Tette melkeganger over lengre tid - abscess?

Bkno9225772

Første møte med forumet
Jeg sliter så utrolig mye med alt som har med bryster og amming å gjøre. Finn ett bryst- eller ammerelatert problem og jeg har helt sikkert hatt det. Begynner å revurdere hele greia.. Uansett, noe jeg sliter spesielt mye med, er tette melkeganger. Får dem daglig, og bruker mye tid på å få fjernet dem. Nå har det seg derimot slik at jeg har to store, røde, harde og ømme kuler, en i hvert bryst, som ikke går bort og som ikke minker uansett hva jeg gjør. Har hatt begge i et par uker. Gikk til lege som sa at jeg bare måtte fortsette å massere osv, for uten feber var det ingenting han kunne gjøre. Nå lurer jeg på om det virkelig kan stemme at tette melkeganger som varer i ukesvis er særlig heldig, selv uten feber. Jeg er stygt redd jeg nå er borti nok et bryst- og ammerelatert problem: abscess.

Er det noen som har hatt tette melkeganger i ukesvis som til slutt gikk bort uten at det var abscess som måtte dreneres? I så fall, hva gjorde du for å få løsnet dem?

Jeg har slitt med kuler og tette melkeganger. Det som funket best var varm rispose på brystet før amming. Og hyppig tømming... Oppvarmingen av brystet gjorde at melken begynte å renne før jeg la barnet til. Varmet det til det nesten var rødt! Nå har jeg fått bukt med det tror jeg, har ikke hatt det på en uke. Men problemene mine har ført til en lavere produksjon, så sliter med å få den opp igjen... Sliter du med produksjonen?

Hat du fått nesespray for å lettere drive melken ut? :-)
Jeg sleit veldig med dette med alle tre, og fikk nesespray av legen. Den hjalp masse, da kunne jeg massere ut de fleste kuler, og fikk ikke brystbestennelse så ofte. :-)

Hos meg har det hjulpet med varmeflaske på puppen og brystpumpe, for å få tømt helt.

Merker at jeg får tette melkeganger og kuler med en gang jeg blir kald.
Får det av å gå barbent inne eller av å gå ute i singlet, selv om det er sommer og varmt.

Back
Topp