3 ), jeg fikk en seriøs rift grad 3 b, og fortsatt ingen tårer, men dette amme styret tar livet av meg. AU!
Vi får til ammingen av og til, men ofte så vil hun ikke feste seg, og da blir hun så sint stakkars. Hun er så fin en liten jente og virker som hun er tilfreds, hun sover mellom 3-5 timer mellom hver amming.
Venstre brystet mitt er noe rødt, og i 2 netter nå har jeg hatt opptil 40 i feber. Vi ringte barsel avd den første natta, for man blir jo litt redd, og da skulle jeg pumpe brysta annenhver time 2-3 ganger. Jeg har pumpet litt melk og gitt henne, da febern sto på som værst, men kan ikke si jeg liker å bruke flaske. Er redd det skal ødelegge for hele amme halloisen. Kan det det? Hu sluker i seg over 60 ml pr gang og det går jo inn Såå fort i forhold i forhold til når hun tar puppen! Det er ganske overveldende å komme hjem. Nå er man helt alene, og som førstegangs vet man jo ingen ting. Er ikke langt mellom tårer og latter om dagen ihvertfall. Vi kom hjem på mandag, så kan virkelig ikke forvente at de første ukene går smertefritt for seg, men med en operasjon bak seg, salg av leilighet frem for seg ( visning på søndag og mandag, og med en ny baby er det heelt umulig å holde orden her) og alt som hører med i barseltiden, blir dette litt mye for meg..Men når man titter bort på verdens vakreste skapning, så vet jeg jo at ting vil bli bedre.

Her er hun ihvertfall.
Min Nora.ImageUploadedByBV Forum1357895997.759051.jpg

Så nydelig hun er! :) Må si at det er tiden etterpå jeg gruer meg mest til, for jeg er jo nybegynner! Men får prøve å slappe av og plage de på helsestasjonen hvis jeg lurer på noe. :-P
Lykke til videre! :)

Håper ammingen går seg til etterhvert. Jeg er også spent på hvordan det skal gå den første tia. Når man er førstegangs er det jo så mye man skal sette seg inn i, men uansett tenker jeg at så lenge hun sover og vokser så gjør du ting riktig, selv om det er litt styr i starten! Stå på og ta dagene som de kommer nå i starten, så kommer vel rutinen etterhvert.

Fantastisk søt lita jente. Gleder meg sånn til lillegutt kommer ut snart, synes han kan gjøre det nåå, termin i morgen :)

Vi hadde og problemer med ammingen, ingen hadde sagt at det kunne by på problemer! Trodde de bare sugde seg fast og drakk til det var tomt. Det går bedre, ikke gi opp i hvert fall! Bare gi det litt tid, pump om det blir fullt og hør med helsestasjonen om du har behov for hjelp.

Du har i hvertfall en nydelig baby! Kjenner jeg gleder meg til det er min tur! Det er slit i starten, men det blir lettere;)

Så vakker lita jente du har fått. Gratulerer :-)
Jeg kjenner igjen tankene dine fra min første barseltid. Man hører alt for lite om tiden etter fødsel, eller man hører om det men har ikke mulighet til å forstå hva det betyr før man er der. Med førstemann var jeg ganske satt ut og overveldet. Jeg gråt masse og gikk med følelsene tykt utenpå kroppen. Jeg fikk en tøff runde med brystbetennelse som satte meg helt ut. Kan høres ut som du også har fått det. Sender deg noen tips som hjelper hvis jeg kjenner at det er på tur igjen:
Forebyggende: Kle deg med ull innerst og bruk ammeinnlegg i ull, skjerf i halsen er et must, (selv bare for en tur i fryseren).
Har det begynt å gjøre vondt blitt rødt slik som du har nå; varm dusj/badekar (veldig varm) og masser brystet (så hardt du orker), driv melka ut mot utgangene. Evnt hvis du ikke får det bort på egenhånd, så er det bare en antibioikakur som hjelper. Det finnes også en nesespray på resept som hjelper melken å drive ut.

Lykke til videre med barseltiden og alt det flotte, men også tøffe den fører med seg.

Nydelig jente du har fått <3
Når det kommer til ammingen føler jeg med deg :/
Når jeg fikk min første, så sleit jeg noe voldsomt med amminga! Når han ble født, lå han skjevt og kom skjevt når han kom ut, så mest sansynelig hadde han vondt i nakken... uten at noen sa noe om dette til meg... Så min gutt ville bare ligge til det venstre brystet. Han hylte og skrek når jeg la han på andre siden, og det skal sies at jeg hylte og skrek også! Det endte tilslutt med at jeg amma på venstre side, pumpa høyre og han fikk flakse... som da ende med at han ikke ville ha den venstre puppen etter vært heller... :oops:
Sååå jeg ga opp amminga (som skal sies var mye vondere enn jeg hadde trodd på forhånd!) Etter to uker hjemme. Så da ble det flakse gutt på meg. :( Men dette ble en helt annen hverdag for oss, en kjæmpefornøyd gutt og en mye mer avslappet mamma (vist man ser bort fra styret med sterilesering av flasker og, koking av vann og slikt :P ) Denne gangen håper jeg amminga går! Jeg vil få det til! Sjønner deg godt som førstegangs og alle spøsmålene man har rundt ALT. MEn det eneste jeg kan si er at det blir bedre ;) Og det er kjempe vanlig at det kommer en liten nedtur i humøret når man kommer hjem! Pass på puppene slik at du ikke får brystbetennelse. Det er vondt! Bruk ammeinnlegg av ull og pass på at de ikke blir våte og kalde!
Så ønsker jeg deg lykke til med barselstiden :) Kos deg med den nyydelige jenta de <3

For ei nydelig jenta!! Gratulera så mykje!
Eg føler veldig med deg, sleit mykje med ammingen første gangen eg også. Eg pumpa meg faktisk i 3 mnd til alle måltid før me endelig fekk til å fullamme, så det går an!!
Gå til legen å få antbiotikakur viss det ikkje blir bedre, og så kan du få god hjelp på ammepoliklinikken om det fins det der du bur. Å amme er heilt fantastisk når det går bra, men også grusomt når det ikkje går bra. No høyres det ut som jenta di er veldig fornøyd da, så lenge ho legg på seg så går det nok kjempefint.
Hold ut, det går seg til etterkvart, men er ein stor og brå overgang med mange nye utfordringar!

Få en sjekk hos lege å få antibiotika om du trenger det. Snakk med helsestasjonen om du er usikker på om ammeteknikken er rett. Pass på at babyen får godt tak slik at du ikke blor sår og at hun suger godt. Bruk både papir innlegg og ullinnlegg slik at ikke puppene blir kalde. Når du kjenner at puppen begynner å bli hard og vond, legg babyen til ofte, ta en varm dusj og håndpump. Om babyen ikke vil syge vile jeg sjekket for øåsninger hos kiropraktor eller manuell terapaut. Håper formen din kommer seg og at ammingen blir lettere:-) klem
Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Ringte barselavdelinhen istad vi, og ble bedt om å komme inn på sjekk.
Joda. Temp 39,5, Crp på 150 og brystbetennelse her gitt. Hoffameg.. Skal pumpe brystet tomt annenhver time og 3 hver time på natta.

Huff så kjedelig med brystbetennelse, håper du får den bort fort :-)

Syntes selv at de første ukene med storebror var ganske pyton!! Redd for å gjøre feil, baby som ikke tok pupp så jeg måtte pumpe og sterilisere som en gal, hormoner som var helt på bærtur, barseltårene som aldri gav seg, ømt i underlivet (hadde også 3b rift).... Husker jeg ble ganske så forbanndet på folk som sa jeg måtte nyte den første tiden, for den gikk så fort! Jeg syns ikke den gikk fort, og bare gleda meg til den var over. :confused:
Så denne gang har jeg bestemt meg for å ta det mer med ro, ikke stresse!! :) Ingen dør om huset ikke er shinet til en hver tid. Og de som vil komme på besøk å se lillebror får overse rot og diverse ;) Nå vil jeg kose meg med babyen, og ikke stresse :-)

Så mitt "råd" til deg er: ta det med ro, grin så mye du orker og vil det er helt normalt ;)

Og sist men ikke minst, utrolig skjønn jente du har fått :love017

huff, brystbetennelse er grusomt vondt. Ikke rart du hadde trøbbel med ammingen. Håper det blir bedre når du er kvitt infeksjonen. God bedring!
Og gratulerer så mye med den vakre lille jenta!:)

Så søt :)
Da jeg fikk første baby fikk ikke vi heller til ammingen. Først gikk det i pumping og flasker, senere gikk hun med på å ta bryst skjold og til slutt, da hun var litt større, tok hun brystet! Bare ikke gi opp. Det er litt strev, men verd det når det endelig går i orden! :)
Denne gangen tok lillebror brystet med en gang, men fikk selvfølgelig også brystbetennelse og såre, blødende brystvorter, Men jeg er nå ferdig etter 10 dager med pencilin og nå går det kjempefint!
Så bare be om pencilin hvis du ikke har fått det og prøv å få tømt brystet, enten ved amming eller pumping/håndmelking, så går det bedre etterhvert :)
God bedring, håper ammingen går i orden for deg :)

Og en ting til. Jeg håper du har kontaktet barsel og gitt bekjed om at du har feber? Feber kan indikere morkakerester/infeksjon m.m.og bør vurderes av lege.

Blitt noe bedre nå som du pumper masse?

Formen min er i hvertfall bedre. Har ikke lenger så høy feber. Men jeg har også starta på Penicillin, så da bedrer det seg jo.
Så bra:-) Det er slitsomt nok i starten om ikke man skal føle seg dårlig også.. Masse lykke til videre og god bedring<3

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Huff så kjedelig med brystbetennelse, håper du får den bort fort :-)

Syntes selv at de første ukene med storebror var ganske pyton!! Redd for å gjøre feil, baby som ikke tok pupp så jeg måtte pumpe og sterilisere som en gal, hormoner som var helt på bærtur, barseltårene som aldri gav seg, ømt i underlivet (hadde også 3b rift).... Husker jeg ble ganske så forbanndet på folk som sa jeg måtte nyte den første tiden, for den gikk så fort! Jeg syns ikke den gikk fort, og bare gleda meg til den var over. :confused:
Så denne gang har jeg bestemt meg for å ta det mer med ro, ikke stresse!! :) Ingen dør om huset ikke er shinet til en hver tid. Og de som vil komme på besøk å se lillebror får overse rot og diverse ;) Nå vil jeg kose meg med babyen, og ikke stresse :-)

Så mitt "råd" til deg er: ta det med ro, grin så mye du orker og vil det er helt normalt ;)

Og sist men ikke minst, utrolig skjønn jente du har fått :love017

Taakk:)

Hvor lang tid tok det før du kom deg etter riften, og når fikk du kontroll på lukkemuskelen igjen? Her har jeg ikke kontroll enda ( 10 dager siden fødselen).

Heldigvis tar hun pupp og vi blir bedre og bedre på å ta tak:) Flinke fine jenta mi :)

Back
Topp