Tia vil ned i vekt

Tia

Elsker forumet
Julibarna2024☀️
Her om dagen hadde jeg en litt mindre hyggelig opplevelse hvor noen sånn helt seriøst trodde jeg var gravid på nytt. Jeg har jo visst at vekta var på tur opp, har vokst ut av noen klær og ser jo at jeg har lagt på meg litt ekstra, men jeg må innrømme at det spørsmålet syntes jeg var såpass like hyggelig, så nå vil jeg gjerne miste de ekstra kiloene jeg har lagt på meg etter graviditet, barsel og generelt litt for mye godteri.

Vekta mi er egentlig ikke så altfor høy, men har så vidt passert overvekt iht BMI og veier nå 70kg. Jeg har ligget veldig stabilt på 64kg før graviditeten og ønsker meg tilbake dit.

Vi er egentlig i gang med litt sporadisk prøving på neste barn. Så hvor mye jeg rekker å slanke meg vil vell tiden vise.

For øyeblikket passer jeg på kaloriinntaket og prøver å bevege meg litt mer igjen. Strengest på kalorimålet, skritt og trening blir litt bonus egentlig.

Startvekt, 1. Juli: 70kg
 
Første uka oppsummert:

Totalt forbrenne kalorier: 12 696 kcal
Totalt antall aktivitetskalorier: 2 227 kcal
Totalt antall kalorier fra mat: 7 374 kcal
Totalt antall skritt: 41799

Snitt kaloriunderskudd per dag: 760 kcal
Snitt daglige skritt: 5971

Aktivitetskalorier er ikke helt nøyaktig, ettersom jeg ikke har på meg mobilen hele tiden og glemmer å registrere om jeg går tur mot vanlige skritt. Om det gjør en forskjell vet jeg ikke, men aktivitetskaloriene er hvertfall litt lavere en hva som er reellt. Har bestilt meg en aktivitetsklokke, så da får jeg bedre oversikt.

Leste meg opp på periodisk fasting og 16:8 og 5:2 i går. Må innrømme at jeg ble nysgjerrig og derfor testet jeg i går åssen det ville være med en dag under 500kcal. Og tror nok jeg har gjort dette periodevis av meg selv, jeg er periodevis veldig matlei. Og har nok derfor i disse periodene ubevisst kjørt en noe ala 5:2 diett. Nå etter å ha fått barn så kan jeg ikke lengre tillate meg å være matlei, maten må på bordet, og vi prøver å ha jevnt over felles middag og felles frokost/lunsj i helgene. Så kanskje jeg alltid har hatt litt høyt kaloriinntak, men kompensert med periodevis fasting. Det å spise under 500 kcal gikk hardt utover humøret mitt da, så tror ikke jeg skal gå på nor fast 5:2 diett.

Uansett, jeg tenker å ta med meg konseptet fra 16:8, dette passer veldig godt med hvordan jeg spiser hovedmåltidene mine. Tenker å da spise mellom 10/11 og 18/19. Kveldsnacks skal ut, og er helt klart den største utfordringen for meg. Jeg er en godtesnop, så det blir en utfordring. I utgangspunktet tenkte jeg å tillate meg litt godtefråtsing på lørdager, og regne det inn i ukeskaloribudsjettet, men nå er jeg litt usikker. Får se litt hva jeg gjør. Det aller beste hadde vell vært å få kontroll over søtsuget.
 
Last edited:
Fått aktivitetsklokka, og syns den overestimerer forbrente kalorier noe voldsomt. Men veldig fornøyd med at den omgjør all type aktivitet til skritt, nå om dagen går jeg kanskje ikke så mye, men det er mye husarbeid med små barn som jeg syns er veldig fint at medbringes som aktivitet og blir omgjort til skritt. Så da tar jeg med meg skritt videre i oppsummeringen og estimerer kaloriforbruket basert på dette.

Formelen jeg vil følge er BMR + 0,04*skritt.

Også ble den totale skrittmengden forrige uke på 41799 skritt, 5971 i snitt pr dag. Og ettersom jeg da brukte mobilen til registrering så kan jeg anta at jeg klarte 6000skritt om dagen. Det er jeg veldig fornøyd med!

Jeg har egentlig som mål å ha et kaloriunderskudd på 3500kcal i uka. Ligger litt høyere enn det nå. Vil helst ikke at kroppen skal skru ned forbrenningen min, så jeg må prøve å finne en god balansegang her. Tenker å få pratet med en som kan dette snart og få litt hjelp med en god og fornuftig plan.

Fortsatt ikke bestemt meg for om jeg vil veie meg ukentlig, månedlig, eller kanskje vente til etter et visst antall måneder/positiv graviditetstest. Litt redd for å miste motivasjonen om/når vekta stagnerer, eller når jeg når normalvekt igjen..
 
Uke 1 oppdatert med ny beregning:
Antall skritt: 42799 / 5971 pr dag
Antall aktivitetskalorier: 1672 / 239 pr dag
Antall forbrente kalorier: 11472 / 1639 pr dag
Antall kalorier inntatt: 7374 / 1053 pr dag
Antall kalorier i underskudd: 4098 / 585 pr dag

Uke 2 oppsummert
Antall skritt: 63129 / 9018 pr dag
Antall aktivitetskalorier: 2525 / 361 pr dag
Antall forbrente kalorier: 12325 / 1761 pr dag
Antall kalorier inntatt: 7754 / 1108 pr dag
Antall kalorier i underskudd: 4571 / 653 pr dag

Ny uke igang. Fokus på å ha kaloriinntak på 1200kcal med fornuftig mat, og prøve å få skrittsnitt på minst 8000skritt i snitt om dagen.
 
Bestemte meg for å gå på vekta, så jeg fikk bedre kontroll på om kaloriinntaket/underskuddet er fornuftig. Og jeg har bestemt meg for å øke kaloriinntaket en god del, har hatt hyppigere vektnedgang enn forventet. Deilig å være innenfor normalvekt, men jeg ønsker egentlig en rolig vektnedgang og gi kroppen god tid til å finne gode sunne alternativet til snacksbehovet. Noe av målet er å få litt bedre kontroll over søtsuget tross alt.

1. Juli: 70 kg
17. Juli: 66,0 kg
Vektnedgang: 4 kg

Skrur ned kaloriunderskudd målet mitt til 350kcal, og øker målet på inntak av kalorier til ca 1350 pr dag.

Syns ikke vekttapet gir noen mening, men det kommer vell litt an på når jeg målte meg de to gangene osv..
 
Last edited:
Uke 3 oppsummert
Antall skritt: 84303 / 12043 pr dag
Antall aktivitetskalorier: 3472 / 482 pr dag
Antall forbrente kalorier: 13172 / 1882 pr dag
Antall kalorier inntatt: 8605 / 1229 pr dag
Antall kalorier i underskudd: 4567 / 652 pr dag

Blitt endel skritt noen av dagene på ferie, merker at det er lettere å få inn skritt når man ikke skal 8t på stillesittende jobb. Fått skrudd opp kaloriinntaket, og de siste dagene har jeg vært litt høyere enn ønsket. Tror kjappe middager har skylden for det. I tillegg har jeg ikke klart å holde på målet om å innta mest mulig fornuftige kalorier.. gjør det i mye større grad enn hva jeg vanligvis ville gjort, men det er litt vanskelig å få med min snopete mann på å finne gode alternativet til snacks og han trøkker i seg bolle etter bolle, potetgull, is, godteri osv. Så i grunnen er jeg fornøyd med at jeg ikke har latt meg friste mer :smiley-ashamed004
 
Last edited:
Heier på deg :D
Har også en slik mann, og får kjenne skikkelig på selvkontrollen :hilarious:
 
  • Omsorg
Reactions: Tia
Heier på deg :D
Har også en slik mann, og får kjenne skikkelig på selvkontrollen :hilarious:
Ja, så voldsomt og! Får håpe det roer seg når ferien er over, men han kommer til å kjenne godt på søtsuget i noen uker, usikker på om han har motivasjonen til å stå imot x)
 
Ja, så voldsomt og! Får håpe det roer seg når ferien er over, men han kommer til å kjenne godt på søtsuget i noen uker, usikker på om han har motivasjonen til å stå imot x)
Lykke til :joyful:
Overrasket hvor raskt søtsuget egentlig forsvant når jeg først gikk inn for å kutte ned på det. Håper han klarer finne motivasjonen til å bli med deg på reisen. Litt lettere/kjekkere når en er to om det :)
 
Lykke til :joyful:
Overrasket hvor raskt søtsuget egentlig forsvant når jeg først gikk inn for å kutte ned på det. Håper han klarer finne motivasjonen til å bli med deg på reisen. Litt lettere/kjekkere når en er to om det :)
Jeg tror jeg har evigvarende søtsug jeg x) Det forsvinner egentlig aldri helt.. Nesten ikke spist noe søtt på snart 4 uker(prøvd å holde meg til en liten skål potetsticks når snacksbehovet har vært stort), og kjenner fortsatt på det nesten hver kveld. Men går overraskende greit tross tilstedeværende søtsug. Jeg tror det blir lettest for både meg og mannen hvis vi har en typisk lørdagskveld, syns uansett det er best om vi klarer det mtp ettåringen, syns det er lurt å vokse opp med gode rammer rundt når det er søtt til drikke og godteri/potetgull og typisk hverdagssnacks (typ bær, grønnsaker, kaffe/te etc). Satser på at vi får til det :)
 
Uke 4 oppsummert
Antall skritt: 78 143 / 11 163 pr dag
Antall aktivitetskalorier: 3 126 / 447 pr dag
Antall forbrente kalorier: 12 926 / 1 847 pr dag
Antall kalorier inntatt: 8 467 / 1 210 pr dag
Antall kalorier i underskudd: 4459 / 637 pr dag

Oppdatert vekt:
1. Juli: 68 kg
17. Juli: 66,0 kg, -2 kg
31. Juli: 64,4 kg, -1,6 kg
Vektnedgang: -3,6 kg

Tror jeg kan konkludere med at veiing 1. Juli var påvirket av andre ting. Veide meg nå med klær og midt på dagen, og veide ca 2kg fra morgenvekten. Så trekker fra 2 kg på startsvekt. Forsåvidt veldig fornøyd med en nedgang på 1,6 kg de siste to ukene! Da er jeg jo på 64kg som i utgangspunktet var målet mitt. Men, jeg fortsetter nå som jeg har motivasjon, så kan jeg veie 64kg på dagen og x) Og kanskje jeg kommer meg ned i før-korona vekta mi og!

Har egentlig bestemt meg for å øke kaloriinntaket til 1500kcal om dagen. Jeg blir veldig opphengt i grensa jeg gir meg selv, og derfor ender jeg litt lavt så jeg skal være sikker på å ikke gå over.. Tror det mest utfordrende ved å øke dagsmålet for kalorier såpass blir å holde søtsuget i sjakk og ikke ende opp med å spise snacks. Og i tillegg er arbeidsdagen tilbake, så det blir spennende å se hvordan det påvirker skrittmengden.
 
Uke 5 oppsummert
Antall skritt: 88 974 / 12 711 pr dag
Antall aktivitetskalorier: 3 558 / 508 pr dag
Antall forbrente kalorier: 13 358 / 1 908 pr dag
Antall kalorier inntatt: 12 405 / 1 772 pr dag
Antall kalorier i underskudd: 953 / 136 pr dag

Antall kondisøkter: 3
Antall styrkeøkter: 0

Tok fri fra kaloritelling og begrensninger i helgen mens jeg besøkte noen venner. Så har bare lagt inn et estimat basert på at det ble mye hygge med snacks og sykt god mat.

Forrige uke fant jeg ut at jeg ville prøve klokka sine anbefalinger på treningsøkter. Så da ble det faktisk 3 kondisøkter, kondisjonen er dårlig så ble mest kjapp gange, men håper å kunne kalle det løpeøkter etterhvert. Skal og prøve å få inn flere styrkeøkter :)

Ny rolig uke med et daglig mål på inntaket lik 1500kcal! Også håper jeg at motivasjonen for noen treningsøkter holder seg.
 
Back
Topp