Tett melkegang!! Auuu hjelp'

InLoveAndIHateIt

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Hva skal jeg gjør??

Dusja lenge i varmt vann, brukt varme omslag, prøvd å håndpumpe, pumpa med elektrisk pumpe, drikke masse, drikke varm drikke.. Vet ikke hva jeg kan gjøre nå! Det er vondt og ekkelt. Kommer nesten ingenting melk :(

Åh, vet akkurat hvordan du har det :( jeg hadde også tette melkeganger som gikk over i brystbetennelse for litt siden, fikk antibiotika da crp'en min var så høy.

Du må nødt til å massere, massere og massere. Det er grusomt vondt men eneste som hjalp på meg til slutt!! Ta noen varme kluter over og massere kulen utover mot brystet. Eller stå i dusjen og masser alt du kan. Prøv brystpumpa og masser masse i mens. Jeg følte det ikke hjalp en dritt men det gikk til slutt. Huff, det er så grusomt vondt :(

Hvis du ikke får løsna på klumpene så går det fort over i brystbetennelse ..

Forresten viktig at du håndpumper eller bruker pumpa mens du masserer så melka kommer ut!

For meg så hjalp det å bruke baby'n. La han til og masserte mens han spiste. Og drakk masse te. Det løsna etter 2 dager.

Jeg masserte "klumpen" som var over den tette melkegangen før,under og etter barna hadde diet.

Legg barnets hake mot der du har kuler/vondt - da er det de melkegangene som tømmes best.

Varm brystene først. Få igang utdrivningsrefleks før du masserer, enten du ammer/melker/pumper. Masser kun i lange drag ut mot brystvorten, ikke fram og tilbake eller i sirkler. Bruk håndbaken eller langsiden av en finger, ikke fingertupp.

Tøm brystene helt minst hver tredje time hele døgnet en dag eller to. Altså pump/melk etter amming og evt om det går lang tid mellom amming.

Ikke frys på puppene, ikke gå med utrigning. Ha på en ekstra genser el nå når du har vondt. Ha ullinnlegg direkte mot brystet, papirinnlegg blir gjerne kalde når de er våte. Ikke frys på hender eller føtter. Bruk hansker om du går i fryseren.

Legg barnets hake mot der du har kuler/vondt - da er det de melkegangene som tømmes best.

Varm brystene først. Få igang utdrivningsrefleks før du masserer, enten du ammer/melker/pumper. Masser kun i lange drag ut mot brystvorten, ikke fram og tilbake eller i sirkler. Bruk håndbaken eller langsiden av en finger, ikke fingertupp.

Tøm brystene helt minst hver tredje time hele døgnet en dag eller to. Altså pump/melk etter amming og evt om det går lang tid mellom amming.

Ikke frys på puppene, ikke gå med utrigning. Ha på en ekstra genser el nå når du har vondt. Ha ullinnlegg direkte mot brystet, papirinnlegg blir gjerne kalde når de er våte. Ikke frys på hender eller føtter. Bruk hansker om du går i fryseren.
Sign alt dette. :)

Jeg ammet i forskjellige stillinger hver gang for å få tømming på hele brystet. Lå flere ganger med nesa i bleien til baby mens han lå oppned mot meg i sofaen.

Måtte også flere ganger ta paracet før jeg ammet, for å dempe den verste smerten. :confused:

Tvillingstilling (han lå med beina bak meg) og brukte ammeskjold for å lindre den verste smerten. Ammet ofte. Løsna etter 1 døgn og da slapp e unna antibiotikakuren som e hadde på resept liggende klar i fall smerten ikke gikk over etter 1 døgn. Putta hele brystet i en bolle med varmt vann og lot den ligge der t e ikke klarte å sitte sånn lengre (stakkars naboer som så meg da) :P
Ble frarådet av lege å bruke pumpe da den ikke klarer å stimulere like bra som babyen, så det va bare å sette seg godt til rette med babyen og bite tennene sammen.

Tvillingstilling (han lå med beina bak meg) og brukte ammeskjold for å lindre den verste smerten. Ammet ofte. Løsna etter 1 døgn og da slapp e unna antibiotikakuren som e hadde på resept liggende klar i fall smerten ikke gikk over etter 1 døgn. Putta hele brystet i en bolle med varmt vann og lot den ligge der t e ikke klarte å sitte sånn lengre (stakkars naboer som så meg da) :P
Ble frarådet av lege å bruke pumpe da den ikke klarer å stimulere like bra som babyen, så det va bare å sette seg godt til rette med babyen og bite tennene sammen.
Med brystskjold stimuleres det heller ikke bra nok.

Om du bruker bh eller annet plagg som klemmer, prøv å slutt med det. Jeg hadde konstant tette melkeganger og det fungerte ikke med lecitin, massasje eller varme dusjer/omslag. Jeg brukte bh og fikk ikke tips om å kutte ut den før jeg slutta å amme

Åå det er så vondt. Jeg hadde minst et par i mnd da jeg ammet. Utviklet seg aldri til brystbetennelse, men var i dårlig form en dag og to før det løsnet. Her ble håndmelking og hyppig amming løsningen. Samt varme dusjer og paracet. Er skikkelig vondt altså. Fikk feber og hodeverk i tillegg jeg.

Eg la Jr til på den puppen kvar gong han skulle ha pupp. Til slutt vart han så forbanna og saug som ein helt! Det sa pang inni puppen og Jr vart dusja i mm :P Men OMG(!) så deilige det var!!

Spør evt gubben om hjelp.

Back
Topp