Tett nese/allergi og nesespray

Sjefsmamma

Elsker forumet
Åh det er så forferdelig å ha tett nese og ikke få sove om nettene uten å ta otrivin. Vet at man kun skal ta otrivin i 10 dager i strekk men alternativet er å ikke sove på nettene...å puste med munnen er helt grusomt, får aldri sove og hvis jeg får sove så våkner jeg med knusktørr munn etter kun en liten time....
Har prøvd ALT!!! Saltvannspray, neseskylling, damp, kun otrivin som funker. 

Tar bare 1 spray i ett nesebor da, kun 1 gang om dagen, så håper det "hjelper" så jeg tar så lite men helst vil jeg jo ikke ta noen form for medisiner nå som jeg er gravid :-/

Noen tips???? 

Sist jeg var gravid ble jeg tett med en gang...men jeg brukte nesespray hver dag (en gang før jeg skulle sove).
 Gikk helt fint for meg når gutten var ute, da var jeg ikke mer tett og kunne kaste nesesprayen:-)
Merker jeg nå også blir mer og mer tett, allerginesesprayen min virker ikke! Så da blir jeg vel avhengig igjen da...

At du bare bruker den en gang om dagen er jo kjempebra :) Du burde og ta det opp med legen så kanskje han/hun vet mere hva du kan gjøre :)

Sliter med det samme selv. Er kjempe forkjølet og allergisk, men vil ikke bli avhengig. Jeg skyller med neseskyller flere ganger om dagen og før jeg skal sove tar jeg en spray med opprivende for barn. Pyton!!! Håper denne forkjølelsen kam gi seg snart :(

Jeg har nærmest vært avhengig av nesespray, så nå tør jeg nesten ikke bruke det. Bare hvis jeg er virkelig forkjøla bruker jeg Otrivin for barn én gang før jeg legger meg. I perioder hvor jeg har kronisk bihulebetenelse bruker jeg nesehorn. Jeg bruker også saltvannsnesesprayer med ekstra mye salt og/eller menthol. Hvis ingen ting hjelper går jeg i perioder på Rinexin tabletter og/eller kortison. Tror du heller bør ta en prat med legen din, enn å bruke mer nesespray.

Tror man helst ikk skal bruke Otrivin når man er gravid. Kan hemme blodgjennomstrømmning i morkaka. Bruker nesespray selv nå pga bihulebetennelse. Fikk da Zymelin (tror det er sånn det skrives) som skal være det tryggeste for gravide :) Kanskje du kan gå over til den i hvert fall?? :)

Jeg ble også anbefalt Zymelin nesespray. Skulle operert buhulene nå før sommeren men den må jo utsettes til neste år..

Nanne-Mi skrev:
Tror man helst ikk skal bruke Otrivin når man er gravid. Kan hemme blodgjennomstrømmning i morkaka. Bruker nesespray selv nå pga bihulebetennelse. Fikk da Zymelin (tror det er sånn det skrives) som skal være det tryggeste for gravide :) Kanskje du kan gå over til den i hvert fall?? :)

Det var den jeg brukte når jeg var gravis sist, da skulle ikke gravide bruke ortivin.

Eg har og brukt otrivin, er grusomt å ikke få puste og de er jo som regel ekstra forsiktig med gravide så eg tror ikke det er farlig, men hør med legen neste gang :) Det er sikkert også lurt å høre om du kan bytte til noe annet, eg brukte nasonex sist gang og det forebygger tett nese og bihulebetennelse så det kan hende det er ett bedre alternativ :) 

Vær forsiktig med otrivin, jeg er fullstendig avhengig. Og er derfor tett hver eneste dag hele året, sirkelen er så ond at jeg ikke kommer ut. har brukt otrivin i begge svangerskapene uten noen bivirkning, og må nok gjøre det denne gangen også. Prøver gjerne den typen som er nevnt over her, om den skulle hjelpe like godt, så er jo det himmelsk. Prøvde saltvannsspray i tidligere svangerskap uten hell. Otrivinavhengighet er pyton! 

Er visst Zymelin jeg bruker..trodde det var otrivin..men har vel så og si det samme trodde jeg? 
Det står at det skal brukes med forsiktighet ved graviditet men at det kan brukes...

men har jo ikke noe valg...sove eller ikke sove rett og slett...flere netter har jeg prøvd å klare meg uten men blir liggende til kl er 2 og så gir jeg opp, ta et lite spray i ene neseboret og slukner på flekken. Det rare er at jeg ikke er tett før kvelden kommer sigende.

Ingenting hjelper men jeg får gå over til nasonex tror jeg...men tar flere uker før den er virksom hvis den i det hele tatt hjelper...gaahh...lurer på hva det er jeg reagerer på....

skal ta meg en tur til refleksologen min snart tror jeg, det har hjulpet før...

Har du prøvd med en ekstra hodepute, slik at hodet kommer høyere opp? Det funker her :)

Tettheten kommer allerede når jeg sitter å ser på tv eller pcn noen timer før, så er ikke senga...og hjelper ikke med ekstra hodepute heller. Er allergiker ja, reagerer på det meste men så står det jo på pakningsvedlegget til f.eks cetrizin at det ikke bør brukes ved graviditet, og ikke syns jeg det hjelper mot tetthet i nesen heller...men nå har jeg begynt med nasonex da så forhåpentligvis blir det effekt av det iløpet av en uke eller noe så da håper jeg å kunne kutte da.

Back
Topp