The Wonder weeks/ Utviklingstrinn

PepsiMom

Gift med forumet
Marshmallows2021
Novemberlykke 2022
Smånissene 2022
Ser mange er opptatte av utviklingstrinn (Etter The Wonder Weeks av Plooij), og gjerne bruker appen eller skjemaet for å forklare baby sin atferd.

Etter det jeg kan se er det ikke noen annen forskning som støtter opp om dette, og til og med Plooijs egen PhD-kandidat sin forskning kom fram til at det ikke er hold i teorien hans.

Hvorfor er det da så mange som henviser til og begrunner babys atferd i akkurat dette og sluker det rått?

Jeg er klar over at det for noen «klaffer godt», men når forskningen ikke støtter opp om det en gang... :confused:
 
Ploji’s teori er kun basert på hans forskning, og det er heller ikke fagfellevurdert. Derfor må man ta teorien i sin helhet med en klype salt.
Jeg bruker ikke malen, og følger ikke dette slavisk. Men jeg vet at babyen min går gjennom perioder som er vanskeligere enn andre, slik som andre babyer. Dette skjer ofte også i samme periode som baby lærer noe nytt (de lærer nytt titt og ofte, og dette vet jeg er tilfeldig), men det er mye lettere å kalle dette utviklingstrinn, uten å nødvendigvis være enig og sikte til Pojis forskning og følge hans skjemaer.
 
Kan ikke svare deg på hvorfor folk støtter det. Helsestasjonen min bruker det ikke. Har heller aldri følt det har klaffet på gutten min. Har han hatt en vanskelig periode har det enten vært pga tenner eller treg mage:bored:
Ikke sant. Det er jo en grunn til de vanskelige periodene som regel, enten noe fysisk som du sier, eller rett og slett at de er slitne fordi det skjer mye i kroppen, uten at dette trenger å være akkurat uke 5 eller 8:)


Ploji’s teori er kun basert på hans forskning, og det er heller ikke fagfellevurdert. Derfor må man ta teorien i sin helhet med en klype salt.
Jeg bruker ikke malen, og følger ikke dette slavisk. Men jeg vet at babyen min går gjennom perioder som er vanskeligere enn andre, slik som andre babyer. Dette skjer ofte også i samme periode som baby lærer noe nytt (de lærer nytt titt og ofte, og dette vet jeg er tilfeldig), men det er mye lettere å kalle dette utviklingstrinn, uten å nødvendigvis være enig og sikte til Pojis forskning og følge hans skjemaer.
SÅ enig i det du sier. De utvikler jo seg stadig vekk, og at de reagerer på det ved å kreve mer nærhet osv er jo helt normalt - så enig i at det er enkelt å kalle det for «et utviklingstrinn» uten å nødvendigvis mene på hans forskning. Men mange gjør dette likevel, type «ja, dårlig søvn rundt uke 8 betyr utviklingstrinn». Jeg tenker man heller må ta babyen der han er akkurat det og da, fordi uansett om de sutrer i uke 6 eller 8 så trenger baby nærhet, og det skjer enormt mye hele tiden.
 
Grunnen til at jeg selv bruker appen er fordi det stemmer overens med min baby sine dårlige perioder. Vet ikke om det er utviklingstrinn, sleep regression eller noe annet han går gjennom, men vi har disse periodene med elendig søvn og hyppige oppvåkninger som stemmer på en prikk med appens prognoser.
Grunnen til at jeg kjøpte appen denne gangen var at jeg husket at det stemte så godt med forrige baby, det var vanskelige perioder, jeg tenkte "hva f skjedde med den blide babyen min?", sjekket PregLife, og så stod det noe a la "babyen din er sannsynligvis i litt dårlig humør for tida".
Jeg bruker appen på denne måten: etter et par dårlige netter sjekker jeg appen og ser om det stemmer med et trinn. Så sjekker jeg hvor lenge det kan forventes å vare, og får en slags trøst av det. Vi har akkurat overlevd trinn 6, og jeg har i natt sovet 5 timer sammenhengende for første gang på lenge. :D
Det er interessant å høre at det ikke finnes forskning som støtter dette. Det hadde vært interessant å se søvnlogger for mor og baby de første 1,5 årene for å se om det var noen mønstre, enten hos babyene eller hos mødrenes opplevelse av babyene.
 
Jeg bruker det mer som en forklaring for meg selv, på tross av at jeg vet det ikke har vitenskapelig hold. Det er veldig godt å kunne si til seg selv (og andre) at det er sånn akkurat nå pga ett utviklingstrinn. Det er liksom allment akseptert :happy:
Jeg synes det er utrolig slitsomt når babyen kaver og alt er litt ekstra vanskelig, uten å vite hvorfor.
Det blir mange spørsmål om kan han ha magevondt, reflux, låsninger osv osv som en ikke nødvendigvis kan få svar på - i tillegg til at det i de aller fleste tilfeller er bare en naturlig reaksjon fra babyen sin side.
 
:nicethreadDet hjelper å se at det går over. Stemte bra med første barnet for vår del. Handler ikke om at barnet ikke skal få samme trøst i uke 6 som i uke 8 bare fordi det ikke skal være urolig i uke 6 :bored: Men for min del er det fint å se og huske på at det er perioder som er vanskelige for barnet uavhengig av fysiske plager. Der de faktisk bare trenger mer kos pg nærhet, og ikke mat/bleie/whatever annet man tror kan være problemet. For det går med mye kapasitet til å prøve å finne ut hva som evt plager barnet og forsøke å løse det.

Leste kjapt angående kritikken, og slik jeg forstår det handler det mer om tidspunktene og det at man ikke kan forvente at det stemmer med angitte uker enn att sprang i utvikling faktisk skjer fra tid til annen. Opplever personlig at det foregår ting på dager der de bare sover. Kan våkne og oppføre seg som en snnen baby etterpå.
 
Back
Topp