Tette eggledere

Lilla86

Forumet er livet
Da har jeg vært hos gynekolog og tatt ultralyd med kontrastvæske, og altså fått konstatert tette eggledere. Så nå hører jeg til her på "ordentlig":rolleyes:

Er det noen som vet hva som kan være årsaken, annet enn klamydia?

Jeg synes både undersøkelsen og timene etterpå var smertefulle. Er litt bekymret for at IVF-legen vil be om laparoskopi også, ser for meg at det er mye verre. Men det er vel ingen vits med det, når UL med kontrast viste at alt er tett?

Jeg har aldri hatt klamydia, men venstre eggleder er tett, hadde også en sammenvoksning mot tarmveggen på den samme eggstokken. Dette fant de ut av under laparaskopi. Var mistanke om endo hos meg, noe jeg ikke hadde. Tror ikke alltid de vet hvorfor egglederne blir tette.. Hvis du må ha laparaskopi er ikke noe å grue seg :) lykke til med ivf :)

Jeg hadde tette eggledere. Sammenvoksninger mellom eggstokkene og egglederene. Dette var på grunn av en tidligere klamydiainfeksjon. Har lest at det også kan oppstå som følge av andre infeksjoner i underlivet, f. eks egglederbetennelse.

Min laparoskopi var diagnostisk. Tok det p.g.a. mistanke om endometriose (det hadde jeg ikke). Mistenkte også sammenvoksninger. Vet ikke om du blir henvist til lap., jeg var aldri på UL med kontrastvæske. De fikk i alle fall åpnet sammenvoksningene mine under laparoskopien.

Lykke til videre:) Da jeg fikk beskjeden om tette eggledere, syns jeg mest det var godt. Det er på ingen måte den mest alvorlige/nedslående diagnosen man kan få i forbindelse med ufrivillig barnløshet. Syns det er fint å vite hva som feiler meg, i tillegg til at jeg vet at trass i diagnosen, har jeg gode muligheter for å lykkes med graviditet :)

Til meg sa de at d kunne være pga langvarig p-pillebruk, eggstokkbetennelse eller pga av en abort for 14 år siden... Masse som kan spille inn. Men d er jo heldigvis ikke d værste da;) da er jo sjangsene gode...

Jeg skal ta lapraskopi om et par uker. No stress! Hehe:) Jeg gjør hva som helst for å få fikset det. Full narkose og greier;)

Jeg skal ta lapraskopi om et par uker. No stress! Hehe:) Jeg gjør hva som helst for å få fikset det. Full narkose og greier;)
Skal de prøve å åpne dem igjen? Masse lykke til:-) Om legene i Tromsø mener at det kan fikses er jeg helt med på lap, men ikke om de bare vil undersøke nærmere.

Jeg skal drille noen cyster. Har pco og skal inn for det, men håper de kan sjekke alt annet mens de er der inne og graver:)

Lykke til, håper det hjelper!:-)
Noen ganger kan det være greit å la de ta en lap da dette kan være den eneste måten å virkelig se hva som er årsaken til barnløsheten. Hør med legen din:)

Noen ganger kan det være greit å la de ta en lap da dette kan være den eneste måten å virkelig se hva som er årsaken til barnløsheten. Hør med legen din:)
Ja, du har helt sikkert rett:-) Vi skal til UNN på samtale om to uker, så får høre med dem da:-) Vi har en datter sammen, så forhåpentligvis er det bare egglederne som er problemet.

Ja, du har helt sikkert rett:-) Vi skal til UNN på samtale om to uker, så får høre med dem da:-) Vi har en datter sammen, så forhåpentligvis er det bare egglederne som er problemet.
Masse masse lykke til!! :)

Jeg har aldri hatt klamydia, men venstre eggleder er tett, hadde også en sammenvoksning mot tarmveggen på den samme eggstokken. Dette fant de ut av under laparaskopi. Var mistanke om endo hos meg, noe jeg ikke hadde. Tror ikke alltid de vet hvorfor egglederne blir tette.. Hvis du må ha laparaskopi er ikke noe å grue seg :) lykke til med ivf :)

Min venstre eggleder er også tett. Dette ble påvist idag. Hva slags behandling fikk du tilbud om? Bare nysgjerrig

De fjernet bare en sammenvoksning på eggstokken, og så skal i gang med ivf. Det er ikke så ofte de prøver å åpne egglederen lenger, de setter heller i gang med ivf. De fjerner noen ganger egglederen hvis den er betent, slik at det ikke skal forsure miljøet i livmoren (min er bare tett, så lot det være). Kirurgen sa faktisk at den friske egglederen kan plukke opp egg fra begge eggstokkene, noe jeg ikke forstår hvordan går til :) i tillegg konkurrerer eggstokkene hver mnd om å modne egg, så en eggstokk kan slippe egg flere mnd på rad... Jeg har alltid trodd at de slapp egg annen hver mnd :) lærte mye nytt av spesialistene på Ullevål :)

Det jeg tenkte på var at kanskje eggstokken med tett eggleder vinner nesten hver uke hos meg, kanskje det er derfor jeg aldri har blitt gravid på de tre årene vi har prøvd..

Skal ringe inn mens i slutten av februar. håper de har plass til meg i mars, så jeg får kommet igang. Alle andre prøver og livmor var vist veldig bra, så håååper at ivf skal gjøre drømmen vår til virkelighet!

Ble langt svar dette her.. Hva har du fått beskjed om? Skal de prøve å åpne, eller skal du starte med ivf?

Har ikke fått endelig svar enda. Legen på riksen ville gjerne lese beskrivelsen av undersøkelsen selv. Men han skrev at operasjon sjelden er vellykket. Men prøvde du noe mer hormonstimulering etter at det ble påvist tett eggleder? Hvilket sykehus tilhører du?
Interessant det du skriver. Jeg trodde også at eggstokkene slapp egg annenhver måned. Kroppen min er sikkert dum og slipper sikkert inn i den tette egglederen

Har ikke fått noen hormonkurer hverken før henvisning eller etter laparaskopi, er vist ikke noe poeng siden prøvene mine er som de skal.. Kunne ønske jeg kunne få prøvd hormonkur, vil jo helst slippe ivf.. Har du fått noen hormonkurer? Jeg hadde forsamtale på Riksen og lap på Ullevål, skal ha ivf på Ullevål. Er fornøyd med begge stedene, mye hyggelige folk :) hvor hører du til?

Har gått på to pergotime lurer hvor jeg fikk eggløsning på den andre dobble. Ikke på første. Dobble pergokur. Vet ikke hvor jeg hører til. Hadde forsamtale på riksen. Kan kanskje høres ut som jeg også må på ivf siden du også har kun en fungerende eggleder.

Jeg fikk beskjed om at de ikke åpna eggledere lenger fordi det da var så stor sjans for exu i arrvevet i egglederen etter opreasjonen med å åpne dem.. så istedet for å åpne å risikere enda en exu å alt det medfører (har allerede fjerna den ene egglederen jeg hadde som var åpen pga det) så henviste de heller rett til ivf for jeg hadde måtta det etter evt ny exu uansett. Sånn sett hoppa vi over en exu og er nærmere mål nå enn vi ville vært

Jeg fikk beskjed om at de ikke åpna eggledere lenger fordi det da var så stor sjans for exu i arrvevet i egglederen etter opreasjonen med å åpne dem.. så istedet for å åpne å risikere enda en exu å alt det medfører (har allerede fjerna den ene egglederen jeg hadde som var åpen pga det) så henviste de heller rett til ivf for jeg hadde måtta det etter evt ny exu uansett. Sånn sett hoppa vi over en exu og er nærmere mål nå enn vi ville vært

Åh... Da er det kanskje litt ulik praksis på sykehusene da. Mine åpnet de nå 23/01. Skylte tre ganger. Håper jeg slipper å oppleve exu...

Så fint at du ble henvist videre. Det føles alltid godt å ta et steg videre.

Back
Topp