Tideligere depresjon (med innleggelse) og svangerskap

Cassandra00

Andre møte med forumet
Hei,

For to år siden fikk jeg en knekk.

Jeg begynte å slite med panikkangst og ble deprimert. Legen foreslo antidepressiva og jeg ble skikkelig dårlig.. Jeg spurte om å få bli lagt inn på dps for jeg klarte ikke angsten og var livredd medisinene.. de mente jeg ikke var syk nok.

jeg gav meg ikke og møtte opp på krisetimer på dps for å få hjelp! Tilslutt fikk jeg komme på åpen avdeling og ble der i to uker..

Jeg har vært åpen med jordmor om at jeg var deprimert og min bekymring for å bli deprimert etter fødsel.. på ordinær ultralyd idag spurte de om tideligere depresjon og om jeg hadde vært innlagt.

Jeg bekymrer meg mye om dagen om dette er noe som vil bli meldt inn til f.eks barnevernet? Ser for meg skrekkscenarioer der de mener jeg ikke er en god nok mor pgr min innleggelse.. det har plaget meg en stund nå og sikkert fordi jeg gleder meg til å bli mor!

Skal sies at jeg er gift, i full jobb og har ikke noen bakgrunn fra barnevernet ol.

Bekymrer jeg meg unødvendig?

Du bekymrer deg unødig, ja :) Det er ingen som melder deg til barnevernet for å ha vært deprimert.

Du bekymrer deg unødig, ja :) Det er ingen som melder deg til barnevernet for å ha vært deprimert.

Jeg tenker selv det hadde vært rart! Men siden de spurte om jeg hadde vært lagt inn og så ble jeg mer bekymret.. for sto også på skrivet jeg fikk med «risikofaktor» tideligere depresjon

Jeg tenker selv det hadde vært rart! Men siden de spurte om jeg hadde vært lagt inn og så ble jeg mer bekymret.. for sto også på skrivet jeg fikk med «risikofaktor» tideligere depresjon
Risikofaktor betyr nok bare at du har høyere risiko for å få fødselsdepresjon, ikke at det er risiko for barnet og for at du er uegnet som mor.

Jeg har slitt med angst fra ung alder pga en mindre god oppvekst og har fått PTSD av det. Ingen som kontakter barnevernet for det, de vil bare ha et ekstra øye med deg på barsel og på helsestasjonen for å fange opp om du får depresjon etter fødsel, da kan du få hjelp tidlig å det kan være fint for å komme ut av det fortere.

Det ee ingen rutine på å melde til barnevernet for tidligere depresjon. De vil bare passe litt ekstra på deg, så du har det bra etter fødsel :)

Det er ingen rutine på å koble inn barnevernet fordi man er åpen om psykisk sykdom :)
Kanskje heller tvert imot, at du er åpen og ønsker behandling dersom det skulle være nødvendig i fremtiden gjør vel heller at de anser deg som en bedre mor tenker jeg.

Det ligger nok mer bak de sakene man hører om som handler om psykisk helse. Selv om man har en fortid med barnevernet så er ikke dermed sagt at man blir det når man får barn heller. Du kan ta det helt med ro. De ringer sjeldnere enn folk trur.

Takk for betryggende ord!

Jeg er nok bare nervøs fordi jeg har lest saker i media.

Jeg har jo ikke hatt alvorlige psykiske problemer men slet voldsomt med den angsten en stund og derfor jeg ikke har blitt gravid før og.. har vært gift en stund men har ikke turd å bli gravid før jeg var ferdig med medisiner og følt meg bra psykisk..

Nå følte jeg meg bra, men ble plutselig veldig plaget med bekymring om at den tiden skulle ødelegge for fremtiden om dere skjønner ❤️

Hei,

For to år siden fikk jeg en knekk.

Jeg begynte å slite med panikkangst og ble deprimert. Legen foreslo antidepressiva og jeg ble skikkelig dårlig.. Jeg spurte om å få bli lagt inn på dps for jeg klarte ikke angsten og var livredd medisinene.. de mente jeg ikke var syk nok.

jeg gav meg ikke og møtte opp på krisetimer på dps for å få hjelp! Tilslutt fikk jeg komme på åpen avdeling og ble der i to uker..

Jeg har vært åpen med jordmor om at jeg var deprimert og min bekymring for å bli deprimert etter fødsel.. på ordinær ultralyd idag spurte de om tideligere depresjon og om jeg hadde vært innlagt.

Jeg bekymrer meg mye om dagen om dette er noe som vil bli meldt inn til f.eks barnevernet? Ser for meg skrekkscenarioer der de mener jeg ikke er en god nok mor pgr min innleggelse.. det har plaget meg en stund nå og sikkert fordi jeg gleder meg til å bli mor!

Skal sies at jeg er gift, i full jobb og har ikke noen bakgrunn fra barnevernet ol.

Bekymrer jeg meg unødvendig?
Ja, så lenge du tar tak i egen psykisk helse nå, så er det ingen som melder fra til barnevernet :)

men evt melding til barnevernet på ufødt barn er også frivillig i undersøkelsen, kan ikke gjøre noe uten at du samtykker til det.

Send meg pm for mer utfyllende informasjon:)

Takk for betryggende ord!

Jeg er nok bare nervøs fordi jeg har lest saker i media.

Jeg har jo ikke hatt alvorlige psykiske problemer men slet voldsomt med den angsten en stund og derfor jeg ikke har blitt gravid før og.. har vært gift en stund men har ikke turd å bli gravid før jeg var ferdig med medisiner og følt meg bra psykisk..

Nå følte jeg meg bra, men ble plutselig veldig plaget med bekymring om at den tiden skulle ødelegge for fremtiden om dere skjønner ❤️

Man blir ikke automatisk meldt til barnevernet om man er innlagt i psykiatrien eller får poliklinisk behandling for den saks skyld. Da hadde det vært mange bekymringsmeldinger ;)
Det som betyr noe er din evne til å ta vare på barnet ikke diagnoser.

Ja, så lenge du tar tak i egen psykisk helse nå, så er det ingen som melder fra til barnevernet :)

men evt melding til barnevernet på ufødt barn er også frivillig i undersøkelsen, kan ikke gjøre noe uten at du samtykker til det.

Send meg pm for mer utfyllende informasjon:)

Vet ikke hvordan jeg sender PM her inne

Takk for svar! Jeg har ikke fått noen undersøkelse der jeg fyller ut noe samtykke om det.

Men når jeg fortalte det til jordmor samtykket jeg til at det kunne stå i papirene mine (Helsekort ect) . Vil jo at de skal være klar over det på sykehuset hvis jeg får en eventuel fødselsdepresjon..

Vet ikke hvordan jeg sender PM her inne

Takk for svar! Jeg har ikke fått noen undersøkelse der jeg fyller ut noe samtykke om det.

Men når jeg fortalte det til jordmor samtykket jeg til at det kunne stå i papirene mine (Helsekort ect) . Vil jo at de skal være klar over det på sykehuset hvis jeg får en eventuel fødselsdepresjon..

PM: trykk på inboksen din øverst til høyere og på «start samtale». Så velger du mottaker og skriver en mld .

Back
Topp