Tett pupp! AU! (OBS! LANG TRÅD!) oppdatert

Catch2

Betatt av forumet
Som overskriften sier, våknet opp torsdag med en stram og DIGER pupp..
Gikk og satte meg på badet, på gulvet.. varmekabler[:)]
Begynte å pumpe, da snuppa var umulig å vekke.. Gjorde fryktelig vondt!
Fikk ut mellom 10 og 20 ml.... Begynte så å fryse..
Målte tempen, joda.. feber[X(]

Trygla gubben om å være hjemme fra jobb den dagen, noe som var umuuulig.. [>:]
Han dro.. Jeg stappa i meg 2 stk Ibuprox, sto på nett at dette kunne taes om man hadde brystbetennelse.. Trodde det var dette jeg hadde..
Iløpet av dagen, gikk feberen ned, og smertene i puppen gikk bort..
Trodde da at jeg var frisk igjen, så vi dro iløpet av dagen bort på campingtur..
I campingbuss.. Det var egentli det dummeste jeg noen gang har gjort..
Er enda idag på camping.. Er på et arrangement som er ferdig idag, og er umulig å komme seg ut fra campingplassen, før arrangementet er ferdi idag i 17-tiden..
Har vært superdårli hele helga, med 40 i feber og enorme smerter i puppen!
Har etterhvert funnet ut at det er tette melkeganger jeg har..
Hele oversiden av puppen er RØDflammete, og snuppa får kun ut yyyderst lite melk hver gang hun suger.. Gjør dritvondt hver gang noen bare er litt borti brystvorta mi.. [X(]
Ligger ofte å gråter mens hun ammer, pga smertene, men må nesten bare pine meg gjennom det, ettersom hun får ut mer melk enn en pumpe gjør..
Har en manuell pumpe, og jeg klaaarer ikke slik selvpining..
Tør ikke trykke den hendelen helt ned, slik at det blir størst mulig "sug" ut av puppen.. sitter å roper og hyler og gråter..
Gubben får ikke lov å prøve, da får han seg noen blåøyne.. [&:]

Trodde først jeg hadde for lite melk i begge puppene, for hun blir ikke fornøyd med den friske puppen heller.. Har prøvd å pumpe den også, og får ut bare max 30 ml der også...
Har lest på internett (takk Gud for Google!) at melkeproduksjonen går ned når man har feber, og at man deretter på pumpe seg oftere.. Noe jeg helst ikke har lyst å gjøre.. På noen av puppene..
Gjør VONDT å pumpe på begge puppene, pumper jeg feil...? Brystvorten er midt inni den tuten, men likevel blir brystvorten sugd ut i kantene..
Har jeg for store pupper...? [8|] De er da ikke så store at det gjør noe...
I tillegg blir brystvorta utrolig HOVEN etter pumping, er det også normalt..?
Pumper kanskje da bare i 10 minutter.. Og den gjør vondt lenge etterpå... [>:]

Har hørt at jeg må pumpe hver andre time på dagen (ammer istedet, er ca da snuppa blir sulten.. Hun er 1 måned.. Piner meg av og til gjennom pumping..) og hver 3.time på natten, men både snuppa og jeg sover utrolig godt, på det meste i 4-5 timer i strekk..
Har jeg alarm på, slår jeg den av i søvne..
Gubben er umulig å vekke, selv om det skulle vært jordskjelv og brann samtidig.. [8|]

Dessuten, er jeg tett også i det brune området rundt brystvorten, og pumpa klemmer jo i tillegg på dette området hver gang jeg pumper..
Er flere ganger i løpet av en dag, at jeg ikke får ut noen ting fra den vonde puppen.. Er det selve pumpa som også tetter igjen og ikke slipper melka ut..?
Når puppen er ekstremt stor og hard, får hun ut melk.. Bittelite.. Hun hyler etterhvert fordi hun ikke får nok.. Likevel er puppen steinhard etterpå..
Nå, etter så mange dager, skjønner hun at når hun får den puppen, kommer det lite.. Hun orker ikke suge så hardt fra starten av for å starte utdrivningsrefleksen... [X(]

Idag skal vi heldigvis hjem, så skal hoppe i dusjen og stå der leeeenge med varmt vann og prøve massere drittn ut... (Au! Gruer meg..)

Men.. Hva om dette ikke funker...?
Har kjøpt Lecitin, men står jo at dette kun virker forebyggende.. Funker det når klumpene allerede er der...?
Idag, tror jeg btw at det er kommet flere klumper.. Når er det vondt på hele oversiden, ned på høyre side, og litt under..
Er forresten høyre pupp det er snakk i...
Jeg er i tillegg utrolig dårli, fryser (går inne i 25 grader, med lue, boblejakke, fleecepledd og dyne...)
Etterhvert begynner jeg jo såklart å svette som fanden selv, så da må noe av, men ikke så mye som jeg vil, pga trekk på puppen.. Ååååh!!
Blir så utrolig lei meg av dette, har bare lyst til å slutte å amme..
Snuppa tar flaske fint, men tåler ikke morsmelkerstatning.. (!) Hun blir helt rød over hele kroppen, og får et merkelig utslett.. Legevakta sa det mest sannsynligvis var erstatninga...
Har nå i noen dagen gitt henne helmelk tilsatt maltekstrakt, går bra det, men hun kan jo suge på flaska i èn time uten å bli ordentli mett...
Er melka så utrolig mye tynnere enn morsmelk, at den ikke metter...? [&:]

Har nå også fått smerter i høyre arm.. Under armen liksom.. Så klarer nesten ikke bruke denne.. Klarer ikke løfte snuppa normalt... [X(]
Gubben er ikke så utrooolig hjelpsom at det gjør noe.. Denna helga har han såklart hjulpet meg mye mer enn på den måneden vi har hatt snuppa.. Virker det som..
Har tryglet han på mine knær om han ikke kan ta seg fri noen dager fra jobb, slik at han kan være hjemme å hjelpe.. Når jeg våkner om morgenen, fryser jeg så grusomt!! Skjelver som bare juling, og hakker tenner... Klarer ikke komme meg ut av dyna engang.. Jeg samsover med snuppa, så får jo ammet henne når hun skal.. Prøvd ihvertfall... [X(]

Kan ikke mannen få sykemelding for å være hjemme med ungen, når moren er syk...? Har prøvd fortalt han dette (mener det er sånn..) men han sier bare "Vi får se..".. Han blir uansett å dra på jobb mandagen....
De får store problemer på jobben om han ikke er der, pga mangel på sjåfører.. Han er yrkessjåfør... Dette har jeg driti langt i, om situasjonen har vært omvendt...

Har tatt noen bilder av puppen, men får ikke lagt dem ut før jeg kommer hjem.. Får beskjed om at filen er for stor...

Noen med samme problemer? Eller som har hatt dette før...?
Hva gjør jeg...? Vil helst ikke at pumping skal være et alternativ... [X(]
Har skjønt at det er bedre med elektrisk pumpe da denne suger hardere (blir å dø om jeg skal få en sånn!), men at det gjør vondere enn å føde..?! [X(]
Er dette tilfelle....?

hørtes isje særlig godt ut men ville tatt turen t lege hadde eg vært deg

Kom deg til legen med en gang å få antibiotika kur! Det der høres ut som en kraftig brystbetennelse og bør behandles så raskt som mulig! Du har gått såpass lenge nå at bare hyppig tømming neppe vil hjelpe deg..
Ønsker deg masse god bedring!!

PS! Far her har vært hjemme og passet vår sønn mens jeg har hatt brystbetennelse. Han har da brukt av de 10 dagene han kan være sammen med sykt barn eller syk barnepasser (noe vi mødre går under i permisjonstiden) Han kan være hjemme i 3 dager i strekk med egenmelding, og med legeerklæring kan han være hjemme i hele 10 dager i strekk... Vet ikke hvordan det er med sykmelding...

må legge til at det har barnet som suger best, men du kan prøve å pumpe etter hver amming... Elektrisk pumpe er ikke hardere enn manuell, noen syns til og med den er mer skånsom. Du får lånt slike pumper på din lokale helsestasjon (gjør iallefall det her).
Håper mannen din blir hjemme i morgen!! Det kan umulig være enkelt for deg å være hjemme med baby når du er så syk...

Off.. dere mener det har utviklet seg til brystbetennelse, ja..
Var det jeg fryktet mest... [X(]

Drar til legevakten ikveld når jeg kommer hjem, og etter jeg har vært i dusjen en tur.

Men? Der får jeg vel antibiotikakur... Hva da etterpå...? [&:]
Denne alene løser vel ikke opp klumpene..? Kan den i det minste hjelpe til..?
Skal jo såklart amme (og prøve pumpe..) videre, like ofte..

Må bare føye til at når snuppa tar puppen, suger hun den av og til tom... Hører at hun suger og suger, men ingen svelg.. [:o]
Da MÅ det jo være tomt, ettersom en baby suger hardere enn en pumpe..?
Mener å ha lest her at sugekraften til pumpa er bare 60 % i motsetning til babyen, som suger med 100% kraft...

Ja, håper også gubben blir hjemme imorgen.. Tror ikke jeg klarer dette alene.. [:'(]

er nok brystbetennelse du har ja, derfor puppen er rød. Må ha antibiotika kur-er så utrolig vondt. Hadde det med nathalie og husker smerten fremdeles.

Puh.. Vært litt av et styr til nå...

Klarte ikke vente til vi kom hjem for å dra på legevakta, ble så mye verre etter jeg hadde lagt ut denne tråden her..
Dro til legevakta der vi var, kom inn til en UNG lege.. Han titter på brystet.. Klemmer litt.. (Ga han klar beskjed om at jeg slår om han klemmer for hardt, så han turte vel ikke mer[:D] )
Sender meg inn på laboratoriet for en crp (jeg aldri fikk vite svaret på..) mens mannen og snuppa satt igjen på legekontoret..
Legen måtte faktisk bruke GOOGLE for å finne fram til ting, hvilken resept etc jeg skulle ha osv..
Fikk ihvertfall utskrevet Diclocil som jeg skal ta 2 ganger om dagen i 10 dager..
Var nok brystbetennelse, ja.. Jeg spør om tette melkeganger og om disse klumpene vil løse seg opp kun ved de og amming, eller om jeg også må pumpe og om det er andre ting jeg må gjøre..
Han ser dumt på meg og spør: "Hvilke klumper? Ingen klumper der."   Hmm.. Neivel.. Ikke tette melkeganger da..
Fikk tablettene, gikk lykkelig ut derfra og kunne dra hjem 100 kg lettere enn da jeg kom.

Nånei. På veien hjem stikker vi innom alle bensinstasjoner for å prøve finne Collett mme, for å se om snuppa kan spise dette. Ingen har. Samboer ringer sin mamma, ber henne dra rundt på stasjonene hjemme.. Søndag, så ingen butikker åpne.
Hun ringer tilbake etter en stund, da må jeg opp på fødestuen for å få mat til henne, greit nok det.. Men de skulle OGSÅ se på puppen min!!! Ingen var fornøyde med det legen hadde gjort der vi var..
Dro opp til stuen da.... [:o] [:o] [:o] (Pumping var jo min STORE skrekk ettersom det har gjort så sykt vondt når jeg har pumpa manuelt..) Der ble jeg kasta i dusjen, måtte håndmelke og styre, jordmora (som forresten ikke kunne svare meg på noe av det jeg lurte på, og i tillegg var utrolig frekk![:@]) klemte og masserte, jeg hylte og skreik.
Måtte dessverre bite i det sure eplet og prøve den elektriske pumpa.. Herregud.. Pumpa var jo behagelig! [:D]
Kom ikke ut så altfor mye melk , men brystet ble mye lettere.. Dro hjem lykkelig igjen, og fikk låne en elektrisk pumpe med meg hjem.

Dagen etterpå, igår, blir alt så mye verre igjen. Etter hver pumping, verker brystvorta noe S*TANS og jeg griner og hyler.. Kan jo nesten ikke slutte pumpe heller.. Dro opp på fødestuen igjen og krevde å få operasjon for å få lagt inn dren, for dette gikk ikke! Fikk til svar: "Er du på STYR?! Det blir IKKE å skje! Da må du ha en bakteriell infeksjon" (er det jeg har) "og det må komme puss ut av brystet" (har gjort det.. biittelite..JEG tror det er en enorm pussklump inni der ellerno..)
Så sier hu samme jordmora fra helvete: "Du kommer til å få et SÅ stort arr, så det er overhodet ikke noe alternativ!"

Uhm..? Har en jordmor i det hele tatt kompentanse til å avgjøre noe sånt?! Jobber selv "under" leger, så vet leger må godkjenne alt... Jeg spurte og ba på mine knær om å ihvertfall få prate med en lege, men det fikk jeg ikke.  [:@] [:@] [:@]
De kan da vel ikke nekte meg å prate med en lege!! Åh, ble så sinna at jeg bare gikk!
Dro hjem og pumpa meg i dusjen.. Dusjer nå før hver pumping, masserer og masserer og masserer.. får løs alle de verste klumpene, men disse popper bare fram igjen..

SÅ er saken: Det kommer så og si ikke noe ut!! MAX 10 ml!! Og da har jeg tatt en VARM dusj på en halvtime, massert, og pumpa meg i en halvtime [:o] Kan da ikke være riktig det..? At det kommer mindre og mindre ut..? Etter 3 dager med antibiotikakur og pumping hver 2.time på dagen og hver 3.time på natten....? [&:]  og puppen er like enorm?
Sitter jo nesten her og håper på at det er noe alvorlig galt her, slik at jeg faktisk MÅ operere, og jeg kan slenge dèt i trynet på hu jordmorkjerringa[:@]
Gjør jo så inderlig VOOONDT!! Hooven, røøød, smerter, varm.. STIKKER i brystvorta og rundt om i puppen.. [:(] [:(]

For noe dritt!

Jeg har kraftig betennelse og blir nå fulgt opp av brystsenteret i Tønsberg[:'(] Der har jeg vært inne nå 3 ganger for å få lokalbedøvelse i puppen og få tatt ut puss og betennelse. Skal inn igjen i morgen. Går på samme kur som deg! Denne hjalp ikke på meg de første 10 dagene så tok kontakt med legen min og ble sendt rett på sykehuset !![&:]

Har du snakka med lege og blitt sendt til brystsenter for undersøkelse ? Syns det høres ut som om du har det verre enn meg.. uff[:(][:(]

Stoooooooooooooooor trøsteklem fra meg[:)]

ring fastlegen din og be om resept på nesesprayen SYNTOCINON!
den bruker jeg.. for jeg slet også med tette og trange melkekanaler. måtte massere brystene hele tiden, for de var fulle av vonde klumper. og jeg var livredd for å få brystbetennelse. så leste jeg i et babyblad om denne nesepsrayen.

denne nesepsrayen hjelper å åpne melkenalaene, og du får virkelig tømt brystene. ikke hatt en eneste klump etter dette, og jeg får ut alt. skal si deg jeg har mer enn nok melk til den lille nå. hjelper både når man pumper og når babyen suger. brystene blir helt tomme.

ANBEFALES!! så slipper du denne brystbetennelses driten!

Jeg har ikke vært borti brystbetennelse osv... men d høres helt for j*vlig ut!!!

Må bare ønske deg lykke til! Høres rart ut hele opplegget syns jeg....! Hva sier f.eks helsesøster eller fastlegen din?

Wops, har glemt å nevnt den nesesprayen, ja..
Den har jeg fått, ja. Var så tett i begynnelsen at det ikke kom ut en dritt på den vonde puppen, men nå renner det som bare det, så noe har da skjedd inni der [:)]

Ser litt lysere på ting nå, plutseli idag ble jeg så mye bedre, kjenner ikke det presser så mye på lengre, puppen er ikke så sprengt, og klarer få ut 25-35 ml etter en halvtimes pumping [:D] *glaad* Etter de 2 timene kjenner jeg jo såklart at det sprenger igjen, men gjør ikke sååå vondt..

Håper bare ikke det blir verre inatt [&:]

Men har noen ufattelige stikninger i selve brystvorta.. Og den er liksom...hvit? Hvitt belegg ellerno?
Mens jeg dusjer, prøver jeg nappe i dette, men får da de samme stikksmertene..
Når brystvorta tørker, blir dette som en sårskorpe... whaaat?
Kan dette være sopp?
Ringer fastlegen imorgen og får time, jeg.. Skal IKKE gå rundt og tro det beste, at det antakeligvis ikke er noe, slik som i helga... [8|]

du må ikke finne på å gi helmelk til babyen!!! [:-][:-][:-][:-][:-]

Du må prøve andre erstatninger.. nan, småfolk, collett.. Gå på apoteket og kjøp nan h1.. IKKE HELMELK!!!!

Erstatningen inneholder jo alle næringstoffene de får av din melk.. de finnes ikke i helmelk..

Huff, får helt vondt i magen pga vegne av babyen.. sorry..

men det er altfor hardt for magen[&o][&o] 

Håper brystet har roet seg.. jeg la en flaske med varmtvann der hvor betennelsen satt og pumpet da.. det hjalp litt..

Huff.. Dagen etter min siste innlegg her, våknet jeg opp på morgenen med 40.4 i feber, og betennelse i den andre puppen også!! [:@][:(]
Typisk min flaks..

Ringte fastlegen, fikk akuttime, og fikk utskrevet resept på ny antibiotika..
Fortsetter nå å pumpe og styre, og er blitt mye bedre [:)]
Puppen som først var syk, er så og si helt frisk. Rødheten og hardheten er borte[:D]
Den andre er også mye bedre siden jeg fikk gjort noe med problemet med en gang (og ettersom jeg har fått ny antibiotika..)

Når det gjelder den helmelka, fikk snuppa det KUN ved nødstilfeller.. Kanskje max 3 ganger, OM hun ikke skulle bli mett av vanlig mm.
Fikk beskjed av noen at dette skulle hjelpe, jeg ante jo ikke [:o]
Blir aldri å skje igjen ihvertfall, NAN H1 er det som funker nå[:)]

okey, puh, trodde du gav hun det til hvert måltid[:-] Har nemlig en jente som ikke kan drikke kumelk ennå, og hun er over 2 år.. hehe..

Håper denne kuren tar bort dritet i puppen din[&o] Det er så kjedelig å ha det vondt.. Blir så ekstra tungt å ta seg av babyen da.. Maks uflaks å få det i andre puppen og da [&o] Stakkars deg!

GOD BEDRING!!

Neinei, kun ved nødstilfeller [:)]

Ser ut til at det bedrer seg nå, begynner å normalisere seg her [:D]
NÅ er største problemet bivirkninger av medisinen.. Kvalme og oppkast..
Baaah! Har ikke spist ordentlig på flere dager [&:] Bare tanken på mat får meg til å brekke meg.
Huff.. Bare feeem dager igjen av kuren nå.. Skal nok overleve [:)]

Ja, er tungt, men har heldigvis kule svigers som vi har bodd hos i en uke nå, som ikke sier neitakk til uendelig dulling og bleieskift på snuppa[:)]

Back
Topp