Thailand!

Betty91

Blir kjent med forumet
På mandag reiser jeg og samboeren til Thailand i 2 uker. Noen som har noen råd til hva jeg burde og ikke burde gjøre? Tips til flytur, opphold.. Er førstegangsgravid og derfor aldri reist utenlands som gravid heller. Legen og jordmor sa ikke så mye. Jeg vil ha et behagelig opphold med god mat og mye soling :-)

Gjennomstekt kjøtt/fisk/kylling er svært viktig. Det er mange andre land som ikke har samme standardkrav til maten som vi har her i Norge. En annen ting du skal tenke på er at kroppen ikke nødvendigvis tåler så mye sol når man er gravid. Mange får flekker o.l når de er i sola. Huden er med andre ord mer ømfintlig. Angående fosteret så tåler det ikke at det blir alt for varmt, så du bør ikke ligge å steke deg i sola. Det er en del ting man skal være mer forsiktig med når man reiser utenlands, men med sunt vett så går det nok bra! Reiser selv til syden i januar. God tur! :)

Holde deg unna: is fra beholdere o.l. og isbiter. Jeg ville kun drukket ting der jeg så at det kom fra flaske. Ellers ikke spise rå grønnsaker eller uskrelt frukt, da man ikke vet hvor godt det er vasket. Varmebehandlet er greit. Viktig at alt kjøtt er gjennomstekt. Noen områder i Thailand har jo malariamygg. Vet ikke hvordan det er med kinin, og om man skal ta det eller ikke som gravid. Det og evt vaksiner vet de på reiseklinikker. De fleste badesteder er vel ikke malariaområder, mener jeg å huske, men mer i nord. Ellers viktig å ikke ha direkte sol på magen for lenge av gangen, da babyen kan bli overopphetet. Det er også lurt å smøre seg godt, siden man lett får brune misfargede flekker når man er gravid og er mye i sola. Ellers ville jeg kanskje unngått å klappe dyr og ellers være flink til å vaske hendene ofte. Når det gjelder flytur, anbefaler jeg støttestrømper, drikke mye vann og bevege deg mye i flyet (gå rundt). God tur! Kos deg :)

Når jeg var i Thailand reiste vi rundt overalt, så vi måtte ta en haug med vaksiner som jeg ikke tror er så bra å ta som gravid. Men om dere skal på en typisk turistplass tror jeg de vanlige "syden-reglene" gjelder :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Når jeg var i Thailand reiste vi rundt overalt, så vi måtte ta en haug med vaksiner som jeg ikke tror er så bra å ta som gravid. Men om dere skal på en typisk turistplass tror jeg de vanlige "syden-reglene" gjelder :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Har heldigvis reist så mye før at jeg et ferdig vaksinertt mot ALT fra før av, så det slapp jeg å tenke på!

Ellers trir jeg ikke babyen blir for varm så lenge jeg har det komfortabelt ? :-)

Har heldigvis reist så mye før at jeg et ferdig vaksinertt mot ALT fra før av, så det slapp jeg å tenke på!

Ellers trir jeg ikke babyen blir for varm så lenge jeg har det komfortabelt ? :)

Det går mest på det med direkte sol på magen. Det er ikke så langt fra huden og inn til babyen, så det er lurt å ikke sole seg for lenge av gangen uten pauser. Kanskje dekke magen med noe hvitt for å gi babyen "pause". Ellers drikke mye vann :-) Smør deg godt så du ikke får masse misfarginger i huden. Kommer veldig lett når man er gravid.

Back
Topp