Tid i fødsel

Rose89

Andre møte med forumet
Nå som det snart er permisjonstid, kjenner jeg et lite snev av bekymring for at denne fødselen skal gå veldig fort (venter nummer 2).
Dere som har flere barn, hva er deres erfaringer med første og andre fødsel? Gikk det mye kjappere?

Lurer på det samme!
Nr 1 gikk fort og jordmødrene etterpå så at neste kom til å komme enda raskere...håper bare jeg rekker sykehuset!

Med nr. 1 våknet jeg av svake rier rundt klokken 06. Var 4 cm og fikk fødestue klokken 15, hun var ute 22.50. Skal sies at hun var veldig stor til å være første, så det tok to timer fra full åpning til hun var ute. (4,7 kg og 39 cm rundt hodet).

Med nr. 2 ble jeg satt igang med pille og riene kom med en gang, dog ikke sterke. Jeg hadde 3 cm åpning før pillen ble satt og fikk fødestue da jeg ble sjekket første gang ca klokken 14, da hadde jeg 5 cm åpning. Klokken 18.30 hadde jeg fortsatt 5 cm åpning og riene hadde ikke tatt seg opp. Det ble etter mye om og men bestemt at vannet skulle tas og da gikk det slag i slag og hun var ute en time etter at vannet var tatt.

Så mine fødsler har vært veldig forskjellige, og det er vel forskjell på naturlige rier og igangsetting. Slutten med nr. 2 var definitivt mer intens siden ting plutselig skjedde så raskt etter at vannet ble tatt.

Venter nr. 2 ,da. men brukte 7,5 timer fra første ri til ungen var ute sist fødsel. Forventer at det skal ta lenger tid denne gangen da de «glemte» å skru ned dryppet slik at det egentlig gikk for fort...

Første fødsel tok ca 12 timer fra jeg våknet tidlig på morgenen å kjente noe var på gang til hun kom ut. Med 2 mann tok det 50 timer fra jeg kjente noe til han var ute. Så håper virkelig ikke denne fødselen bli lik den jeg hadde sist:wtf::woot:

Med første gikk vatnet på natta uten at det skjedde noko meir (var innlagt pga svangerskapsforgiftning). Vart satt i gang på morgonen og ho var ute rett over midnatt, 10 t aktiv fødsel.
Med nr 2 og 3 kjente eg det kvelden før at noko var i gong. Sov lite dei nettene, reiste på sjukehuset litt ut på morgonen og begge er født rundt 19 på kvelden. Var vel 7 t aktiv fødsel med begge dei. Kunne nok venta lenger heime med dei to siste men eg likar den tryggheita sjukehuset gir meg. Synst ikkje sjølv at eg har lange fødslar, då det alle tre gongane har vore dei to siste timane som har vore intense..

Reknar med fjerde og siste blir lik som dei andre :)

Første våknet jeg kl 5 av rier. Stod opp dusjet, spiste og gjorde siste ting klart før vi dro til føden var der ca kl10.
Kl 14.35 så hadde jeg henne i armene [emoji4] så ca. 9,5 timer fra første rie.
De sier jeg må være raskt på føden denne gang da de regner med ting går fortere denne gang.

Forskjellige erfaringer her ser jeg :) men man må vel kanskje forvente at det ofte går raskere med nummer 2. Det blir ca 2 år mellom barna våre, så er ikke så lenge siden forrige fødsel. Brukte vel 11,5 timer fra jeg kjente første tegn til hun var født med nummer 1. Det er vel ikke veldig raskt, men tenker siden det ikke er så lenge siden sist at kroppen husker godt. Har hatt mye kynnere og nedpress dette svangerskapet, så jeg er spent når nummer 2 melder sin ankomst.

Jeg ble satt i gang med både nr 1 og nr 2. Nr 1 så gikk vannet og da måtte jeg ha drypp for å få i gang rier. Fikk infeksjon under fødselen fordi sykehuset mente at det ikke «hastet»....

Med nr 2 så ble jeg også satt i gang etter x antal forsøk med å hjelpe det i gang med stripping. Den var mye raskere.

Nr 3 startet av seg selv og var noe raskere enn fødsel nr 2.

Førstemann ble satt i gang. Pille nummer to fungerte, så begynte å få rier rundt elleve på kvelden og fem om morgenen var han ute. Måtte ha hjelp av sugekopp, presset i en og en halv time.
Andremann tok det seks timer fra første rie hjemme til han var ute.
Tredjemann dro jeg på sykehuset så fort jeg kjente noe, uten at riene var vonde eller regelmessige. 25 minutt etter at vi kom på sykehuset, 10 minutt etter første vonde ri, var hun ute.

Venter nr. 2 ,da. men brukte 7,5 timer fra første ri til ungen var ute sist fødsel. Forventer at det skal ta lenger tid denne gangen da de «glemte» å skru ned dryppet slik at det egentlig gikk for fort...

Hvorfor fikk du drypp så tidlig? Jeg fikk ikke drypp før jeg hadde hatt rier i 27 timer [emoji30] jeg skal be om å få drypp tidligere denne gangen- det er jo helt forferdelig, så jeg vil gjerne ha det når jeg har energi igjen og ikke når jeg er fullstendig ferdig som sist..

Hvorfor fikk du drypp så tidlig? Jeg fikk ikke drypp før jeg hadde hatt rier i 27 timer [emoji30] jeg skal be om å få drypp tidligere denne gangen- det er jo helt forferdelig, så jeg vil gjerne ha det når jeg har energi igjen og ikke når jeg er fullstendig ferdig som sist..
Det var det jordmødrene som bestemte. Jeg visste vel knapt nok hva drypp var for noe :P
Det fikk vertfall fart på sakene. Håper det går bere for deg denne gangen :)

Vannet ble tatt på 3 cm åpning klokken 21.50, ute 01.06 [emoji846] og ingen stormrier uten pause denne gangen. Følte jeg hadde kontroll hele veien.

Første våknet jeg kl 5 av rier. Stod opp dusjet, spiste og gjorde siste ting klart før vi dro til føden var der ca kl10.
Kl 14.35 så hadde jeg henne i armene [emoji4] så ca. 9,5 timer fra første rie.
De sier jeg må være raskt på føden denne gang da de regner med ting går fortere denne gang.
denne gangen gikk det mye fortere! gikk under 2 timer fra 1rie til jeg hadde henne i armene.

Back
Topp