Tics hos barn?

Amaryllis85

Glad i forumet
Min datter på snart fire år blinker ofte med venstre øye .Det er akkurat som om det ikke er viljestyrt, og blinket varer i noen sekunder (som om hun ikke har kontroll over øyet) Tidligere såg jeg det bare når hun var trøtt, nå kan det være midt på dagen og.

Hun gjorde dette i en periode når hun var ca to år, så gikk det over. Men så begynte hun igjen i høst. Jeg var til legen rundt den tiden, og da var hun tilfeldigvis med. Legen såg kjapt på hun men kunne ikke se noe unormalt.
Jeg fikk en time til hun rett før jul, hvor legen lyste hun i øyet og sjekket at alt såg greit ut.
Vi har ikke sjekket synet, men ingenting annet tyder på at hun ser dårlig.
Så jeg har tenkt på dette med tics. Jeg har ikke noen kunnskap om det, og legen sa ikke så mye om det når jeg nevnte det. Er det noen som har noen tanker om dette utifra det jeg har skrevet?

Kan godt være tics. Jenta mi kremtet mens guttungen blinka mye, men det har avtatt litt nå.

Stress og belastning kan påvirke hvor mye og hvor ofte det skjer. Har hatt en gutt i barnehagen med voldsomme tics etter at han byttet fra en annen bhg til oss. Når er han kommet mer til rette og vi ser så å si ingenting igjen av ticsene.
Det er ganske vanlig i den alderen har jeg skjønt.

Dette er helt normalt, og det kalles barnetics. Dette rammer 15-20 % av alle barn. Sønnen min på 4 år har det samme, overdreven blunking med begge øynene. Verre når han er sliten, men det er tilstede hele dagen. Vi har snakket både med øyelege og barnelege om dette, og fikk bekreftet at så lenge det ikke varer sammenhengende i over 1 år så er det forbigående.

Dersom ticsene vedvarer eller blir verre bør du selvfølgelig følge det opp.

Min har og hatt dette, men gikk over etter noen månder faktisk. Om du greier å fange det på film, så er det mye lettere å vurdere hos en lege ;)

Kan godt være tics. Jenta mi kremtet mens guttungen blinka mye, men det har avtatt litt nå.

Stress og belastning kan påvirke hvor mye og hvor ofte det skjer. Har hatt en gutt i barnehagen med voldsomme tics etter at han byttet fra en annen bhg til oss. Når er han kommet mer til rette og vi ser så å si ingenting igjen av ticsene.
Det er ganske vanlig i den alderen har jeg skjønt.

Husker du hvor lenge det varte?
Litt godt å se at dette kan være helt vanlig :)

Dette er helt normalt, og det kalles barnetics. Dette rammer 15-20 % av alle barn. Sønnen min på 4 år har det samme, overdreven blunking med begge øynene. Verre når han er sliten, men det er tilstede hele dagen. Vi har snakket både med øyelege og barnelege om dette, og fikk bekreftet at så lenge det ikke varer sammenhengende i over 1 år så er det forbigående.

Dersom ticsene vedvarer eller blir verre bør du selvfølgelig følge det opp.

Jeg visste ikke at det var så vanlig. Det beroliger meg å se at det ikke er noe uvanlig!
Hvis det vedvarer, er det sånn da at barna pleier å ha tics videre i livet?

Det er mange barn som kan ha uvaner, de går som oftes over av seg selv. Hvis en fokuserer på de forverrer det seg. Ofte kan det hjelpe å avlede de når de har ticks ved å snakke om noe annet eller få fokuset bort fra det de holder på med, da slutter de ofte. Og det blir mindre av det.

Det er mange barn som kan ha uvaner, de går som oftes over av seg selv. Hvis en fokuserer på de forverrer det seg. Ofte kan det hjelpe å avlede de når de har ticks ved å snakke om noe annet eller få fokuset bort fra det de holder på med, da slutter de ofte. Og det blir mindre av det.

Ja jeg har merket at det blir verre når jeg kommenterer det. Jeg skal prøve å unngå det heretter!

Back
Topp