Tid til oppstart privat klinikk donor

Statistikern

Elsker forumet
Assistert-jentene
Februarhjertene 2025
Hei, vi begynner å bli lei ventingen i det offentlige og vurderer et privat forsøk. Dere som har hatt IUI eller IVF privat i Norge, hvor lang tid tok det fra henvendelse til første forsøk? Skjønner at de er avhengig av mange faktorer, men tenker spesielt hvor lang tid det tar å få levert sæd fra utlandet og om det kan være ventetid pga stor pågang også privat. Skriv gjerne hvilken klinikk dere har brukt. Vi vurderer Hausken i Bergen.

Har hatt tre IUI og en IVF hos Medicus i Oslo. Ingen ventetid på behandling. Var på fertilitetsutredning i mai i fjor. Kunne startet med en gang loven ble endret (er enslig), men jeg var ikke klar, så begynte i august. Medicus bestiller ikke sæden før en melder mens uansett, så det er ikke noen ekstra ventetid for det. Vet at de har hatt litt større pågang nå fram mot sommeren, så kan hende det ikke er fullt så korte ventetider nå.

Har gått privat med begge mine. Med førstemann var det IUI, og vi kunne ha første forsøk på første syklus jeg fikk etter henvendelsen. De trengte kun 1 uke på å finne donor og få sendt strå til Norge fra Danmark. Det var god tilgang på donorer og ingen ventetid sånn sett, var bare for klinikken å velge en :) Med nr 2 nå var det IVF, og da ble det oppstart allerede dagen etter avgjørelsen var tatt. De rakk akkurat å få tak i flere strå med donorsæd før uttaket. Har inntrykk av at ting går mye raskere privat dersom ting ligger tilrette :)

Jeg tilhører også Medicus Oslo og henvendte meg der før jul i fjor. Tok fertilitetsutredningen i januar, og kunne starte opp på andre mens om jeg ville. De sa de hadde stor pågang etter at det åpnet opp for assistert befruktning for enslige og at de derfor nå hadde litt ventetid. En venninne av meg som tok IVF på samme klinikk ett år før fikk begynne på første mens, så noe har nok ventetiden økt.

Donorsæd er det, som @soloprøver2020 sier, klinikken som tar seg av. De bestiller fra sædbank i Danmark når du ringer inn mens. Det eneste dere trenger å gjøre er å betale fakturaen :p Dyrt, men veldig enkelt og ikke noe å bekymre seg for!

Samme som de over her; Ingen ventetid! Jeg valgte selv å vente til juni, men kunne kommet i gang i februar om jeg ville, da forelå prøvesvar og alle undersøkelser var ferdig :happy:

Spiren fertilitetsklinikk her
I utgangspunktet ingen ventetid.
Ting tar likevel tid noen ganger.
Men det var ikke klinikkens feil.
Tok kontakt i november, blodprøver i desember (syklus-avhengig), utsatte oppstartsamtale til februar. Startet forbehandling i midten av februar. Fikk mensforstyrrelser i mars/april, valgte å hoppe over forsøk i mai pga stress på jobb, og fikk uttak i juni. Ett egg utviklet seg riktig, men ble lagt på frys pga koronavaksinering. Klinikken hadde sommerferie i juli (og jeg dose 2), så innsett ble i august. Ruger på denne eskimoen.

Skulle det bli behov for flere runder, vil det naturligvis kunne gå kjappere, da jeg allerede er i systemet.

Tusen takk for svar allesammen. Måtte trekke meg litt unna forumet inntill den verste skuffelsen dempet seg. Vi vurderer å gå privat hvis det ikke blir noe av fryseinnsettet i oktober, men må se an hvor lang ventetid det er på nytt ferskforsøk i det offentlige. Har en ganske høy terskel for å gå ifra et system der donorsæd er så og si gratis.. Men så er det denne ventingen da.

Tusen takk for svar allesammen. Måtte trekke meg litt unna forumet inntill den verste skuffelsen dempet seg. Vi vurderer å gå privat hvis det ikke blir noe av fryseinnsettet i oktober, men må se an hvor lang ventetid det er på nytt ferskforsøk i det offentlige. Har en ganske høy terskel for å gå ifra et system der donorsæd er så og si gratis.. Men så er det denne ventingen da.
Sånn jeg forstår det kan man gjør begge deler samtidig. Har iallefall hørt om de som bruker private mellom de offentlige forsøkene for å slippe å vente for lenge mellom forsøkene. Kan det være et alternativ?
Men prismessig er det jo himmelhøy forskjell, selvfølgelig.

Sånn jeg forstår det kan man gjør begge deler samtidig. Har iallefall hørt om de som bruker private mellom de offentlige forsøkene for å slippe å vente for lenge mellom forsøkene. Kan det være et alternativ?
Men prismessig er det jo himmelhøy forskjell, selvfølgelig.
Joda, vi vil i sånt fall bli kvar i det offentlige systemet. Ser at jeg uttrykte meg litt feil. Mente egentlig bare at det er høy terskel for at i det hele tatt spendere så mye penger. Men så er den terskelen alltid veldig mye lavere rett etter mislykket eller avbrutt forsøk! Får se det an.

Joda, vi vil i sånt fall bli kvar i det offentlige systemet. Ser at jeg uttrykte meg litt feil. Mente egentlig bare at det er høy terskel for at i det hele tatt spendere så mye penger. Men så er den terskelen alltid veldig mye lavere rett etter mislykket eller avbrutt forsøk! Får se det an.
Ser den.
Her var det ikke noe valg, så her har pengene flydd. Men føler meg likevel heldig, som er godt igang med eskimoen som forhåpentligvis går hele veien - og da er hver ei krone verdt det.

Ringte ca mandag?, vi hadde samtale på onsdag, fikk mens og tok blodprøver på mandag, begynte med sprøter på tirsdag. Privat. Så ingen ventetid, oppstart med en gang.
Vi har tatt blodprøver for offentlig også men venter på svar fra samboerens fastlege. :D

Back
Topp