Tid for første kontroll?

*Stella*

Forumet er livet
Noen av dere er jo kommet nesten en hel måned lenger enn meg, og mange har nok bestilt time, noen har av ulike årsaker også vært hos legen.

Jeg er nysgjerrig, hvor langt på vei er du når du har første svangerskapskontroll, og hva er åraken dersom den er før de nasjonle regningslinjene som sier "uke 8-12", om jeg ikke husker feil?

Sist ringte jeg første virkedag etter at testen var positiv (men det var en lørdag, jeg måtte vente helt til mandagen...) og fikk time i uke 10. Dvs, det var det jeg skulle fått, men hun bomma på kalenderen, så jeg var bare 9 uker på vei.
Denne gangen har jeg ikke ringt enda, det haster jo ikke... tenkte å ringe over helga (for jeg jobber redusert, så jeg skal ikke på jobb på mandag, vil ikke ta den telefonen fra jobb...) bare for å få satt opp time. uke 10 er i slutten av juli, dersom de bruker uke 10 for andregangs også, og det er jo litt ferietid og sånn, dessuten vil jeg gjerne ha time tidlig på dagen, de kommer så fort på etterskudd på mitt legekontor, så det er greit å få bestilt det, tenker jeg.

Ved første svangerskap løp jeg til legen straks jeg fant ut at jeg var gravid, og gikk både til lege og jordmor. Denne gangen venter jeg til jeg nærmer meg 12 uker, og kommer nok bare til å gå til legen. De gjør lite i tiden før det, så det har liten hensikt å gå. Tipper jeg bestiller en time i august. Må gå tidlig nok så jeg får ultralyd time ca uke 17. For DEN vil jeg ha! [:D] Ønsker meg et litt mer avslappet svangerskap denne gangen. Håper jeg er i jobb hele svangerskapet og at jeg ikke får noen problemer underveis (hadde ikke det sist). Tiden ble så UFATTELIG lang sist, når jeg var så spent, og helst ville ha med meg hver minste lille forandring [:)]

Jeg var/er midt i utredning for habituell abort så allerede vært på ul (5+4) for legen min skulle på ferie, så var bare for å skjekke at alt så bra ut å det gjorde det, men seff for tidlig å se noe særlig for meg. Så blir det ny ul på sykehuset neste uke, håper virkelig jeg ser ett hjerte slå da [:)] Men første svangerskaps kontroll er satt opp når jeg er 9+4 [:)]

Jeg gikk til lege og jordmor sist, og gjør gjerne det igjen. Dvs, avhengig av legen, har ikke truffet legen min enda, fått vikar nå nettopp, ut året.  Grunnet "ut året" lurer jeg litt på å gå bare til jordmor, det er så kjipt å bytte lege underveis i svangerskapet (sist byttet jeg både lege og jordmor, for jeg hadde legevikar, fastlegen kom tilbake, og jordmora slutta) det ble så lite kontinuitet i det. Men jordmorda foretrakk visst at jeg gikk begge steder, og det gjorde den legen jeg hadde også, så  jeg gjør sikkert det igjen. Dessuten måtte jeg ha sykemelding sist, så det er jo litt greit å gå til legen også...

Men regner med å ha første kontroll rundt uke 10-12 en plass tenker jeg. Bare tenkte å bestille den for å få den på et tidspunkt som passer.

Tidlig ul bestiller jeg ikke, sist fikk jeg det pga blødning, men om alt er vel så synes jeg ikke jeg trenger det. Med mindre jeg begynner å blø, selvsagt.

Ingen andre som har bestilt kontroll?

Jeg har bestilt. Fikk time i slutten av uke 8 for meg. De ville helst ha venta 1-2 uker til, men pga ferie fikk jeg det så tidlig. De ville ikke vente til over ferien.

Legen min hr tidlig ferie, ferdig i midten av juli, så det er i alle fall ikke noe problem for meg å vente til over den. Skulle helst ventet enda litt jeg, til rundt uke 12... da passer det nemlig at både jeg og mannen kan gå sammen, uten sønnen vår. Blir det før må jeg gå alene, men det går jo fint det også da. (Bare huske å ta med meg personnummeret hans, det kan jeg ikke. Får sikkert etterregistrere det om jeg glemmer det da)

Back
Topp