Tette tårekanaler...

Julia09

Forumet er livet
VIP
Det har min gutt:)

Kanskje litt upassende med et smilefjes, men han plages heldigvis ikke med det. Er nok verst for mora, for jeg liker ikke å se at øyet hans blir overfylt med sånt gult gørr :( 
Har fått beskjed om å massere og gni under øynene. Åpnes de ikke av seg selv til han er ett år, må det stikkes i de.... Håper det skjer naturlig!

Er det flere her som har erfaring med tette tårekanaler?

Tantebarnet mitt har det! Hun har det fortsatt og er over to år så hun må nok stikke opp det ganske snart..

Har hørt andre har fått det bort med kunstig tåreveske. Vet ikke noe mer om det, men du kan jo forhøre deg på apoteket :)

Ser helt forferdelig ut ja.. Men de er heldigvis ikke veldig plaga. Får håpe det ordner seg av seg selv :)

min hadde det de første fem ukene, og vi vasket med lunket klut, og masserte som vi fikk beskjed om, uten at vi så store virkningen. Plutselig en dag var det vekke, og har ikke sett spor av puss de siste tre ukene Det var nok bedre virkning av behandlingen enn vi trodde 

Åh, to år??
Nei, håper han blir kvitt det fortere:):) _Får fortsette med behandlinga da :):)

Thomas hadde tette tårekanaler :-)
Jeg fikk beskjed om å klemme
(gjorde pittesmå sirkelbevegelser samtidig)
nesebenet mellom øynene, nesten helt nede med øyenkroken.
Så brukte jeg saltvann-ampuller og sterile kompress,
å vipps så er de åpne :-) (tårekanalene altså)

GWick skrev:

Hva er ampuller? Har saltvannsdråper i slike små plastbeholdere... Dryppet du øynene da? hvor ofte?
Så bra at klemminga funka... Håper det gjør det her også:)

Julia09 skrev:

GWick skrev:

Hva er ampuller? Har saltvannsdråper i slike små plastbeholdere... Dryppet du øynene da? hvor ofte?
Så bra at klemminga funka... Håper det gjør det her også:)

Måtte faktisk sjekke om jeg var helt på "viddene", men.....

Historia 

Historiskt sett har ampuller använts till att innehålla ett mindre prov av en människas blod efter döden, som begravdes vid sidan om liken i många Kristna katakomber. Från början trodde man att endast martyrer fick den här behandlingen, men numera tror många att det var en väl utbredd metod.

Nutida användning 

Moderna ampuller används för det mesta till att innehålla medicinska lösningar eller kemikalier med hög renhet som måste skyddas från luft. De är hermetiskt förseglade, vilket betyder att man smälter toppen av ampullen med en öppen låga.

Så, en engangsdosering med saltvann

Jeg dryppet kun når jeg så behovet for å rense. Tror ikke Thomas led, men syns selv det så ganske ubehagelig ut med all den "guggen" i øyekrokene, skikkelig grønn "gugge" til tider :-S

Så svaret var vel å bruke sunn fornuft. Tror det viktigste er å bruke sterile "ting" til å tørke øyet med.

Lykke til

*Oppdater gjerne åssen det går, spennende!

Hehe, da var jeg inne på rett tanke jeg også!! :)
Skal oppdatere ja, håper virkelig det går over, for det ser som sagt veldig ubehagelig ut, selv om han ikke gir uttrykk for det...

Her har vi og tette tårekanaler, er bare å masere, dryppe å vaske...
har holdt på i 6 uker nå, blir heldigvis mindre og mindre :)

¤Ida skrev:
Her har vi og tette tårekanaler, er bare å masere, dryppe å vaske...
har holdt på i 6 uker nå, blir heldigvis mindre og mindre :)

Godt å høre om andre som har det, som blir kvitt det på normalt vis

Har aldri vært borti det, men håper dere blir fort kvitt det:))

Gutten min har også en tett tårekanal. Jeg renser og drypper med sterilt saltvann, men bruker ikke sterile kompresser (bruker små mesoft-kompresser). Gjør alle dere andre det?

Synes også det er litt vanskelig å vite hvor man skal massere. Noen apoteksider sier over tårekanalen, andre sier under... Det var jo heller ikke oppklarende å se på anatomiske tegninger av øyet siden det viste seg å ha en øvre og en nedre tårekanal!

Hva slags råd har dere fått?

Back
Topp