Tiden etter fødsel

Februar21

Andre møte med forumet
Hei,
Er førstegangsfødende og har blitt fortalt at i tiden etter fødsel så blør man blant annet en del.
  • Du som har født tidligere; hva er din erfaring med tiden etter fødsel?
  • Hva kan være lurt å ha kjøpt inn? Bind? Store truser? Løse klær?

Sniker
Man blør jo i noen uker, men i løpet av de ukene skal det bli mindre og mindre. Synes ikke det var så ille.. jeg kjøpte inn store bind fra butikken. Vanlige truser funker fint her, kjøpte mange i størrelse M(brukte small før graviditet), de funka fint.
Unnet meg også et Velour-jogge-sett. Deilig med joggeklær ;)
Har du brukt gravidklær? De funker også bra:D

På sykehuset har du fri tilgang på bleietruser om du vil ha det. Veit om fleire venninner som brukte de, og tok med hjem noen pga mye blødning. Jeg var i den andre kategorien som ikke blødde så mye med verken nr 1 eller 2. Jeg tok på meg vanlig bokser (Pierre Robert) og vanlige bind... syns det var mer behagelig og mer enn nok for meg :) Tips: ta med vanlig bind og truse/bokser (det du vanligvis bruker), så har du i tilfelle ;)

Individuelt hvor mye man blør og hvor lenge, og hva man liker i truser/ klær. De fleste kan vell bruke vanlige bind eller nattbind etter ganske kort tid. Jeg har gravid truser fra Lindex og KappAhl som jeg tenker bruke i barselstiden, og har kjøpt en pakke nattbind fra tena faktisk ( mest fordi de er mye mykere enn vanlig bind, og fordi også blærekontrollen kan oppleves dårligere første dagene for flergangsfødende hvertfall) og ellers vanlige nattbind. Myke gode klær er godt og ha, gjerne klær som både komfortable og som man kan føle seg litt fresh i. Uvisst hvor mye besøk vi får, vil tiden vise, men godt å føle seg vell uansett:rolleyes: det meste kan man skaffe i dagene etter fødsel også tenker jeg, enten man bestiller på nett eller kan få noen til å kjøpe- så man kan jo også kjenne på hva man trenger og skaffe det deretter;)

Hei,
Er førstegangsfødende og har blitt fortalt at i tiden etter fødsel så blør man blant annet en del.
Denne gangen så blir det med noen ekstra boksere fra far som jeg kan bruke. Vanlig truse og nattbind har aldri fungert her da jeg har blødd en del. De har «bleier» på sykehuset som er veldig gode så blir å bruke de der også kommer jeg til å kjøpe slike på apoteket som jeg har til vi kommer hjem:)

Jeg blødde ikke så mye, men ble aldri vant til de store blodklumpene som kom til stadighet. Synes det var både vondt og ekkelt. Synes de to ukene etter fødsel var mye verre enn selve fødselen, på generell basis. Forstoppelse, blødninger, etter-rier, lite søvn, hormoner. Hadde det bare vært fødsel vi hadde å grue oss til, da hadde dette vært enkelt.

Hei,
Så bra at du spør om dette! :happy: Individuelle forskjeller vil finnes, men det er ganske universelt at man kommer inn i en barseltid som varer 4-8 uker etter fødsel. Blødninger vil forekomme. Jeg blødde i 6 uker etter begge mine fødsler, men kun de 2 første ukene etter fødslene var det mengder som krevde bleie/nattbind. Etter dette var det dagsavhengig av mengdene..men man lærte fort sin egen kropp å kjenne. Det som tok meg litt "på senga" var alt det andre som rant..:wtf:
For det første er det mye vann i kroppen og hormonforandringer som skjer. De 4 første ukene måtte jeg flere ganger om dagen i dusjen bare for å skylle vekk svette og "overflatevann". Jeg svettet så lenge jeg ammet, men vet at mange normaliseres i løpet av barseltiden.
Så var det melka da. Det tok ukesvis før mengden ble justert til baby, og det dryppet og rant i tide og utide. Først gråt jeg fordi jeg ikke fikk til amming, så gråt jeg fordi det gjorde vondt når melka kom og det sprengte på, så gråt jeg fordi det kom for mye melk, så gråt jeg fordi det var så fantastisk å få til ammingen :laughing002 Så bare gled deg til tårene!:laughing025
Det siste som renner er urin. Jeg har hadd to fine,vaginale fødsler som krevde et pyntesting hver, så vil ikke kalle det fødselsskade. Var i relativt god fysisk form før fødslene mine. Men klarte jeg å holde tiss inne hele tiden? Absolutt ikke!! Lenge etter barselperioden så måtte jeg bruke bind på grunn av urinlekkasje. Gjorde selvfølgelig bekkenbunnstrening, men ingenting hjalp. Så da gråt jeg litt på grunn av det også. Etter 2 år kunne jeg endelig jogge uten bind..men fortsatt må jeg være forsiktig under nysing og løping. Nå i 3.graviditet har jeg stort sett hatt urinlekkasje hele graviditeten.
Jeg sier ingenting av dette for å skremme..men føler det kan være greit å vite at man aldri/sjeldent er alene om et problem. Alle som har født har trolig kjent på disse problemene i større eller mindre grad:happy119 Lykke til :love017

Nettopp født mine tvillinger via KS. Jeg blør ikke så himla mye, og synes heller ikke at jeg svetter så mye. Men enig i at man må tisse ofte og mye og at all det vannet i kroppen forsvinner litt etter litt. Det jeg absolutt ikke var forberedt på var alle tårer som kom sirka 3 dager etter fødsel. Kan riktignok være sterke ved planlagt KS som i mitt tilfelle, men vær forberedt på at det kommer en del tårer og at det er helt vanlig! Er visst verst på dag 3 når hormonene kikker inn/ slutter.

Jeg veide 96 kg til slutt fra 63 (alvorlig svangerskapsforgiftning). Jeg kunne ikke gå fra seng til do til slutt på sykehuset uten å bli sliten. Men når jeg plutselig hadde KS som kom brått på, savnet jeg min gravidmage utrolig mye. Det er sånne ting man gjerne ikke er forberedt at man komme til å føle i tillegg at man gleder seg til at de små er her.

Jeg blødde lite etter første fødsel. Helt vanlige bind holdt fint, de enorme bleiene på sykehuset var fullstendig overkill annet enn første dagen etter fødselen. Kunne gå over til truseinnlegg etter bare noen dager. Brukte helt vanlige truser og klær.

Veldig individuelt ser jeg. Min erfaring etter keisersnitt: blødde MYE i seks uker, brukte sømløse gode truser med nattbind til enhver tid. Svetta mye de første dagene (spesielt på natta), hovna opp ekstremt i føttene som var vondt og ubehagelig (gikk over etter 4-5dager), gode klær som ikke strammer er alltid deilig, fikk ingen barseltårer.

Veeeldig individuelt dette, jeg husker ikke at jeg hadde så mye smerter etter fødsel, og blødde heller ikke så mye. Var over på vanlige bind innen et par døgn og tror jeg bare blødde en uke eller noe?
Gråt masse, da. Det er ofte en del av tida etter fødsel også Kan være greit å være forberedt på barseltårene, så man ikke blir tatt helt på senga og tror man har blitt gærn.

Veldig individuelt ser jeg. Min erfaring etter keisersnitt: blødde MYE i seks uker, brukte sømløse gode truser med nattbind til enhver tid. Svetta mye de første dagene (spesielt på natta), hovna opp ekstremt i føttene som var vondt og ubehagelig (gikk over etter 4-5dager), gode klær som ikke strammer er alltid deilig, fikk ingen barseltårer.
Fikk du støttestrømper for å ha på etter ks på sykehuset? Evt bør jeg ta med det selv?

Blødde mest de to første dagene etterpå, så da brukte jeg sykehusbleie. Etter det var nattbind og vanlig bind bra nok. Brukte de samme trusene som på slutten av svangerskapet :)
Fikk syyykt mye vann i kroppen, særlig i beina, så det blir støttestrømper i fødebagen denne gangen. I tillegg til mer godteri og ting å kose seg med etter fødsel :hilarious:
Hormonene går bananas etter et svangerskap er ferdig, roer seg som regel innen 14 dager.
Ellers ammevennlig tøy, brukte igrunnen mye av det samme som på slutten av svangerskapet så trengte ikke ha noe annet for tiden etter fødsel.

På sykehuset brukte jeg nettingtrusene og de bleiene de har der. Blødde mye! Men når jeg skulle hjem holdt det med de tykkeste nattbindene fra libresse. Etter noen dager kunne jeg trappe ned til de tynne nattbindene, og så vanlige bind. Jeg brukte bare de trusene jeg hadde brukt i graviditeten (og til vanlig)... Syntes det var mest komfortabelt med løse klær de første dagene, men gikk over til litt mer tettsittende etter hvert, da jeg følte det holdt bindet litt mer på plass :p

Både jeg og samboer ble veldig overrasket over hvor liten omveltningen var for oss. Det å komme hjem med baby var liksom det mest naturlige i hele verden, det føltes ikke så rart og uvant som forventa. Det som ble slitsomt for oss, var at vi hadde folk oppå oss fra vi kom hjem 22. desember og til 4. januar. Vi hadde kun 2 døgn alene i den perioden vi egentlig skulle brukt til å bli kjent med jenta vår. Følte veldig på at vi nesten ikke fikk holde henne selv. Utover det følte jeg meg ikke noe annerledes enn vanlig. Jeg koset meg med ammingen og tilværelsen, selv om det ble litt lite søvn innimellom. Vi var veldig heldige med barseltiden. For oss snudde det etter 4,5 mnd. Det var da det ble tøft (mye våking)...

Blødde nesten ingenting under eller etter sist fødsel. Brukte et lite truseinnlegg bare. Tror det stod at jeg mistet 60 ml blod under fødsel, og det var da morkaka kom ut etter ungen var ute. Fødte i badekar, og det kom ingen blod der, det var helt merkelig. Med førstemann måtte det klippes, så da mistet jeg mer blod, en halv liter tror jeg. Da husker jeg jeg blødde litt helt like etter fødsel. Men ikke mer enn at jeg brukte vanlig bind de første dagene, og de ble ikke fulle av blod. Som en liten mens, men langvarig spotting, så brukte truseinnlegg i fem uker etter fødsel. Hadde vonde etterrier, særlig ved amming, de første døgnene etter fødsel. Nesten ingen etterrier med nr to. Barseltårer dag 3-5 etter fødsel med første, ikke med nr to. Jeg følte meg i veldig god form etter jeg fødte nr to, følte meg som et vrak etter nr en. Vondt å sitte etter klipping og sying, vondt å amme, fikk ikke sove, overproduksjon av melk +++ men andre gikk alt veldig lett og problemfritt.

Sniker. Da jeg fødte første for 4 år siden, så blødde jeg i 4 mnd :shifty: Klarte meg med gode truser og store bind. Godt å ha noe som ikke strammer rundt magen.

Back
Topp