Tett i nesa

*Marihøna*

Forelsket i forumet
Juligull2021
Sommerspirene 2025
Jeg plages så utrolig av tett nese og nysing. Har vært forkjølet med tett nese i over en måned nå og er lei av at det aldri skal gi seg. Det er slik jevnt over men noen dager bedre/værre. Har lest at det kan være vanlig når man er gravid pga slimhinnene kan hovne opp pga økt blodgjennomstrømmimg som kan føre til tett nese. I tillegg har man svakere imunforsvar når man er gravid. Greit nok om det hadde vært litt nesetetthet men dette er voldsomt. Det anbefales ikke bruk av Otrivin når man er gravid så har styrt unna, men bruker saltvannsskyll flere ganger daglig uten at jeg merker forskjell..

Flere som har dette? Ønsker gjerne tips :love7

Jeg var tett hele forrige svangerskap, og det var helt grusomt. Gikk 10 dager på otrivin og så 2 uker av gjennom hele svangerskapet, sov omtrent sittende med stor hotellpute og våknet på natten etter jeg gispet etter luft fordi nesa var så tett og munnen så tørr. To dager etter fødsel var det helt over.

Jeg har likevel før og i ettertid slitt av og på med bihulebetennelse, og bare jeg blir litt snørrete i noen timer så får jeg bihulebetennelse i ukesvis etterpå. Etter svangerskapet begynte jeg på Avamys allerginesespray, og etter 2-3 uker så var jeg ikke tett mer. Har ikke hatt bihulebetennelse på et år nå, og jeg pleide å ha det store deler av året. Den kan jeg bruke selv om jeg er gravid. Sjekka på relis/tryggmammamedisin. Men vet ikke om man kan begynne på den når man ikke har brukt den før.

Jeg har vært tett i nesen siden den uken jeg fant ut at jeg var gravid! Sjukt irriterende!!! Jeg har ikke vært forkjølet, men tett, tett og atter tett! Jeg har tatt otrivin innimellom, ellers hadde jeg blitt gal! Prøver å bruke mest mulig saltvannsspray med mentol, men når det er skikkelig ille er det kun otrivin som funker. Har ikke noen andre tips dessverre, men høres ut som at vi er i samme båt. Håper det går over snart!!

Jeg var tett hele forrige svangerskap, og det var helt grusomt. Gikk 10 dager på otrivin og så 2 uker av gjennom hele svangerskapet, sov omtrent sittende med stor hotellpute og våknet på natten etter jeg gispet etter luft fordi nesa var så tett og munnen så tørr. To dager etter fødsel var det helt over.

Jeg har likevel før og i ettertid slitt av og på med bihulebetennelse, og bare jeg blir litt snørrete i noen timer så får jeg bihulebetennelse i ukesvis etterpå. Etter svangerskapet begynte jeg på Avamys allerginesespray, og etter 2-3 uker så var jeg ikke tett mer. Har ikke hatt bihulebetennelse på et år nå, og jeg pleide å ha det store deler av året. Den kan jeg bruke selv om jeg er gravid. Sjekka på relis/tryggmammamedisin. Men vet ikke om man kan begynne på den når man ikke har brukt den før.

Takk for tips om Avamys! :notworthy Denne må man få resept på? Fant den på denne lista...
Ser at det også er trygt med Aerus som er en allergitablett med lite bivirkninger. Tenker å forsøke begge!
A43B5ED5-A192-4196-9DAB-540C7C49D927.png

Jeg har vært tett i nesen siden den uken jeg fant ut at jeg var gravid! Sjukt irriterende!!! Jeg har ikke vært forkjølet, men tett, tett og atter tett! Jeg har tatt otrivin innimellom, ellers hadde jeg blitt gal! Prøver å bruke mest mulig saltvannsspray med mentol, men når det er skikkelig ille er det kun otrivin som funker. Har ikke noen andre tips dessverre, men høres ut som at vi er i samme båt. Håper det går over snart!!

Synd å høre at du også har det sånn! Samtidig godt å vite at man ikke er alene.. Jeg er i uke 7 nå og har hatt neseproblemer siden de første ukene. :yuck: Kanskje Avamys er verdt et forsøk. :happy:

Takk for tips om Avamys! :notworthy Denne må man få resept på? Fant den på denne lista...
Ser at det også er trygt med Aerus som er en allergitablett med lite bivirkninger. Tenker å forsøke begge!
Vis vedlegget 342177

Jepp, du må ha resept. Bare husk at du må bruke den i noen uker før den får effekt. Jeg er så sykt glad for at legen min foreslo den, for den funker SÅ mye bedre enn otrivin etter noen uker. Tar en gang i døgnet og er aldri tett :happy:

Jeg var mye tett i nesa når jeg skulle ha førstemann. Er nok slimhinnene som hovner opp :)

Jeg var også veldig tett i forrige svangerskap. Måtte bruke Otrivin for å få sove, og fikk støtte av legen til det fordi det er viktig med nok søvn også. På dagen forsøkte jeg stort sett å bruke saltvann. Gikk på kortisonnesespray etter jeg hadde født, og det ordnet seg fort for meg. Mulig det er forskjellig hvor avhengig man blir, men jeg har ikke trengt Otrivin siden da.

Hahaha, dette visste jeg ikke, derfor det føles ut som det er pollensesong nå, med unntak av kløende øyne?? :woot::woot:

Back
Topp