Tid for å kutte dagsoving?

1980

Elsker forumet
Siste kveldene har det vært bare tull når snuppa skal legge seg. Går villig i seng kl 7 men styrer og baler i en time halvannen før hun endelig sovner. Våkner før 6.. Sover vanligvis 1,5-2 timer på dagen, fra 12 ca. Regelen er jo at søvn avler søvn men det virker ikke sånn nå.. Er det på tide å kutte duppen og håpe på lengre netter? Hun er straks 2 år.

Vi forsøkte å kutte ned på duppen da hun begynte å tulle på kveldene (da sov hun 1,5 time, og vi kuttet ned til 45 min), men det ga ingen effekt før vi kuttet den helt ut. Nå er det fullt kjør om kvelden om hun får seg så lite som bare 2 minutter på øyet på dagtid. ;p Sovner med en gang ellers! :)

Jeg har 3 barn, og de har vært så forskjellig i alder da de sluttet...
Hun elste sov nok til hun var rundt 3 år og kuttet da ut da det ble vanskelig å legge på kvelden, men henne slet litt med å holde seg våken på ettermiddagen.
Hun mellomste var nok mellom 2-2,5år og det gikk kjempe fint. Ikke noe problemer på ettermiddagen.
Sønnen min er snart 2 år og sover enda så lenge han vil, men den dagen han begynner å tulle på kvelden kommer jeg først til å kutte ned tiden 1-1,5 time.... men går ikke under 30 min-det er bare pining syns jeg....Da er det bedre å slutte etter min mening.

Eldsta her slutta med dupp i fjor vår, og var ca 21 mnd....

Da det ble sånn hos oss så kuttet vi dagsøvnen til 1 time og det fungerer utmerket!
Vi kunne også drøye leggetiden fra 18.30 til kl 19 sånn at vi fikk mer tid sammen på kveldene. :-)

Nå er hun snart 2.5 og hun har fremdeles bare godt av den dagluren. Muligens at vi dropper den i helgene snart, men i bhg så trengs den fremdeles en god stund til. :-)

Det er altså vanligst å korte ned tiden først.. Da må jeg altså vekke henne, og da er problemet at vi får en gallsur unge hele ettermiddagen. Det har vi prøvd, det frister ikke. Imorges våknet hun fem på halv seks.. Sovnet vel rundt halv ni.. Men det kommer jo til å bli et lite helvete å holde henne våken idag da:S

1980 skrev:
Det er altså vanligst å korte ned tiden først.. Da må jeg altså vekke henne, og da er problemet at vi får en gallsur unge hele ettermiddagen. Det har vi prøvd, det frister ikke. Imorges våknet hun fem på halv seks.. Sovnet vel rundt halv ni.. Men det kommer jo til å bli et lite helvete å holde henne våken idag da:S

Ikke nødvendigvis en sur unge nei, vi trodde vi skulle få det men etter kort tid så vennet  hun seg til å sove ca 1 time og sover ikke så mye lenger om vi bare lar henne ligge uten å vekke heller.
Beregn god tid på å kose og ta det med ro etter vekking, de trenger gjerne å sitte på fanget og våkne litt til etterpå. Tror dere får mer trøbbel med å gå fra 2 t soving til null egentlig :-S

Her gikk det seg til.. Vi kutta ned til 1time om dagen i en uke, hjalp ikke noe særlig så vi lot han sove.. Å kutte ut helt var ikke noe alternativ, da hadde vi en surpomp hele ettermiddagen.. Nå sover han ca. 2timer igjen og legger seg fint om kveldene og. :) var bare en periode, han er 20mnd foressten:)

Du kan begynne med å redusere tiden hun sover på dagen til max. 45 minutter å se om det har noen ting å si. 
Ellers ville jeg droppa den og heller hatt rolige kvelder :)

ville prøvd å redusere dagduppen til max 1-1,5 time, men det er ikke sikkert det hjelper. sønnen min sov alder mer enn 10 timer på natten uansett hvordan dagsovingen var. så i samme alder så passet det for han å kun sove fra 20-06 og 2 timer på dagen.

Back
Topp