Tiden etter keisersnitt

Bruker13az

Første møte med forumet
Jeg fikk utført keisersnitt for en uke siden grunnet seteleie. Sykehuset gav meg desverre svært liten informasjon om tiden etter operasjonen i forhold til såret, og hvordan jeg skal forholde meg.

Jeg har i dag tatt av bandasjen og lurer på hva jeg kan forvente meg fremover:

- Hvor lenge vil jeg være øm/nummen?
- Hvor lenge vil hevelsene vare?
- Når kan jeg forvente at arrdannelsen er ferdig (når ser jeg endelig resultat)?
- Er det noe jeg kan eller bør evt bør unngå å gjøre for å få et pent arr?
- Jeg er glad i trening og spesielt løping. Når kan jeg anta å starte treningen igjen?

Som særdeles utvitende og uforberedt på keisersnitt takker jeg for alle gode innspill :binkybaby

Hei du!
Gratulerer med vel overstått keisersnitt. Skjønner godt at du kan ha en del spørsmål i den henseende!
Både hevelse og nummenhet tar noen uker før det gir seg, det kan variere fra person til person. Men det vil gradvis bli bedre uke for uke, vanskelig å si sånn akkurat, fordi vi alle er forskjellige.
Selv om du har hatt et keisersnitt, så regner en minst 6 uker før en kan forvente at arrvevet er ferdig dannet. Du kan ikke gjøre så mye fra eller til, men unngå tunge løft ( mer enn baby ) de første 6 ukene.
Når det gjelder oppstart av trening, ville jeg også ventet minst 6 uker, slik at du føler deg litt mer tilbake til normal form. Det skal ikke gjøre vondt å begynne å trene igjen.
Begynn forsiktig, kanskje med å gå eller sykle, så kan du gradvis begynne å løpe kortere distanser.

Noen av disse svarene blir litt generelle, men det er fordi der er så store forskjeller!

Håper du får en fin barseltid, og føler deg i stand til å starte med trening etter en 6 ukers tid!

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe :happy093

Back
Topp