Tette melkeganger...?

ElskerJesus♡

2013 ☆ 2015 ☆ 2021 ☆ 2024
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
☀️Påskeliljene 2026☀️
Dette er fjerde barnet eg ammer, mini blei født for ei veka siden og melka kom natt til Søndag, alt har gått uproblematisk og ikkje vært noko sår, kun litt øm i starten. Men, på Mandag oppdaga eg ein klump/full melkegang på venstre side av høgre bryst, opp mot haka liksom, og beit meg merke i at den var konstant. Har altså vært konstant siden mandag. Spurte om den på sjukehuset idag (blir følgt opp pga gulsot) men fekk null råd og tips og barnepleier var heilt sånn ja, nei.....

Eg er ikkje rød eller øm eller vond, men det er hardt der konstant. Har prøvd å amme med haka til baby mot det eg rekner med er tett melkegang, men veldig vanskelig vinkel :hilarious:

Nokon som har råd? Er dette tett melkegang? Aldri hatt det før og null erfaring. Hadde rekna med det ville gi noko meir symptom om det var det, men kanskje det berre plutselig smeller når det smeller? Einaste eg merker er at utdrivelsen på det brystet er smertefull nå, men det har eg vært borti før og i oppstartsfasen:confused005

Hei!
Jeg har hatt tette melkeganger én gang på det ene brystet. Da var området ganske ømt (husker at det var vondt å ligge på puppen). Passet på å tilby det brystet først (det var litt vondt) når jeg ammet, og tok også et par runder med pumping. Da gikk den ned etter en dag eller to. Tre/fire dager etter var den borte :)

Ikke sikkert dette var noe til hjelp. Men det var hvert fall slik det var for meg, til sammenlikning Anbefaler for så vidt også ammehjelpsgruppa på facebook. Der er det mange frivillige ammehjelpere og andre medlemmer som kan dele sine erfaringer:Heartred Jeg fikk masse hjelp der da minsten her hadde et problem som hs ikke klarte å finne ut av.

Dette er fjerde barnet eg ammer, mini blei født for ei veka siden og melka kom natt til Søndag, alt har gått uproblematisk og ikkje vært noko sår, kun litt øm i starten. Men, på Mandag oppdaga eg ein klump/full melkegang på venstre side av høgre bryst, opp mot haka liksom, og beit meg merke i at den var konstant. Har altså vært konstant siden mandag. Spurte om den på sjukehuset idag (blir følgt opp pga gulsot) men fekk null råd og tips og barnepleier var heilt sånn ja, nei.....

Eg er ikkje rød eller øm eller vond, men det er hardt der konstant. Har prøvd å amme med haka til baby mot det eg rekner med er tett melkegang, men veldig vanskelig vinkel :hilarious:

Nokon som har råd? Er dette tett melkegang? Aldri hatt det før og null erfaring. Hadde rekna med det ville gi noko meir symptom om det var det, men kanskje det berre plutselig smeller når det smeller? Einaste eg merker er at utdrivelsen på det brystet er smertefull nå, men det har eg vært borti før og i oppstartsfasen:confused005
Jeg slet med tette melkeganger i starten og tipset jeg fikk var å prøve forskjellige ammeposisjoner fordi babyen tømmer mer effektivt visse deler av puppen i visse posisjoner. Så du må kanskje prøve litt forskjellig. Å amme i tvillingposisjon løste det for meg, men mine kuler var på utsiden av hvert bryst mot armhulen. Du får sjonglere babyen litt rundt :happy: Lykke til!

Jeg har hatt tette melkeganger maaaange ganger de siste månedene, og det som har hjulpet meg er rett og slett kaldt omslag. Legg på et kjøle element mellom amminger og la brystet hvile etterpå. Før amming kan det være greit å ha på så varmt vann du takler for å få fart på utdrivingen dersom det blir et problem.
Jeg prøvde også å håndmelke ut i dusjen med veldig varmt vann, men av erfaring er det kaldt omslag som har løsnet det til meg.
Håper det løsner for deg, ikke noe godt å ha tette melkeganger!

Jeg har hatt tette melkeganger maaaange ganger de siste månedene, og det som har hjulpet meg er rett og slett kaldt omslag. Legg på et kjøle element mellom amminger og la brystet hvile etterpå. Før amming kan det være greit å ha på så varmt vann du takler for å få fart på utdrivingen dersom det blir et problem.
Jeg prøvde også å håndmelke ut i dusjen med veldig varmt vann, men av erfaring er det kaldt omslag som har løsnet det til meg.
Håper det løsner for deg, ikke noe godt å ha tette melkeganger!
Takk for gode tips og info :) eg er litt hard der enda, men blitt bedre og er ikkje noko rød eller øm. Blir det slik for deg? At du blir rød og øm der du har tette melkeganger? Eller berre merker du at det er hardt over tid? :)

Takk for gode tips og info :) eg er litt hard der enda, men blitt bedre og er ikkje noko rød eller øm. Blir det slik for deg? At du blir rød og øm der du har tette melkeganger? Eller berre merker du at det er hardt over tid? :)
Jeg var rød og øm når jeg hadde brystbetennelse i tillegg.
De andre gangene har jeg ikke vært det, kjenner bare at det er en stor klump/ball i brystet. Merker det raskt når baby stopper å amme fordi det ikke kommer ut noe melk.
Kan være lurt å sjekke det ut med legen dersom det ikke løsner innen noen dager. Jeg var til legen på dag 5 mener jeg å huske.

Back
Topp