Tette barn, HVORDAN?

abrakad

Forelsket i forumet
Hei!
Av ren nysgjerrighet og HØY Beundring til alle som har tette barn! HVORDAN KLARER DERE DET?

Jeg har en aktiv krabat på 1 år. Det er ikke mye tid til noe som helst av husarbeid, matlaging, dusjing osv. Jeg har tenkt at jeg ønsket å ha to tette, men nå er jeg i tvil altså! Hvordan i alle dager har man tid til første barn, samtidig som man ammer/pumper/gir flaske, bytter bleie, LEGGING (ikke minst) middag, familietid. Alt det hverdagslige

Når mini er lagt for kvelden så er jeg så sliten at jeg sitter heeeelt stille i sofaen og glaner tv :joyful:
Jeg skjønner ikke hvordan den nye babyen skulle ha fått tid/ plass i min nåværende hverdag?

Igjen, jeg er bare nysgjerrig. Jeg har tenkt mye på det i det siste når mini er overtrøtt og leggingen tar 2 timer liksom, hva gjør man med baby da? :joyful:

Her var det ett veldig vanskelig år med to små der vi sov omtrent tre timer i døgnet og ikke hadde det så ryddig hjemme, også gikk det seg til, og nå er det veldig fint. Guttene er bestevenner og har mange felles venner. Vi har 1 år og 9 mnd mellom våre.

Har 3 tette barn (3 år og 4 mnd mellom eldste og yngste). Eldste er nå 5 år. Vi er ikke vandt til noe annet og sånn sett tenker ikke vi på at det er så ille. Her er rutiner helt avgjørende, både for voksne og barn. Får å få det til å gå rundt på man dele på oppgavene. Skjønte fort at jeg ikke kan være super mamma å klare alt. Har robot støvsuger som går hver dag. Hver lørdag eller søndag tar en av oss med ungene ut 2 timer på formiddagen mens den andre vasker. Jeg setter på klesvask ved behov, samboer tar ut og bretter mens jeg legger på plass. Kjøkkenbenken vaskes og ryddes mens ungene spiser kveldsmat. Når de var babyer var de gjerne med i bæresele på vasking/matlaging o.l. Vasker gjerne bade når de allikevel skal ha et bad (må jo være der å passe på så kan like gjerne vaske). Legging går veldig greit her. De lærte tidlig å sove alene på eget rom. Her har også far lagt de fra de var små sånn at jeg ikke må være der når de legger seg.

Kjærestetid er det ikke så mye av, men prøver å ha barnevakt innimellom også har vi fokus på små ting i hverdagen. Får familietid hver dag ettermiddag. Da sitter vi ned på gulvet alle sammen og leker. Får også familietid i helger.

Akkurat de første mnd er rimelig kaotiske. Da er det unntakstilstand og handler mest om å overleve. Men man klarer det også. Man kan amme i bæresele, ha pumpebh, lese bok for søsken mens man ammer, sitte på gulvet å amme/pumpe/gi flaske mens man leker med søsken (de klarer også å leke litt alene). Bleieskift kan man ta i stua ved behov eller ta med søsken på badet. Hadde alltid en kurv med leker på bade. Man blir veldig god på å dusje fort. Med Vippestol og lekekurv på bade så klarer de små seg fint mens man er i dusjen.

Man klarer ikke å gi like mye oppmerksomhet til flere barn som man gjør med en, men man blir god på å skifte oppmerksomhet mellom flere. Så bruker vi også å gi hver og en litt alenetid. Eks tar med meg en på butikken. Men etterhvert blir det en stor fordel å ha flere tette for da har de en (eller fler) leke kamerat som er omtrent på samme nivå. Da slipper man å aktivisere de så mye.

må også si at det er dagen hvor jeg tenker at det er i overkant, spesielt ved sykdom. Jeg har lært meg at når jeg kjenner at nå er det tomt for energi må jeg gi fra meg kontrollen og la samboer overta, mens jeg får litt søvn. Da virker det meste mye lettere etterpå.

Har 3 tette, er litt streng å de har måttet lære seg å vente på tur, ha forståelse for at jeg kun er en person osv i tidlig alder, spesielt de to eldste. Det er egentlig veldig greit å ha tette. Det første året til nr2 var tungt, men så begynte de to å leke mer sammen, å nå går det veldig bra, minsten har god underholdning i de 2 eldste

Har 3 tette, er litt streng å de har måttet lære seg å vente på tur, ha forståelse for at jeg kun er en person osv i tidlig alder, spesielt de to eldste. Det er egentlig veldig greit å ha tette. Det første året til nr2 var tungt, men så begynte de to å leke mer sammen, å nå går det veldig bra, minsten har god underholdning i de 2 eldste

helt enig i det med å vente på tur. De 2 første ordene minstemann satte sammen her var «min tur» :p

Hei!
Av ren nysgjerrighet og HØY Beundring til alle som har tette barn! HVORDAN KLARER DERE DET?

Jeg har en aktiv krabat på 1 år. Det er ikke mye tid til noe som helst av husarbeid, matlaging, dusjing osv. Jeg har tenkt at jeg ønsket å ha to tette, men nå er jeg i tvil altså! Hvordan i alle dager har man tid til første barn, samtidig som man ammer/pumper/gir flaske, bytter bleie, LEGGING (ikke minst) middag, familietid. Alt det hverdagslige

Når mini er lagt for kvelden så er jeg så sliten at jeg sitter heeeelt stille i sofaen og glaner tv :joyful:
Jeg skjønner ikke hvordan den nye babyen skulle ha fått tid/ plass i min nåværende hverdag?

Igjen, jeg er bare nysgjerrig. Jeg har tenkt mye på det i det siste når mini er overtrøtt og leggingen tar 2 timer liksom, hva gjør man med baby da? :joyful:

Vi har 1 år og 8 mnd i mellom våre to. De første månedene var som flere skriver over her, ganske overveldende og kaotisk. Men det går seg til.

En ting er at legging ikke kan ta to timer :D det må de store barna bare skjønne. De forstår det mye raskere enn man tror. Her legger vi og sier god natt og går ut. Romsterer litt i senga, men legger seg og som regel tar det max 10 min før soving. For øvrig enig med hun over som har tre tette, mange gode tips der :)

Vi har 3 gutter og de to eldste er tett i alder (20 måneder i mellom). Jeg syns det var veldig slitsomt, men mulig det har å gjøre med at jeg hadde akutt keisersnitt på begge og i ganske krevende jobb med turnusarbeid. Det var slitsomt til de begynte å bli 5-6 år da ble det gradvis bedre og de mer selvstendige. I den alderen har de mye glede av hverandre og er gode kompiser og kan underholde hverandre.

Minste kom da nummer 2 var rundt 4 år og syns den aldersforskjellen var litt mer behagelig, men da har de ikke samme i interesser og er på helt ulike stadier. Så fordeler og ulemper med lite eller stor alsersforskjell.

Har 3 barn nå og 2 eldste er relativt tette (19 mnd). Er kaos til tider men også veldig kos, har også nettopp funnet at minstemann får et søsken tett i alder også så dette blir hektisk framover

Vet ikke om mine to store er skikkelig tette med 2 år og 3 mnd mellom?
Det første året med begge var ganske fint og behagelig, bortsett fra at jeg bygde hus som var et eget stressmoment i seg selv.
Da nr 2 begynte å bli mobil i 2 årsalderen og nr 1 var blitt rask til å løpe kom en slitsom periode med to barn som stakk ofte av i hver sin retning.
Men ellers møttes både ungene og behovene deres fint på midten, og det gjør de ennå. Med to år imellom går det meste greit for begge to sånn som jeg har erfart det iallefall.
Men ja, det kan være intenst i perioder og man må bare glemme at man selv gjerne skulle hatt et liv noen ganger.
Jeg hadde gjort det samme igjen da, og slengt nr 3 med på lasset for årevis siden hvis jeg hadde visst det jeg vet nå :)

Har 1,5 mellom mine to. Det klarte vi selvom minsten i tillegg måtte tøyes 3 timer hver dag. Utrolig hva man får til når man må, rett og slett :) Eldste var ikke noe rutinebarn, men minsten ble. Var utrolig tøft, men man må ikke legge lista så høyt.

Jeg er alene mor til to små som vi fikk tette og jeg anbefaler ikke det til noen. Om jeg kunne valgt på ny eller gir anbefaling så det å ha tre år i mellom som også er who sin anbefaling. Da får kroppen vår restitusjon også.

som de fleste over skriver er rutiner alt. Det første som røk når vi flyttet fra hverandre var leggetid pø kveld på timesvis. Her blir barna lagt, jeg sier god natt ig går ut.

alle middager er laget på forhånd eller wr ekstremt enkle- jeg har ikke anledning til å stå på kjøkkenet når de er hjemme fra barnehagen.

de er 2 og 1 år.

nå flytter heldigvis jeg og bf sammen igjen og det er en stor lettelse.

elsker barna over alt og ville gjerne hatt en til men da måtte vi hatt au pair - bf taklet ikke arbeidet rett og slett og vi jobber begge fulltid.

Nå fikk vi drømmebarn på første mens nummer to har krevd enormt ac energi lagre. Lite søvn behov, søvn vansker og puste problemer. Dårlige sovevaner ble innarbeidet tidlig hos henne pga dette og jeg har cært så sliten ag jeg har sovnet bak rattet på vei til jobb blant annet.

om keg kan gi ett råd angående tette barn så er det: sov. Sov når du kan. Sov i lunsjen, sov når ungene ser litt tv og ha turnus soving med pappen. Søvn er så viktig for å klare det. Rutiner og struktur er nummer to og tre

med det sagt så er de veldig skjønne og herlige og storebroren i hus er eksepsjonelt tolerant og tålmodig med mini som har han som sin store helt. Ville aldri cært tiden foruten <3

18 mnd mellom de to eldste her . Begge sov natta gjennom fra dag en typ 10-15 timer . Var blide og ekstremt tolmodig . De var med til frisør , legetime osv så sånn sett gikk det veldig fint. Synes den værste tiden var når de ble 7-8 år , mer krangling osv . Det er 7 år mellom siste og det er også fint , mer hjelp osv
Mamma sa det var skilles broren min og meg også , vi er født i samme år :) 10 mnd mellom . Tror det er litt hva man gjør det til også . Vi låste oss ikke inne og pakka med unger på det meste . Selv er jeg veldig lugn og ungene har fått være med å prøve det meste som er vanlig da. Ikke om det nødvendigvis har noe å si . Men hadde jeg hatt grine unger og barn som våkna fem om mårran og brukte tre timer på å sove . Så hadde jeg dødd haha

18 mnd mellom de to eldste her . Begge sov natta gjennom fra dag en typ 10-15 timer . Var blide og ekstremt tolmodig . De var med til frisør , legetime osv så sånn sett gikk det veldig fint. Synes den værste tiden var når de ble 7-8 år , mer krangling osv . Det er 7 år mellom siste og det er også fint , mer hjelp osv
Mamma sa det var skilles broren min og meg også , vi er født i samme år :) 10 mnd mellom . Tror det er litt hva man gjør det til også . Vi låste oss ikke inne og pakka med unger på det meste . Selv er jeg veldig lugn og ungene har fått være med å prøve det meste som er vanlig da. Ikke om det nødvendigvis har noe å si . Men hadde jeg hatt grine unger og barn som våkna fem om mårran og brukte tre timer på å sove . Så hadde jeg dødd haha
Wow, heldig! :woot:

11mnder mellom mine to eldste, var hardt det første halvåret da nr2 hadde kolikk. Så lite søvn, mye gråt og ja. Men man kommer seg gjennom det på ett vis, man må jo bare!
Nr3 er født 4 år etter nr2, og alle barna er nå henholdsvis 12, 11 og 7år i år. Venter nå nr4 i mai:)

Jeg bare følte meg klar, rett og slett. Ble gravid når eldste var 1 år. Jeg tenkte litt sånn: bli ferdig med det. Men nå prøver vi på nr 3 :hilarious:
Jeg syns babytiden og alt gikk veldig fint, vi hadde ikke mange våken netter uten noe søvn osv. Det har nok mye å si på at jeg følte meg klar. :)

Har 4 barn i alderen snart 6 mnd til 7 år, her blir det litt rot og armer og ben. Hektiske dager, nå er heldigvis de 3 eldste såpass store at de gjerne hjelper til litt (men rydde i egne leker er ikke alltid like kult). Jobber turnus, så fikk gjort en del mens de eldste er i bhg/skole før jeg fikk minste på fridager. Ettermiddager er ett evig kaos med trøtte, slitne unger som trenger å få utløp for masse inntrykk ila dagen. Roer ned med litt bøker e.l mens middagen lages. Ofte bare lettvindt. Lar de hjelpe til å lage middag. Skal jeg ha noe som tar litt tid blir det klargjort på dager jeg har fri mens de er i bhg/skole. Evt kvelden i forveien om jeg kan det.

Back
Topp