Tett nese hos nyfødt

Lisanna

Flørter med forumet
Hei
Har en baby på 5uker som er plaget av tett nese. Har kjøpt otribaby saltvannsløsning og der er det skrevert at man kan bruke det 2-4 ganger i døvn. Men det er så lite. Løsningen hjelper/virker kun 1time og da er nesen tett igjen.
Trenger litt råd her.
 
Har du prøvd nesesuger? Anbefaler otribaby sin, hvor du faktisk suger ut og ikke de vakuum greiene som man bare klemmer på.
Også kan du teste morsmelk om du har det :)
 
Har du prøvd nesesuger? Anbefaler otribaby sin, hvor du faktisk suger ut og ikke de vakuum greiene som man bare klemmer på.
Også kan du teste morsmelk om du har det :)
Helsesøster mente at pumpen er ikke så god idé. Det er veldig lett å skade slimhinnen, sa hun. Jeg har kjøpt den, prøvde men funket ikke. Tror jeg sugde ikke sterkt nok, siden helsesøster skremte meg virkelig..
 
Helsesøster mente at pumpen er ikke så god idé. Det er veldig lett å skade slimhinnen, sa hun. Jeg har kjøpt den, prøvde men funket ikke. Tror jeg sugde ikke sterkt nok, siden helsesøster skremte meg virkelig..
De har en tendens til slikt. Hva med saltvann oppløsning? Som man bare skyller nesen med? Det gikk vi for med yngste man...ikke lenge siden...
 
Her ble lillesøster født nesten med kronisk tett nese da storebror dro med seg alt av bakterier hjem fra barnehagen. Her brukte vi først saltvann deretter nesesugeren. Man trenger ikke suge så hardt etter at saltvannet har løst litt opp. Vi hadde ikke noe valg ift nesesugeren, måtte få løsnet opp i nesa for at hun skulle klare å suge/spise
 
Morsmelk er magisk på tett nese :happy:
 
Her ble lillesøster født nesten med kronisk tett nese da storebror dro med seg alt av bakterier hjem fra barnehagen. Her brukte vi først saltvann deretter nesesugeren. Man trenger ikke suge så hardt etter at saltvannet har løst litt opp. Vi hadde ikke noe valg ift nesesugeren, måtte få løsnet opp i nesa for at hun skulle klare å suge/spise
Jeg lurer på hvor går grensen etter hva er sugingen sterknok at den kan skade.
Helsesøsteren tipset også at jeg kan sette noe under madrassen slik at hodet til barna er høyere
 
Jeg lurer på hvor går grensen etter hva er sugingen sterknok at den kan skade.
Helsesøsteren tipset også at jeg kan sette noe under madrassen slik at hodet til barna er høyere

Det vet jeg faktisk ikke. Men har to barn i som jeg har brukt nesesugeren på samt venninner som har brukt det på sine barn og ingen har tatt skade av det. Jeg suger bare til jeg får ut det som er i nesa.
Du kan bygge opp hodeenden av senga eller så finnes det spesial puter som er skrå som kan være et annet alternativ
 
Helsesøster mente at pumpen er ikke så god idé. Det er veldig lett å skade slimhinnen, sa hun. Jeg har kjøpt den, prøvde men funket ikke. Tror jeg sugde ikke sterkt nok, siden helsesøster skremte meg virkelig..

Sammenlignet med hva som blir brukt på sykehuset er det nok ingenting. Og så lenge det brukes med måte, altså ikke mange ganger om dagen over flere dager, så vil jeg nok tro det går bra. Var ihvertfall ikke noe problem ifølge legene på riksen da vi var innlagt med lillegutt.
Også bruke saltvann eller mm å dryppe i nesa for å løse opp.
 
Det vet jeg faktisk ikke. Men har to barn i som jeg har brukt nesesugeren på samt venninner som har brukt det på sine barn og ingen har tatt skade av det. Jeg suger bare til jeg får ut det som er i nesa.
Du kan bygge opp hodeenden av senga eller så finnes det spesial puter som er skrå som kan være et annet alternativ

Barn under ett år skal ikke ha pute.
:)
 
Det er ikke farlig med nesesuger, her har HS krisemaksimert veldig, og som nybakt mamma er det lett å tro HS har svaret på alt, man vi jo bare hjelpe barnet sitt.
Morsmelk funker best av alt, men saltvannoppløsning funker greit også. Bruk det, vent litt, også bruker du nesesugeren. De man suger med selv funker best, for da kan man regulere styrken mye bedre. Kjøpes på apoteket.
Hvis du skal bygge opp under sengen, bør du bruke f.eks. sengeklosser. IKKE bygg opp direkte under madrassen, eller bruk pute.
Barnet skal kun ha madrass og dyne i riktig str. i sengen. :)
 
Her bruke vi også nesesugeren og saltvannsoppløsning :) Av og til morsmelk. Her har også lille vært tett i nesen omtrent siden vi kom hjem fra sykehuset da han har to eldre søsken i barnehage som kysser og hoster på han stadig :smug:
 
Men er det farlig hvis jeg bruker saltvannsløsningen mer en 4 ganger i døgn?
Saltvannsoppløsningen er ikke farlig, og det er mye bedre å få det ut enn å la det være. For da kan det bli farlig.
Syns din hs høres ut som hun har skremt deg unødvendig mye. Det trenger ikke være noe verre enn at man snyter seg, men det klarer jo ikke de små og trenger derfor litt hjelp.

Man stikker jo ikke slangen nedover nesegangene, så det vil nok ikke være så skadelig som det høres ut som hs her mener.
 
Men er det farlig hvis jeg bruker saltvannsløsningen mer en 4 ganger i døgn?

Ikke farlig, men det er verre for slimhinnene enn nesesuger. Det er ikke farlig med tett nese, det er veldig vanlig. Så lenge babyen får puste gjennom munnen, går det helt fint. Bare bruk saltvannet 3-4 ganger etterfulgt av nesesugeren noen dager, så skal du se det blir bedre. Om du ammer er morsmelk enda bedre.
 
Det er utrolig slitsomt for så små babyer å puste gjennom munnen. De er ikke laget for det. Fikk kjeft fra legen da jeg var innom med tett unge på 6 uker. Han ba meg rett og slett om å være "aggressiv" med saltvann/morsmelk (bruker saltvannsløsning fra stor flaske, sånn de skyller f.eks. veneflon med på sykehus) og snørrslurper. Dette brukte de også på nyfødtintensiven, på skjøre barn på under 2 kilo.

Så kjør på, spesielt før amming, umulig for dem å spise hvis de er tette i nesa. Et annet aspekt ved det er at hvis de svelger mye slim blir de kvalme, og tette luftveier gir brekninger, så da kommer maten fort opp igjen.

For å løse opp spesielt gjenstridig slim uten å bruke saltvann tar jeg med ungen inn i dusjen i noen minutter. Trenger ikke nødvendigvis dusje, kan f.eks. rette strålen inn mot et hjørne eller ha den langt ned, det viktige er dampen. Så står man der da, til surklingen avtar. Som en bonus blir ungen (min, i alle fall) hypnotisert og søvnig av synet/lyden av vannet.
 
Barn under ett år skal ikke ha pute.
:)

Som skrevet snakker jeg her om spesial pute med helling beregnet å bruke fra nyfødt, ikke om vanlig pute.
Slike puter er anbefalt både av leger og helsesøstere, men som jeg også skrev kan man heve hodeenden på senga og oppnå samme effekt :)
 
Som skrevet snakker jeg her om spesial pute med helling beregnet å bruke fra nyfødt, ikke om vanlig pute.
Slike puter er anbefalt både av leger og helsesøstere, men som jeg også skrev kan man heve hodeenden på senga og oppnå samme effekt :)
Må bare pressisere at «heve hodeenden på senga» betyr heve bena og ikke direkte under madrassen (sånn for å rydde unna evt missfirståelser)
 
Hørte også en bra tipps som har hjulpet oss gjennom nettene. Å ha presset hvitløk (eller skiver) i nærheten av barna holder nesen klar gjennom natten. Ha hvitløken i en sokke f.eks.
 
Back
Topp